مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دردسرهای گم کردن پاسپورت در زمان سفر | گم شدن پاسپورت در خارج از کشور

گم کردن پاسپورت در طول سفر می‌تواند یکی از ناامیدکننده‌ترین اتفاقاتی باشد که می‌تواند در حین سفر برای ما رخ دهد. اگر در سفر خارجی دچار این مشکل شویم، از طرفی ترس و دلهره به جان آدم میافتد که حالا بدون پاسپورت چطور به کشور خود برگردم؟! چطور دوباره پاسپورت جدید تهیه کنم؟ آیا امکان دسترسی مجدد به پاسپورت قدیمی من وجود دارد؟ از طرفی دیگر هم نگران هزینه پاسپورت مفقود شده هستید.

برای همه‌ی این سؤالات جواب‌هایی در آستین داریم که در این مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. گم کردن پاسپورت ممکن است در ایران اتفاق بیافتد یا در خارج از کشور. با ما همراه باشید تا ببینیم برای هر حالت باید چه اقداماتی انجام دهید.

گم کردن پاسپورت

اگر پاسپورتتان در ایران گم شود…

فرقی نمی‌کند شما پاسپورتتان را جایی جا گذاشته باشید یا از جیبتان افتاده باشد یا طعمه‎ی یک کیف‌قاپ شده باشید؛ به‌هر حال گم کردن پاسپورت اتفاق ناخوشایندی است که ممکن برای هر کسی پیش بیاید. وقتی این اتفاق در شهر و کشور محل اقامتتان رخ داده باشد، اوضاع آن‌قدرها هم وخیم نیست که بخواهید برای آن خودتان را نارحت کنید.

پس اول از همه خونسردی خودتان را حفظ کنید و به فکر راه‌حلی برای مشکلتان بگردید.

شما وقتی یک کیف پول، کارت شناسایی یا هر مدرک دیگری را روی زمین در کوچه و خیابان پیدا می‌کنید، اولین اقدامی که انجام می‌دهید چیست؟ خب اکثراً بی‌تفاوت از کنار آن رد می‌شوند؛ اما اقدام درست این است که آن مدرک را داخل نزدیک‌ترین صندوق پستی بیاندازید. حالا فرض می‌کنیم کسی پاسپوزت مفقود شده‌ی شما را پیدا کرده است و داخل صندوق پست انداخته است؛ شما چطور باید از این اتفاق مطلع شوید.

اولین اقدام شما در زمان گم کردن پاسپورت باید این باشد که وارد سایت اداره پست شوید. در این سایت بخشی به نام “پست یافته” وجود دارد که برای چنین مواقعی طراحی و ساخته شده است. می‌توانید به کمک این سایت از اطلاعات اشیاء و مدارکی که پیدا شده‌اند باخبر شوید.

اگر هم با اینترنت و سایت‌ها زابطه‌ی خوبی ندارید می‌توانید از روش سنتی‌تر، یعنی مراجعه حضوری کمک بگیرید. باید به نزدیک‌ترین اداره پست در شهرتان سر بزنید و برای گم کردن پاسپورت خود اقدام کنید. باید این نکته را به شما گوشزد کنیم که مدارک پیدا شده فقط تا ۶ماه در سازمان پست نگهداری می‌شوند. پس برای پیدا کردن پاسپورتتان دست دست نکنید و آن را عقب نیاندازید.

خب حالا اگر پاسپورت خود را گم کنیم و از طریق پست هم پیدا نشود چه؟ در این صورت باید فرم اعلام مفقودی پاسپورت و فرم تعهدنامه را پر کنید و به دفاتر مدیریت گذرنامه ببرید. بعد از ان باید ۶ماه باید منتظر بمانید چون این احتمال وجود دارد که در طی این زمان پاسپورت شما پیدا شود. اما اگر این اتفاق نیافتاد، دوباره به دفاتر مدیریت گذرنامه مراجعه می‌کنید تا درخواست صدور گذرنامه جدید برایتان صادر شود. در قدم بعدی به پلیس + ۱۰ بروید و اقدامات لازم را برای دریافت پاسپورت جدیدتان انجام دهید.

گم کردن پاسپورت

گم کردن پاسپورت در خارج از کشور

درست است که گم کردن پاسپورت ناراحت‌کننده است اما گم شدن آن در خارج از کشور دیگر شاهکار به حساب می‌آید! تصور کنید وسط یک سفر تفریحی داخل کیفتان را بگردید و ببینید که خبری از پاسپورت و مدارک شناساییتان نیست! آدم خشکش می‌زند! اما سفرتان را به‌خاطر این اتفاق به خودتان تلخ نکنید؛ راه‌حل‌هایی برای صدور گذرنامه‌ی موقت وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

اول باید به اداره‌ی پلیس مراجعه کنید و گزارشی با موضوع گم کردن پاسپورت و مدارکتان تنظیم کنیدو در قدم دوم به سایت وزارت امور خارجه مراجعه می‌کنید و فرم‌های مربوط به دریافت پاسپورت را پرینت می‌گیرید و تکمیل می‌کنید. مرحله‌ی بعدی مراجعه‌ی حضوری به سفارت است. پس شما با در دست داشتن  فرم‌های تکمیل شده به سفارت می‌روید.

اگر شلوغی سفارت شما را کلافه می‌کند باید بگوییم چاره‌ای نیست! چون کار واجبی دارید، ناچارید صبور باشید و در صف انتظار بایستید. در مرحله‌ی آخر گزارش پلیس و فرم‌ها را به سفارت تحویل می‌دهید و هزینه‌های لازم را با توجه به این که کشور مورد نظرتان کجاست، پرداخت می‌کنید. در نهایت پاسپورت موقت شما در زمان کوتاهی آماده می‌شود و آن را تحویل می‌گیرید.

گم کردن پاسپورت

 پیشگیری بهتر از درمان است

حالا می‌دانیم که برای گم کردن پاسپورت باید چه دردسرهایی را پشت‌سر بگذاریم. پس بهتر است راهکارهایی را برای کم شدن این دردسرها بلد باشید:

  1. بیمه‌ی سفر را فراموش نکنید. این بیمه کمک می‌کند تا اگر دچار حادثه‌ای مثل گم کردن پاسپورت شدید، خیالتان از بابت هزینه‌هایش راحت باشد.
  2. کارت شناسایی دیگری به‌غیر از شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت همراهتان داشته باشید. البته حواستان باشد همه‌ی مدارکتان را در یک کیف نگه ندارید. مثلاً گواهینامه می‌تواند کارت شناسایی خوبی باشد.
  3. آدرس، شماره تلفن و ایمیل سفارت را یادداشت کنید و همراهتان داشته باشید.
  4. از آن‌جایی که در صورت گم شدن پاسپورت، به یک عکس برای پاسپورت موقتتان نیاز دارید پس بهتر است که چند قطعه عکس با سایز عمس‌های پاسپورت همراهتان باشد.
  5. از همه‌ی مدارکتان کپی یا اسکن تهیه کنید. به این ترتیب در صورت مفقود شدن با کمک از کپی یا اسکن آن‌ها کار را برای خودتان راحت‌تر می‌کنید.
  6. در چمدان خود را حتماً با قفل ببندید. با این کار تا حدود زیادی از دزدی یا باز شدن اتفاقی در چمدانتان پیشگیری می‌کنید.
  7. همه‌ی پولی که همراه دارید را در یک جیب یا کیف نگذارید. با این کار اگر طعمه‌ی سرقت شدید، بخشی از پولتان را از دست داده‌اید و با بحران بزرگ بی‌پولی مواجه نمی‌شوید. اما اگر این اتفاق هم افتاد، می‌توانید به سفارت درخواست وام دهید تا بتوانید به کشورتان برگردید. بعد از برگشت باید پول وام را پرداخت کنید، درغیر این صورت در لیست سیاه مسافران قرار می‌گیرید.

سرمایه گذاری در ترکیه و اقامت در این کشور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.