مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

لایه برداری چیست؟ بایدها و نبایدهای اسکراب لایه برداری

لایه برداری چیست؟ حتی استفاده بیش از حد از یک چیز خوب هم می تواند آسیب رسان باشد. علامت های شایع زیادی در مورد لایه برداری بیش از حد و گزینه های مختلف برای برگرداندن سلامت پوست وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید. هیچ شکی  نیست که لایه برداری برای پوست شما خوب است. آکادمی درماتولوژی آمریکا (AAD) می گوید میزان صحیحی از اسکراب متناسب با نوع پوست شما می تواند باعث بهبود ظاهر آن و تاثیر بهتر درمان های موضعی روی آن شود. با توجه به این موضوع، ریسک اسکراب بیش از حد یا خارج کردن بیش از حد لایه های حیاتی پوست در طی فرآیند لایه برداری وجود دارد. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی لایه برداری و عوارض آن برای پوست می پردازیم.

لایه برداری چیست؟

AAD لایه برداری را فرآیند خارج کردن بالاترین لایه سلول های پوستی تعریف کرده است. لایه برداری می تواند از دو طریق انجام شود: لایه برداری شیمیایی( استفاده از اسید که سلول ها را در خود حل می کند) یا دستی ( مثل استفاده از برس یا اسکراب برای خارج کردن فیزیکی سلول ها از بالاترین لایه پوست). شما ممکن است از برس های مخصوص، دستکش، لیف یا اسکراب های صورت لایه بردار برای خارج کردن لایه های بالایی استفاده کنید. با لایه برداری صحیح و روتین، شما از اثرات زیبایی آن شامل پوست روشن و هموار بهره مند خواهید شد و درمان های موضعی مثل کرم های ضد پیری، درمان های آکنه و داروهای روزاسه نفوذ عمیق تری خواهند داشت.

لایه برداری

ملاقات با درماتولوژیست می تواند کمک زیادی جهت انتخاب بهترین روتین لایه برداری مناسب وضعیت منحصر به فرد شما بکند. در اینجا میزان لایه برداری متناسب با نوع پوست آورده شده است:

لایه برداری پوست چرب

افرادی که پوست ضخیم و روغنی دارند اغلب نیاز است که برای خارج کردن رطوبت و و سلول های پوستی اضافی که روی پوست تجمع کرده روزی یک بار لایه برداری کنند. در افرادی که پوست بسیار چرب و براق دارند با اسکراب بیش از حد امکان تولید بیشتر چربی وجود دارد. افرادی که پوست های خیلی چربی دارند می توانند از درمان های شیمیایی قوی تر یا لایه برداری مکانیکی قوی تری استفاده کنند.

لایه بردای پوست خشک یا حساس

اگر شما پوست حساس یا خشک دارید بهتر است لایه برداری خود را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید. افرادی که پوست آنها به راحتی تحریک می شود نسبت به انواع پوست سالم، احتمال بیشتری وجود دارد که عوارض جانبی لایه برداری بیش از حد را تجربه کنند. سعی کنید لایه برداری خود را محدود به حرکات ملایم و دایره ای بکنید. این باعث جلوگیری از آسیب به پوست شده و از پوسته ریزی بالقوه پیشگیری می کند و محدود کردن آن باعث می شود که زمان مناسبی جهت بهبودی پوست در بین جلسات لایه برداری بدهید.

لایه برداری

 پوست مستعد آکنه

جهت جلوگیری از تحریک بیشتر حداکثر دو بار در هفته لایه برداری کنید. اگر چه بهتر است آن را به یک بار در هفته محدود کنید. افرادی که مستعد جوش هستند بهتر است با لایه برداری ملایم شروع کنند و آرام آرام آن را شدیدتر کنند. شما باید زمان کافی به پوست برای ترمیم بدهید. بنابراین به نقاط قرمز یا کدر در روی پوست توجه کنید و اگر در پوست وجود داشتند چند روزی به پوست استراحت بدهید.

 لایه برداری پوست نرمال

افرادی که پوست نرمال دارند که پوستی است که روشن بوده و حساس نیست می توانند هر روز لایه برداری کنند. در واقع تا زمانی که به دقت پوست خود را تحت نظر دارید تا لایه برداری بیش از حدی انجام ندهید، می توانید به میزان لازم سلول های مرده را خارج کرده تا پوستی سالم و درخشنده داشته باشید.

لایه برداری

مزایا و خواص آن

  • باز کردن منافذ
  • بهبود خشکی پوست
  • کاهش لکه های تیره
  • امکان نفوذ عمیق تر درمان های موضعی
  • توقف توسعه جوشهای آکنه و جلوگیری از بروز جوش های دیگر
  • کاهش نواحی قرمز و صدمه ناشی خورشید

افرادی که مشکل پوستی دارند می دانند که پوست یکی از بی ثبات ترین اندام های بدن است و دستیابی به پوست سالم می تواند دشوار باشد. هنگامی که مراقبت های پوستی روتین خود را متناسب با نیازهای منحصر بفرد خود تطابق می دهید، چه با منافذ بسته ، پوست خشک، حساس، لکه های تیره، نواحی قرمز، صدمه ناشی از نورخورشید یا جوش مواجه باشید، با اینکار سدی عالی برای لایه درم ایجاد می کنید.

لایه برداری باعث تحریک تقسیم سلولی می شود( که باعث با طراوت تر شدن ظاهر پوست می شود)، و همچنین لایه بالای پوست را ضعیف کرده و قابلیت آن در تولید چربی طبیعی و دیگر مواد محافظتی را محدود می کند. این سد، بخش مهمی در تولید سلول های جدید و بهبود ظاهر فیزیکی پوست می باشد.

لایه برداری

ده نشانه لایه برداری بیش از حد

۱ – خشکی: چه لایه برداری شیمیایی و چه فیزیکی کرده باشید ممکن است سطوحی از خشکی مرتبط با لایه برداری را تجربه کرده باشید. دلیل آن این است که لایه های بالایی پوست به عنوان یک سد حفاظتی عمل کرده و باعث احتباس آب می شود. اگر پوسته ریزی دارید یا قسمت هایی از پوستتان خشک شده نشان می دهد که درحال خشک کردن پوست خود با لایه بردار هستید.

۲ – چربی اضافی: اگر تجربه مشکلات پوستی داشتید می دانید که بافت درم چقدر ناپایدار و پیچیده است. همانطور که خشکی علامت گویای لایه برداری بیش از حد است، چربی اضافه هم علامت آن می باشد. چربی بیش از حد پوست نشان می دهد که شما قدرت پوست در تنظیم تولید چربی را به هم زده اید.

۳ –ناراحتی: دوباره، خارج کردن سد محافظتی پوست می تواند عملکرد پوست شما را مختل کند و منجر به التهاب،خارش، یا احساس سوزش شود. این لایه بالایی از پوست به عنوان یک محافظ در برابر آلرژن ها و محرک ها می باشد، پس شما نباید آنرا بطور کلی از بین ببرید یا بطور مکرر به آن آسیب بزنید.

۴ –جوش ها: شاید چربی و خشکی پوست به اندازه عیب هایی که ایجاد می کنند قابل شناسایی نباشند. اگر متوجه افزایش تعداد جوش ها شده اید می تواند نشانه  این باشد شما بطور موقت، قدرت پوست در جلوگیری از جوش ها را از بین برده اید. به علاوه، لایه برداری بیش از حد می تواند قدرت پوست در محافظت از لایه های زیرین در برابر باکتری و رادیکال های آزاد را محدود کند، که می تواند باعث بسته شدن منافذ و بروز آکنه شود.

۵ – قرمزی: اگر شما بطور معمول قرمزی پوست را تجربه نمی کنید و ناگهان متوجه شده اید که پوستتان بعد از انجام لایه برداری قرمز تر شده، بهتر است فرآیند لایه برداری خود را بررسی کنید. توجه کنید که پوستی که تازه لایه برداری شده مقداری قرمز می شود(بخصوص اگر رنگ پوست روشن تر باشد) اما این قرمزی نباید حتی تا چند ساعت بعد از اسکراب و تا روز بعد باقی بماند.

لایه برداری

۶ – براق شدن: براق شدن و ظاهر مصنوعی پوست، نشانه دیگری از لایه برداری بیش از حد است. این بخصوص در افرادی که از اسیدها یا رتینول برای لایه برداری استفاده می کنند شایع تر است، زیرا لایه بالایی پوست خارج شده و ظاهر پوست، موم مانند و بیش از حد نرم می شود. نور از پوستی که بیش از حد لایه برداری شده منعکس می شود، زیرا لایه تازه و جدید در زیر لایه بالایی قوام کمتری دارد.

۷ – عفونت: هنگامی که سد خارجی و طبیعی پوست ضعیف شود، بیشتر مستعد عفونت با عامل باکتریایی می شود. شما ممکن است شاهد جوش های عفونی یا دیگر عفونت های پوستی ناخوشایند در نتیجه لایه برداری بیش از حد باشید. پوستی که اسکراب بیش از حد شده مستعد سلولیت، عفونت های پوستی قارچی و دیگر عفونت های پوستی می باشد.

۸ – افزایش حساسیت: همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده باشید ، لایه بالایی پوست برای شکل مناسب آن حیاتی است. هنگامی که سد حفاظتی پوست(لایه بالایی و طبیعی درمال) را از بین می برید، شما پوست نازک تر پایینی را در معرض آسیب قرار می دهید. این یعنی شما احتمالا حساسیت بیشتری را تجربه کنید و قرمزی و خارش بیشتری نسبت به قبل داشته باشید.

۹ – تورم: لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تحریک و التهاب پوست شده و در نتیجه ظاهری پف کرده و متورم به آن دهد. آسیب به سد لیپیدی طبیعی پوست باعث مختل شدن قابلیت آن در تنظیم التهاب می شود. پس متوجه تورم پوست باشید.

۱۰ – پوست شفاف: اسکراب بیش از حد می تواند ظاهری شفاف و نازک به پوست بدهد، بخصوص بعد از استفاده از لایه بردار شیمیایی یا اسکراب دستی سنگین. به علاوه بعد از اسکراب بیش از حد پوست شما ممکن است ظاهر و احساس کدری داشته باشد .

چطور آسیب را ترمیم کنیم

مطابق با AAD بهتر است همیشه با پوست خود با ملایمت رفتار کنید. هنگام انتخاب گزینه های درمانی برای بهبود لایه برداری بیش از حد پوست، از پاک کننده ها و مرطوب کننده های ملایم تر استفاده کنید. این کمک می کند که پوست شما بدون تشدید آسیب یا ایجاد هر گونه مشکلات اضافی ترمیم پیدا کند.

لایه برداری

راهکارهایی برای ترمیم لایه برداری بیش از حد پوست

  • کاهش فشار هنگام اسکراب و ماساژ آرام به جای اسکراب عمیق
  • اگر علامت های اسکراب بیش از حد را مشاهده کردید، یک هفته به پوست خود استراحت بدهید (تا زمانی که پوست ترمیم پیدا کند).
  • از ماسک های مراقبت پوستی استفاده نکنید.
  • از سالسیلیک اسید، ماسک پیل های شیمیایی،سرم هیالورونیک اسید، و دیگر محصولات آسیب رسان بالقوه استفاده نکنید.
  • هنگام ترمیم پوست از کرم های محرک و مایعات آرایشی استفاده نکنید.

یادتان نرود که:

  • از محصولاتی استفاده کنید که به آرامی سد طبیعی پوستتان را برگرداند و هیچ گونه تحریک اضافی و نگرانی مربوط به زیبایی برایتان ایجاد نکند.
  • از پاک کننده های ملایم استفاده کرده و برس سفت و سخت خود را با یک پارچه نرم یا پد پنبه ای جایگزین کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.