مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

برای صبحانه چای بهتر است یا قهوه؟

راگامگ – ترجمه از هدی بانکی: کدام بهتر است؛ چای یا قهوه؟ این یک بحث قدیمی است که همچنان ادامه دارد. این دو نوشیدنی کافئین‌دار شهرت زیادی در تمام دنیا دارند و هر دو برای صبحانه بسیار مصرف می‌شوند و هر دو نیز به روش‌های متنوع و زیادی تهیه می‌شوند. بعضی‌ها دوست دارند چای را همراه شیر بنوشند، برخی دیگر آن را تلخ دوست دارند، عده‌ای همراه با شیرینی و بعضی‌ها نیز همراه با آبلیمو و عسل. در مورد قهوه نیز عده‌ای دوست دارند یک اسپرسوی تلخ و سیاه سر بکشند تا خواب از سرشان بپرد. بعضی‌ها قهوه را شیرین و همراه با مقداری شیر و خامه دوست دارند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند قهوه‌ی تلخ‌شان را همراه با تکه‌ای کیک میل کنند. هر دوی این نوشیدنی‌ها محرک‌هایی اعتیاد آورند و علاقه‌مندان به آن‌ها هرگز دوست ندارند نوشیدنی محبوب‌شان را با نوشیدنی دیگری عوض کنند.

برای صبحانه چای بهتر است یا قهوه

اما شاید این سوال مطرح شود که کدام برای صبحانه بهتر است؛ چای یا قهوه؟ همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف بیش از حد کافئین برای سلامتی مضر است. نوشیدن کافئین زیاد آن هم هر روز می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند اضطراب و تشویش، تحریک پذیری، ناراحتی معده و نفخ و حتی ضربان نامنظم قلب شود؛ بنابراین بیشتر کارشناسان در حوزه‌ی سلامت توصیه می‌کنند از مصرف زیاد کافئین اجتناب کنیم. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است میزان مصرف مجاز و بی‌ضرر کافئین، ۴۰۰ میلی گرم در روز است که چیزی معادل ۴ تا ۵ فنجان کوچک قهوه در روز می‌شود. باز هم به سوال‌مان برمی‌گردیم؛ برای صبحانه کدام سالم‌تر است، چای یا قهوه؟

هم چای و هم قهوه فواید خاص خودشان را دارند. به طور کلی مصرف چای و قهوه بدون شیر و شکر سالم‌ترین نوع مصرف این دو نوع نوشیدنی است. قهوه‌ی سیاه نسبت به چای سیاه کافئین بیشتری دارد در حالیکه چای سیاه حاوی تقریبا ۵۵ گرم کافئین در هر ۲۳۶ میلی لیتر است و همین مقدار قهوه تقریبا دو برابر چای سیاه، کافئین دارد؛ بنابراین اگر به کافئین حساسیت دارید یا دچار ناراحتی معده می‌شوید باید به جای قهوه‌ی سیاه، چای سیاه بنوشید.

گفته می‌شود که قهوه‌ی سیاه، ریسک دیابت نوع دوم را پایین می‌آورد و با بهبود سوخت و ساز بدن و افزایش سطح انرژی، به کنترل وزن کمک می‌کند و حتی می‌تواند عملکرد ادراکی مغز را افزایش داده و از ریسک آلزایمر بکاهد از این رو بهترین نوع کافئین محسوب می‌شود. اما چای، انواع کافئین‌دار گوناگونی دارد که شامل چای سبز، چای سیاه، چای سفید و چای اولانگ می‌شود. چای بسته به اینکه چه نوع آن را ترجیح می‌دهید، فواید مختلفی برای سلامتی‌تان دارد. مثلا گفته می‌شود که چای سیاه از فشار خون کم می‌کند، قند خون را تثبیت می‌کند و حتی از احتمال سکته مغزی می‌کاهد. چای سرشار از آنتی اکسیدان است که از عملکرد قلب محافظت کرده و با التهاب در بدن مبارزه می‌کند.

برای صبحانه چای بهتر است یا قهوه

پس بسته به اینکه ترجیح می‌دهید بیشتر از چه فوایدی بهره‌مند شوید می‌توانید نوشیدنی مناسب صبح‌تان را انتخاب کنید. اگر به دنبال انرژی کسب کردن و هوشیار شدن برای شروع روزتان هستید، قهوه بیشتر از چای کمک‌تان می‌کند. اما اگر نیاز به یک نوشیدنی کافئین‌دار دارید تا بدن‌تان را با آنتی اکسیدان‌ها تامین کند پس چای سیاه را انتخاب کنید. ضمنا برای افرادی که مستعد اسیدی شدن معده هستتند، چای انتخاب بهتری نسبت به قهوه است، زیرا معمولا بدون شیر و شکر مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید آنتی اکسیدان بسیار بیشتری مصرف کنید، چای سبز و چای سفید را انتخاب کنید. چای گیاهی نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای صبحانه باشد، مخصوصا برای آن‌هایی که مشکلاتی در معده دارند و نمی‌خواهند کافئین مصرف کنند.

منبع: ndtv

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.