مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کشت پاییزه کلزا در شهرستان ری ۴۶ درصد افزایش یافت

محمد عباسی اظهارداشت: امسال کشاورزان شهرستان ری تعهد کشت یکهزار و ۱۰۰ هکتار کلزا را داده بودند که تاکنون نیمی از آن تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت و میانگین تولید این محصول نیز حدود ۲ تا سه تن در هر هکتار بود، افزود: متوسط برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار بین سه تا چهار تن است که این مقدار با ارائه خدمات فنی و آموزشی کارشناسان کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت می توان تا ۶ تن نیز افزایش داد.

عباسی عنوان کرد: این نوع کشت نیاز بالایی به مراقبت و کنترل علف‌های هرز دارد و همچنین زمان کشت آن نیز در تولید نهایی محصول به شدت تعیین کننده است، به همین دلیل مانند سایر محصولات دیگر برای کاشت استقبال نمی شود.

وی با بیان اینکه طی سال زراعی گذشته ۷۰۰ تن کلزا در شهرستان ری تولید شد، افزود: تولید کلزا طی سال زراعی ۹۷ با همت کشاورزان و حمایت‌های جهاد کشاورزی حدود ۳۵ درصد نسبت به سال زراعی ۹۶ افزایش داشت.

عباسی اضافه کرد: جهاد کشاورزی تمامی تولیدات کلزای کشاورزان در تیرماه را با قیمت مصوب ۳۴ هزار و ۳۰ ریال خریده و امسال نیز پیش بینی می‌شود، قیمت مصوب این محصول استراتژیک در حدود ۵۵ هزار ریال از سوی دولت اعلام شود.

وی گفت: کشاورزان در صورت کشت کلزا علاوه بر اینکه تمام نهاده‌های تولید را از جهاد کشاورزی دریافت می‌کنند به ازای هر هکتار ۵۰ میلیون ریال نیز وام سرمایه در گردش با نرخ سود پایین می‌گیرند.

عباسی ادامه داد: کشت کلزا به دلیل اینکه جلوی واردات دانه‌های روغنی و خروج ارز را می‌گیرد، جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، از همین رو جهاد کشاورزی با تامین و تخصیص یارانه، ارائه بذر اصلاح شده، بیمه این محصول و همچنین خرید تضمینی آن تمامی شرایط را برای کشت دانه روغنی کلزا فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در شهرستان ری به عنوان کشت دوم انجام می‌شود، اظهارداشت: کشت پاییزه کلزا به دلیل اینکه ریشه آن به صورت عمودی تا عمق ۷۰ سانتیمتری زمین فرو می‌رود، علاوه بر کنترل علف‌های هرز باعث افزایش ۲۰ درصدی محصولات در کشت اول نیز می‌شود.

عباسی یادآور شد: کشت متناوب گندم، ذرت و کلزا به‌ صورت دوره‌ای در مزارع کشاورزی یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی برای بهره وری بهتر از آب و خاک است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.