مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام(ره) تا پایان سال 99 رفع می شود

وی نامطبوعی که در مسیر عوارضی تهران – قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بویژه ماه های گرم سال به مشام می رسد، موضوع تازه ای نیست بلکه طی چند سال اخیر همواره خبرساز بوده و حل نشده باقی مانده است.
سایت دفن زباله آرادکوه در نزدیکی کهریزک، فعالیت واحدهای صنعتی مختلف، کشتارگاه ها و نیز دامپروری هایی که به گفته مسئولان از سامانه های مناسب تصفیه استفاده نمی کنند از جمله دلایل ایجاد این بو اعلام شده است.
عیسی کلانتری روز سه شنبه در بازدید از محل تصفیه خانه واحدهای صنعتی مستقر در جنوب غرب استان تهران با بیان اینکه هوای پاک بخشی از حقوق شهروندی مردم محسوب می شود، اظهار داشت: مناطق جنوبی پایتخت شرایط زیست محیطی مناسبی ندارند و مردم این منطقه از پساب، پسماند و بوی نامطبوع ناشی از تصفیه خانه ها رنج می برند که باید این مشکلات هر چه زودتر حل و فصل شود.
وی تصریح کرد: با نظر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری باید بوی نامطبوع این منطقه به خصوص در اتوبان تهران به قم و محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) برطرف شود.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: بر اساس بررسی های لازم، 100 نقطه از منابع آلوده کننده شامل فاضلاب، کارخانجات، کشتارگاه، دامداری و مراکز جمع آوری پسماند شناسایی شده اند و تمهیدات لازم برای اصلاح و انتقال این مراکز اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: به همت استانداری تهران و تمامی دستگاه های دولتی به صورت جدی با مراکز آلوده کننده مقابله می شود و برخی واحدها مانند دامداری ها در حال انتقال و کارخانجات آلوده کننده نیز که به طور عمده لبنیاتی هستند را کنترل و در صدد برطرف کردن معضلات زیست محیطی هستند.
کلانتری گفت: بخشی از این پساب های آلوده جنوب تهران به نهرها سرازیر می شود که وزارت نیرو باید در این زمینه وارد عمل شود.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه جمع آوری پساب نهرها بسیار سنگین است، گفت: برخی از طرح های تصفیه آب نیاز به سرمایه گذاری 15 و 20 میلیاردی دارد که وزارت نیرو برای تامین این اعتبارها نیاز به زمان دارد.
، ایستگاه آخر 400 میلیون مترمکعب آب آلوده و فاضلاب پایتخت سالانه به جنوب این کلانشهر می رود که بخشی در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران واقع در شهرری تصفیه می شود و بخشی نیز بدون توجه به سلامت شهروندان، محل تغذیه و آبیاری مزارع این منطقه مصرف می شود.

** مجتمع بازیافت آرادکوه به مکانی مناسب منتقل می شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کهریزک را از کانون های اصلی بوی نامطبوع جنوب پایتخت عنوان کرد و ادامه داد: رئیس جمهوری به شهرداری تهران دستور داده تا این مجتمع به مکانی مناسب منتقل شود که به احتمال زیاد به 100 کیلومتر پاینتر و به مناطق کویری جنوب پایتخت منتقل می شود.
وی بیان کرد: بخش خصوصی به علت ما به تفاوتی که قیمت برق مصرفی و تولیدی از پسماند دارد مایل به سرمایه گذاری در این بخش نیست و باید روندی متفاوت برای جذب بخش خصوصی در پیش گرفته شود.
کلانتری با بیان اینکه بسیاری از شهرها با مشکل بازیافت پسماند مواجه هستند، عنوان کرد: پسماند در شهرهای جنوبی البرز معضل و در شمال کشور به یک مصیبت تبدیل شده و امیدوارم با اصلاح سیاست های قیمت گذاری برق، منابع لازم برای حذف پسماند در کل کشور را تامین کنیم.
مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کهریزک در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک واقع شده است. این مرکز روزانه به طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق 22 گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می شود که دفن سنتی پسماند در اثر تجزیه فرآیند کمپوست، بوی نامطبوعی را در سراسر منطقه ایجاد کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه به همراه استاندار تهران و جمعی از مسئولان محلی و استانی از محل تصفیه خانه واحدهای صنعتی مستقر در جنوب غرب استان تهران برای پیگیری طرح های رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ع) بازدید

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.