مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تفاوت ویزای f1 و f2 آمریکا و نحوه اخذ هر کدام

تفاوت ویزای f1 و f2 به دوره‌های آموزشی، دوره‌های تحصیل، اجازه کار و مدرک آکادمیک برمی‌گردد. در صورتی که یکی از زوجین ویزای f1 داشته باشد، دیگری می‌تواند نسبت به تهیه ویزای f2 اقدام کند.

تفاوت ویزای f1 و f2


ستاره |
سرویس گردشگری –
مهاجرت به آمریکا برای بسیاری، یک رویاست. یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های مهاجرت به آمریکا اقدام از طریق ویزاهای f1 و f2 است. در این مقاله قصد داریم به تعریف ویزای f1 و f2 بپردازیم، شرایط اخذ هر کدام را توضیح بدهیم و در آخر بگوییم تفاوت ویزای f1 و f2 در چیست. با ما همراه شوید.

ویزای f1 چیست؟

ویزای f1 یا ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی در آمریکا، نوعی ویزای غیر مهاجرتی بوده و مختص افرادی است که می‌خواهند در بهترین دانشگاه‌های آمریکا ادامه تحصیل بدهند (در مقاطع دانشگاهی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا) یا در آنجا زبان انگلیسی یاد بگیرند و از دانشگاه‌های آمریکا، مدرک اخذ کنند. F1 راحت‌ترین روش مهاجرت به آمریکا و از متداول‌ترین ویزاهایی است که به دانشجویان داده می‌شود. حداقل مدت زمان این ویزا یک‌ساله است و افرادی که این ویزا را دارند نمی‌توانند در آمریکا مشغول به کار شوند؛ بلکه تنها می‌توانند در محیط دانشگاه کار کنند. از مزیت‌های این ویزای دانشجویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشجویان می‌توانند به صورت پاره وقت در داخل دانشگاه کار کنند. برای تحقق این هدف لازم است در طول تعطیلات تابستانی درخواست کار بدهند.
  • دانشجویان پس از پایان تحصیل به مدت ۱۲ ماه، اجازه کارآموزی خواهند داشت. دانشجویان رشته‌های مهندسی، علوم تجربی، تکنولوژی و ریاضیات، پس از پایان تحصیل به مدت ۱۲ ماه، می‌توانند ویزای f1 خود را ۱۷ ماه دیگر تمدید کنند.
  • فردی که دارای ویزای f1 باشد می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود تقاضای ویزای f2 را بدهد.

 

تفاوت ویزای f1 و f2

بیشتر بخوانید: لاتاری چیست؟ (نحوه ثبت نام لاتاری آمریکا و زمان لاتاری سالانه)

شرایط اخذ ویزای f1

از مهم‌ترین شرایط لازم برای اخذ ویزای f1 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسلط کافی به زبان انگلیسی و دارای مدرک تافل
  • ارائه مدارکی دال بر وضعیت مالی مطلوب. (مدارک شما باید اثبات کنند تا زمانی که در امریکا هستید نیازی به کار کردن ندارید و به راحتی می‌توانید از عهده هزینه‌هایی مانند شهریه، اتاق، خوابگاه، بیمه و غیره برآیید)
  • از دانشگاهی که مورد تائید دولت آمریکا باشد (دانشگاه‌های معتبر آمریکا)، پذیرش شده باشید.
  • تمام هدف شما از مهاجرت به آمریکا، تحصیل تمام وقت باشد. (اگر دانشجوی مقطع کارشناسی هستید در هر ترم حداقل ۱۲ واحد و اگر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد به بالا هستید، در هر ترم باید حداقل ۸ واحد را پاس کنید)
  • اگر موفق به پذیرش از طرف دانشگاه نشده باشید، ویزای f1 به شما تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا دانشگاه پس از اینکه مدارک و اطلاعات شما را تائید کرد، باید نسبت به پر کردن فرم I-20 (فرمی که نشان می‌دهد شما از سوی دانشگاه پذیرش شده‌اید) اقدام کند و فرم را تحویل شما دهد. شما موظف هستید این فرم را همراه با سایر مدارک خود به سفارت آمریکا تحویل دهید.

 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای ایتالیا و مدارک مورد نیاز

ویزای f2 چیست؟

ویزای f2 یا ویزای همسر و فرزندان، مختص همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال دانشجو است؛ به عبارت ساده‌تر، فردی که دارای ویزای f1 باشد می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود تقاضای ویزای f2 را بدهد. همسر و فرزندان دانشجو می‌توانند هم‌زمان با دانشجو یا بعد از اینکه دانشجو به آمریکا رفت، به صورت جدا، درخواست ویزای f2 کنند.

تفاوت ویزای f1 و f2

شرایط اخذ ویزای f2

از مهم‌ترین شرایط لازم برای اخذ ویزای f2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارنده ویزای f1 با اداره دانشجویان بین‌المللی مدرسه‌ای که تحصیل می‌کند تماس بگیرد و برای همسر و فرزندانش درخواست I-20 جدید داشته باشد.
  • ارائه گواهی ازدواج برای اثبات رابطه
  • فرد دارنده ویزای F1 باید اثبات کند که می‌تواند از عهده مخارج خانواده‌اش برآید. (ارائه صورتحساب بانکی، فیش حقوقی، گواهی حمایت و پس‌انداز خانوادگی فرد در کشورش)
  • پس از دریافت I-20 جدید، لازم است تمامی مراحل اخذ ویزای F1 طی شود.

تفاوت ویزای f1 و f2

تفاوت ویزای f1 و f2 را به طور خلاصه می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

تفاوت ویزای f1 و f2 ویزای f1 ویزای f2
دوره‌های آموزشی دوره‌های روزانه و تمام وقت دوره‌های آموزشی کاربردی کوتاه مدت و دوره‌های شبانه و نیمه وقت
دوره‌های تحصیلی مقاطع دانشگاهی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا اجازه تحصیل تا مقطع دیپلم
اجازه کار افرادی که ویزای f1 دارند تنها می‌توانند به صورت پاره وقت و هفته‌ای ۲۰ ساعت در داخل دانشگاه کار کنند افراد دارای ویزای f2 اجازه کار ندارند
مدرک آکادمیک دارند ندارند (در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع آکادمیک را داشته باشند، باید ویزای خود را به f1 تغییر دهند)

نتیجه‌گیری

بر اساس آنچه در این مقاله توضیح داده شد، فرد دانشجو باید برای دریافت ویزای f1 اقدام کند و برای همسر و فرزندانش که پذیرش ندارند. شاید تمایل داشته باشید که درباره تحصیل در کشورهایی نزدیک‌تر به ایران نیز اطلاعات کافی کسب کنید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به راهنمای تحصیل در مالزی نیز بیاندازید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.