مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

راهنمای کامل برای کار در آلمان (مدارک مورد نیاز و سایت‌های کاریابی ممتاز)

کار در آلمان، بهترین فرصت‌ برای دانش آموختگان رشته‌های مهندسی و پزشکی ایران جهت دریافت بلو کارت، اقامت اتحادیه اروپا و گذرنامه اروپایی است. داشتن مدرک کارشناسی معتبر، مدرک زبان B1 و پیداکردن کارفرما با رو‌ش‌های مختلف، الزامی است.

کار در آلمان؛ مدارک مورد نیاز و سایت‌های کاریابی ممتاز

 

ستاره | سرویس گردشگری – کار در آلمان، به عنوان غول اقتصاد و صنعت اروپا، هم برای متخصصان و دانش آموختگان رشته‌های  پزشکی و پیراپزشکی توصیه می‌شود، و هم برای فعالان عرصه‌های تخصصی مهندسی و خدماتی از برق و الکترونیک گرفته تا جوشکاری، تراشکاری و مدیریت پروژه. چرا؟

چون این کشور، از دهه هفتاد قرن بیستم میلادی، به شکوفایی صنعتی خود ادامه داد و اکنون، پاتوق شماره یک تحصیلی ایرانیان و مشتاقان مهاجرت و یکی از بسترهای عالی برای اقامت دائم مبتنی بر کار است. همین وضعیت را کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد هم دارد. اما نه تنوع کسب و کار مثل آلمان را دارند و نه به اندازه این کشور ۸۰ میلیونی صنعتی، بستر برای کارآفرینی متنوع و جذب همه نوع تخصص و فضای اشتغال زایی دارند. 

پس، آلمان هم برای کسانی که تازه دانش آموخته شده‌اند و هم برای کسانی که متخصص یک حوزه حرفه‌ای کسب و کار هستند مثل جوشکاری یا مدیریت پروژه یا طراحی صنعتی تا مامایی و دندان‌پزشکی، فرصت خوبی برای مهاجرت به منظور اقامت دائم و درآمد ارزی است.


در این مطلب می‌خوانید:


سایت thelocal.de

(اگر زبان آلمانی بلد نیستید، از فرصت‌های کسب و کار این کشور به زبان انگلیسی در سایت thelocal.de استفاده کنید)

 

۳ راه برای پیدا کردن کار در آلمان

  • شما برای کار در آلمان، باید یا از شرکت‌های کاریابی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کنید و مدارک خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا فرصت‌های شغلی مرتبط با رزومه (cv) شما پیشنهاد کنند.
  • یا خودتان در سایت‌های کاریابی آلمان، به دنبال کارفرما باشید.
  • راه دیگر  هم این است که ویزای تحصیلی گرفته و از ۲۰ ساعت کار در هفته استفاده کنید.

البته توجه کنید که با ویزای تحصیلی آلمان، امکان کار دائم و تمام وقت ندارید و این ویزا، اصلا به اقامت دائم و کسب گذرنامه آلمانی و حق شهروندی این کشور، ختم نمی‌شود.

 

کار در آلمان؛ سایت justlanded.de‌

(یکی از سایت‌های خوب برای آشنایی با کارفرمایان آلمانی و فرصت‌های شغلی متنوع تخصصی و عمومی این کشور سایت justlanded.de‌ است)

 

اعزام نیروی کار به آلمان توسط وزارت تعاون ایران

در اردیبهشت ماه ۹۸، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متقاضیان کار در آلمان که واجد شرایط هستند، می‌توانند درخواست خود را تسلیم ادارات کاریابی زیر نظر این معاونت کرده و از فرصت کار در آلمان از ۲۰۲۰ به بعد استفاده کنند.

شما به این منظور بایستی در سامانه کاریابی وزارت تعاون ثبت‌نام کنید. اولویت اعزام نیروی کار به آلمان، برای متخصصان رشته‌های پرستاری، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، مهندسی مکانیک، مهندسی  الکترونیک و مهندسی برق است. 

 

اعزام نیروی کار به آلمان توسط وزارت تعاون ایران

 

شرایط متقاضیان اعزام نیروی کار به آلمان از طریق وزارت تعاون

  • اول باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. کد کاربری و رمز عبور گرفته و کلیه مدارک اعم از مدارک تحصیلی، زبان، سابقه کار و تامین اجتماعی و مدارک هویتی از جمله گذرنامه معتبر را در پروفایل خود آپلود کنید تا کد رهگیری به شما داده شود. مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را باید به صورت فارسی وارد کرده و در فرم‌ها، پر کنید. 

 

سامانه کاریابی های خارجی تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

(باید پست الکترونیک و شماره موبایل و کد ملی را وارد کنید.)

 

  • سن شما بایستی حداکثر ۴۰ سال تمام باشد.
  • آشنایی شما به زبان آلمانی، باید در حد مدرک B1 باشد.
  • دارای مدرک کارشناسی معتبر با امکان تایید صلاحیت و ارزشیابی از مراکز دانشگاهی معتبر داخلی یا خارجی باشید.
  • در آزمون شفاهی و تطبیق مدارک تحصیلی که اداره کار برگزار می‌کند، حد نصاب لازم را کسب کنید.
  • با دفاتر منتخب و رسمی مجوزدار وزارت کار برای اعزام نیروی کار به آلمان، قرارداد مکتوب منعقد کنید.
  • ۵۰۰ یورو هزینه خدمات دفتر هدایت نیروی کار ایرانی در آلمان را پرداخت کنید.
  • اگر قرارداد شما با طرف آلمانی، به نتیجه برسد، ۴ هزار یورو باید پرداخت کنید. این رقم برای رشته پرستاری و مامایی حدود ۲ هزار یورو است.

 

طبق بررسی‌ها، متخصصان دانشگاهی با تجربه زیر ۵  سال، حدود ۳ هزار  تا ۵ هزار یورو در ماه درآمد خالص دارند. یا این روش، شما می‌توانید پس از مدتی، تقاضای بلو کارت کرده و سپس با تمدید آن، اقامت دائم آلمان را کسب کنید. در سیستم اعزام نیروی کار منتخب به آلمان از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بایستی از طریق موسسه کاریابی اریکا اقدام کنید که در خیابان بخارست، خیابان هشتم شماره ۱۳ واحد ۳ قرار دارد.

توجه: تنها مرکز اعتباردهی شده اعزام نیروی کار متخصص به آلمان، همین موسسه است. 

 

کار در آلمان از طریق روادید نیروی کار و بلو کارت

مثل مهاجرت به کانادا، نیوزلند و استرالیا، یکی از روش‌های مهاجرت به آلمان، روش روادید SKILLED WORKER‌ (مهاجرت کاری) است. اگر نیروی کار ماهر هستید، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. مهاجرت به آلمان از طریق نیروی کار، سخت نیست و باید کارفرمای واجد شرایط را پیدا و با او تعامل کنید. 

سیستم بلو کارت یا کارت آبی یا BLUE  CARD اتحادیه اروپا، از آگوست ۲۰۱۲ میلادی راه اندازی شد تا افراد بتوانند پس از گذشت ۱۲ ماه کار قانونی در این کشور، بلو کارت گرفته و پس از تمدید آن، اقامت دائم دریافت کنند. این کار، ۴ سال اعتبار داشته و پس از آن به اقامت دائم ختم خواهد شد. 

 

شرایط دریافت بلو کارت برای کارجویان در آلمان

  • باید شهروند غیر اتحادیه اروپا باشید.
  • قانونی وارد آلمان شده و ویزای جست و جوی کار یا ویزای کار موقت داشته باشید.
  • مالیات ماهانه پرداخت کرده باشید.
  • باید مدرک دانشگاهی معتبر داشته و به تایید نهادهای آلمانی برسد.
  • با یک کارفرمای قانونی در آلمان (چه ایرانی و چه اروپایی)، قرارداد مکتوب داشته باشید.
  • حقوق دریافتی شما باید حداقل  سالانه ۴۵  هزار یورو باشد.
  • کار شما به صورت سفید و قانونی بوده و مالیات پرداخت کنید.

 

کار در آلمان با ویزای جست و جوی کار

ویزای جست و جوی کار (JOB SEKER) ویزایی است که با آن می‌توان به آلمان رفت و ۶ ماه فرصت پیدا کردن شغل دارید. اگر قرارداد یکساله با کارفرمایی منعقد شود، امکان تمدید ویزا و همراهی فرزندان و همسر نیز میسر است. کارت اقامت یک ساله و ۳ کارت اقامت یک ساله پس از کارت اول دریافت می‌کنید تا در نهایت حق  شهروندی بگیرید. حقوق شما باید حداقل ماهانه ۳ هزار یورو باشد. 

 

تاییدیه مدرک تحصیلی توسط ZAB

همان‌طور که در بالا اشاره  شد، مدارک تحصیلی کارجویان این کشور باید تایید شود. باید از سازمان ZAB استفاده کنید.

  • به سایت KMK.ANABIN.ORG  رفته و اگر در  بانک اطلاعاتی رشته/دانشگاه شما به عنوان H+ درج شده، یعنی مورد تایید است.
  • اگر رشته و دانشگاه شما مورد تایید نباشد (H+/-) یعنی بایستی کلیه مدارک تحصیلی خود از دیپلم تا دانشگاه را به تایید (ZAB (Central Office for Foreign Education) برسانید.
  • اگر  روبروی دانشگاه  شما علامت H- درج شد یعنی  مدارک صادره از این موسسه، مورد تایید نیست و فاقد اعتبار است.

 

کار در آلمان؛ سایت KMK.ANABIN.ORG

 

اگر مدارک شما در این لیست قرار داشت، یعنی H+ بود و دانشگاه مورد تایید است. یعنی مدرک شما مورد تایید است و پرینت از این صفحه به عنوان تاییدیه زاب کفایت می‌کند. اگر دانشگاه شما درلیست  H+/- بود باید به روش زیر اقدام کنید:

وارد سایت KMK.org در این لینک شده و فرمی را پر کنید و در انتها، فایل پی دی اف را پرینت بگیرید و پس از  امضا با مدارک خود، به نشانی اعلام شده ارسال کنید.

 

فرم در سایت KMK.org

(فرمی که باید پر شود)

 

پس از مدتی به شما ایمیلی زده می شود تا مبلغی حدود ۲۰۰ یورو را واریز کرده تا پروسه ارزشیابی مدارک تحصیلی شما آغاز شود. مدارکی که باید ارسال کنید در این لینک معرفی شده است که به صورت خلاصه در این گفتار معرفی می‌کنیم:

  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی و ریز  نمرات  مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد که به تایید دادگستری و وزارت امور خارجه رسیده باشد. 
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم
  • رونوشت گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست که در این URL قرار دارد.
  • اگر شما JOB SEEKER هستید باید به  این لینک  رفته  و BLUE CARD ANGESTRBET را کلیک کنید.

 

مدارکی که برای تایید مدارک تحصیلی به منظور یافتن کار در آلمان باید ارسال شود می‌بایست به نشانی زیر ارسال گردد:

Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen (ZAB)
im Sekretariat der Kultusministerkonferenz Graurheindorfer Straße
157 53117 Bonn Germany (Postfach 2240, 53012 Bonn)

 

لیست مشاغل مورد نیاز در آلمان

در آلمان، چون کشور صنعتی و صادرات محور است، به شغل‌های تخصصی نیاز مبرم  دارد. از پرستاری تا جوشکاری و مهندسی نرم افزار. هر چقدر کار شما تخصصی تر باشد، درآمد بیشتر و کارفرمای بهتر پیدا می‌کنید.

مثلا اگر شما طراح هوش مصنوعی (AI) یا برنامه نویس بلاک چین (BLOCK CHAIN) یا مدیر پروژه ساختمانی (CONSTRUCTION PROJECT MENAGEMENT) باشید که از موسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) مدرک PMP گرفته باشید، همچنین اگر مدرک بهداشت ایمنی و حرفه‌ای از NEBPOSH انگلستان داشته باشید، شانس کاریابی شما افزایش خواهد یافت. 

لیست زیر، شماری از مشاغل مورد نیاز در سال‌های اخیر است و هیچ تضمینی نیست که همیشگی باشد. شما بایستی از گزارش‌های دولتی و مراکز کاریابی، گرایش‌های DEMANDED را سوال کنید. 

  • کلیه گرایش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از هوش مصنوعی تا رایانش ابری (cloud computing)
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت پروژه‌ها اعم از ساختمانی تا راه و پل و نصب خط تولید.
  • مدیریت بازاریابی
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • کلیه گرایش‌های مهندسی مکانیک و صنایع
  • کلیه گرایش‌های پیراپزشکی
  • تکنسین‌های جوشکاری، فرزکاری، تاسیسات حرارتی، تاسیسات گرمایشی، متالوژی و چوب.
  • مشاوره کسب و کار (start0up) و مشاوره حقوقی و حسابداری صنعتی

 

سایت‌های کاریابی معروف آلمان

برای پیدا کردن فرصت شغلی در آلمان و رایزنی با کارفرمایان آلمانی، حتما به این سایت‌ها مراجعه کنید. پروفایل تشکیل داده و اطلاعات و رزومه شغلی را درج کنید.  روزمه شغلی، متناسب با کاری که دنبال آن هستید باشد. نوشتن  روزمه شغل را یاد بگیرید. چون با نوشتن رزومه آکادمیک به منظور دریافت ویزای تحصیلی فرق  دارد.

 

سایت مونستر، معروف‌ترین سایت کاریابی در آلمان

(سایت مونستر، معروف‌ترین سایت کاریابی در آلمان است. در بخش account رفته و ثبت نام کنید و از سرویس جستجو برای یافتن موقعیت‌های  کاری استفاده  کنید. کارهای تخصصی نیز در بخش Berufswelten در دسترس است.)

 

سایت استپ استون برای یافتن کار در آلمان

(سایت استپ استون، بیش  از ۹۰ هزار فرصت شغلی از مهندسی تا پزشکی از تکنسینی تا مشاوره را در اختیار کارجویان در صدها شهر آلمان قرار داده است.  از post a job یا بخش جست و جو برای یافت فرصت‌های شغلی  بهره  مند شوید.  این سایت خیلی معروف و معتبر است. اپلیکیشن آن را در appstore‌ دانلود کنید. این سایت از سال ۱۹۹۶ میلادی تا کنون به صدها هزار نفر پیشنهاد شغلی ثبت شده داده است.)

 

سایت jobware.de برای یافتن کار در آلمان

(سایت jobware.de را باید سایت تخصصی برای یافتن فرصت شغلی در این کشور دانست. نسخه انگلیسی ندارد و انتخاب خوبی برای جست و جو میان ۲۱ هزار  فرصت شغلی در ده‌ها شهر و صدها رشته کاری در این کشور است)

 

سایت زینگ

(سایت زینگ هم درگاهی برای  آشنایی کارفرما و کارجو است. کارفرمایان آلمانی زیادی در این سایت به دنبال کارجو هستند.)

 

سایت thelocal.de و اخبار کار در آلمان برای فرصت جویان شغلی

(سایت thelocal.de هم اخبار و گزارشات جالبی درباره فرصت‌های شغلی و روابط گردشگران و کارجویان با کارفرمایان و شهروندان آلمانی منتشر می‌کند، هم شما را در جریان اتفاقات مهم صنعتی و سیاسی و اقتصادی  این کشور قرار می‌دهد.)

 

از این سایت‌های کاریابی استفاده کرده و در جریان بهترین شغل‌ها و پردرآمدترین کارها در شهرهای مختلف آلمان قرار بگیرید. قرار نیست یک حوزه شغلی تا ابد موقعیت‌های عالی پولساز داشته باشد! همان‌طور که ۲۰  سال پیش، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات آلمان این گونه نبود. 

 

۲۰ نکته و ترفند برای متقاضیان کار در آلمان

  • همه مدارک شغلی و تحصیلی  شما باید ترجمه رسمی شده و توسط وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه مهر شود. 
  • اگر اقامت دائم یکساله شما پس از ورود به این کشور و پیدا کردن کارفرما و شروع کار، صادر شود، حق ندارید بیش از ۶ ماه خارج از این کشور باشید.
  • متقاضی کار در هر شهر آلمان که هستید، بایستی به Ausländerbehörde مراجعه  کنید.
  • افراد حرفه‌ای برای پیدا کردن کارفرما و فرصت‌های شغلی در آلمان یا هر کشور دیگر دنیا، به linkedin رفته و با کارفرمایان، مشاوران شغلی، متخصصان رشته‌های مختلف، مشاوران فنی و مهندسی و همچنین کارمندان شرکت‌های مختلف جهان وارد مذاکره و تبادل نظر شده و از اطلاعات به‌روز آن‌ها برای ورود به بازار کار و آشنایی با قوانین، بیمه، حقوق و دستمزد، پاداش و مسائل کارگری و کارفرمایی آشنا می‌شوند. لینکدین را فراموش نکنید که شما را با ده‌ها هزار ایرانی شاغل در آلمان و اروپا، آشنا می‌کند.
  • یکی از روش‌های جذاب برای پیدا کردن شغل در آلمان، اقدام برای کسب ادمیشن دکتری در رشته‌های مختلف علوم انسانی، هنر و مهندسی است که اساتید آلمانی، در مقطع PhD به دنبال جذب دانش‌اموختگان مقطع ارشد برای دستیاری هستند. این پذیرش، با بورس بوده و حقوق ماهانه به دانشجو پرداخت می‌کند و به پرداخت مالیات و اقامت دائم منتهی می‌شود.
  • برای این‌ که کارفرمایان آلمانی و اروپایی، با رزومه و توانایی‌های شما آشنا شوند، رزومه خود را در سایت‌های معروف کاریابی آلمانی و اروپایی، ثبت کنید و پروفایل ایجاد نمایید.
  • اگر دانش‌آموخته پزشکی هستید و قصد کار در آلمان در این رشته دارید، باید هم مدرک تحصیلی شما به تایید نهادهای آلمانی برسد و هم این‌که سطح زبان شما برای ورود به عرصه خدمات بهداشتی و درمانی آلمان، مناسب باشد.
  • یکی از روش‌هایی که بعضی از کارجویان برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی در آلمان استفاده می‌کنند، ارتباط با انجمن‌های تخصصی است. مثل انجمن پرستاران آلمان، انجمن مهندسی مکانیک آلمان، انجمن جوشکاری آلمان، انجمن کارآفرینان آلمان و موسساتی که گروهی از متخصصان یک رشته را گردآوری کرده و به آن‌ها خدمات می‌دهد. عضویت شما در این گروه ها و موسسات تخصصی و حرفه‌ای، هم گرید رزومه شما را ارتقا خواهد داد و هم شما را بهتر به کارفرمایان حقوقی و شرکت‌ها و موسسات آلمانی، آشنا و نزدیک می‌کند. این ترفند را فراموش نکنید.
  • حتما برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مربوط به فعالیت‌های آکادمیک در آلمان، بخش VACANCY یا SCHOLARSHIP دانشگاه‌های آلمانی را چک  کنید. صدها دانشگاه در آلمان، سالانه صدها میلیون یورو برای جذب محققان، هزینه می‌کنند.
  • اگر شما در رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی در آلمان تحصیل کنید، ۶ ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های آلمانی دارید. این یک فرصت ناب برای تعامل با کارآفرینان و صنعتگران آلمانی در بخش دولتی یا خصوصی است که منتهی به استخدام موقت و دائم  شما در این شرکت‌ها و نهادها می‌شود. پس تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی و ارشد را فراموش نکنید. 
  • برای کار در آلمان چه میان مدت و چه بلند مدت، مدرک تحصیلی شما باید به تایید zab برسد.
  • برای آگاهی از شیوه‌های مهاجرت کاری به آلمان، همیشه سایت اداره مهاجرت آلمان را بررسی کنید.
  • اگر ویزای شینگن دارید یا می‌توانید ویزای شینگن دریافت کنید، به شهرهای مورد نظر خود در آلمان سفر کرده و فرصت‌های کاری را بررسی کنید. هر شهر، متناسب با مقتضیات مکانی خود، فرصت‌های کسب و کار متنوعی دارد. مثلا هامبورگ، به عنوان بندر بزرگ، فرصت‌های کسب و کارش متفاوت با مونیخ و برلین است. 
  • هزینه زندگی در آلمان، شهر به شهر متفاوت است. هر چقدر شما دورتر از مرکز شهرهای بزرگ باشید، پیدا کردن خانه آسان و هزینه‌ها کم‌تر می‌شود و می‌توانید پس‌انداز بیشتری داشته باشید.
  • اگر قصد کار در آلمان دارید و به زبان آلمانی مسلط نیستید، شمار فرصت‌های شغلی در دسترس، محدودتر و تخصصی‌تر می‌شود.

 

همراه گرامی

به منظور پیدا کردن فرصت‌های شغلی در آلمان، آگاهی از قوانین و مقررات مهاجرتی و اقامتی و حقوق کارگران الزامی است. همواره از مشاوره‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان و سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران استفاده کنید. شما می‌توانید درباره سفارت آلمان (آدرس، ساعات کار و اطلاعات مربوطه) در ستاره اطلاعات مناسبی کسب کنید.

ما هیچ مجوزی برای اعزام نیروی کار و مشاوره شغلی (پولی یا غیر پولی) از وزارت کار ایران نداریم. اگر شما هم متقاضی کار در آلمان هستید، با ذکر رزومه، پرسش خود را با «ستاره» در میان بگذارید. اگر قصد تحصیل در آلمان دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحصیل پزشکی در آلمان؛ شرایط، مدارک، هزینه‌ها و دانشگاه‌ها را نیز مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.