مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مهمترین بیماری های عروس هلندی و راه‌های درمان

سرماخوردگی، اسهال، عفونت روده، گیر کردن تخم در مجرای تخمگذاری، پرریزی و کندن پرها از مهمترین مشکلات و بیماری های عروس هلندی است که با برخی اقدامات خانگی اولیه می‌توان آن را برطرف کرد ولی بهتر است برای درمان قطعی به دامپزشک مراجعه شود.

بیماری های عروس هلندی

ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات – آشنایی با بیماری‌ های عروس هلندی و نحوه درمان آن از بیشترین سوالاتی است که درباره نحوه نگهداری این پرندگان زیبا با آن مواجه هستیم. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین بیماری‌های این پرنده خصوصا شیوع بیماری‌ها و مشکلات پرنده در فصل سرما آشنا کنیم؛ هر چند اکیدا توصیه می‌کنیم که برای درمان حیوانات خانگی خود به دامپزشک مراجعه کنید.


اگر بیماری خاصی در عروس هلندی و نحوه درمان آن مد نظر شماست، با انتخاب عنوان مورد نظر خود در فهرست زیر، سریع‌تر به آن دسترسی یابید:

مهمترین بیماری‌ های عروس هلندی

۱. سرماخوردگی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عروس هلندی سرماخوردگی است که با پایین آمدن دمای محیط بیشتر با آن مواجه خواهید بود و با علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و تنفس از راه دهان، عطسه‌های مکرر به همراه پاشیده شدن ترشحات بینی، التهاب چشم‌ها، کسلی و کم اشتهایی پرنده همراه است.

نحوه درمان
برای درمان سرماخوردگی عروس هلندی خود می‌توانید از کپسول‌های تتراسایکلین یا اکسی تتراسایکلین یا دایکسی سایکلین استفاده کنید. بدین منظور یک عدد کپسول را باز کرده و یک چهارم از محتوای آن را در یک لیوان آب حل کنید و به جای آب آشامیدنی مورد نیاز پرنده در اختیار او قرار دهید.

نکته: آب حاوی کپسول را هر ۲۴ ساعت تعویض کنید و با آب تازه که با کپسول مخلوط کرده‌اید جایگزین کنید.

۲. خس خس سینه عروس هلندی

خس خس سینه و صدا دار شدن تنفس، نفس کشیدن با منقار باز یا بریده بریده نفس کشیدن عروس هلندی، می‌تواند در ادامه سرماخوردگی پرنده ایجاد شود و یا در اثر خوردن دانه‌های کثیف و آلوده به فضولات پرنده ایجاد شده باشد.

نحوه درمان
برای درمان خس خس سینه و مشکلات تنفسی اگر در ادامه سرماخوردگی پرنده است و با سایر علائم آن همراه است، به روش بالا عمل کنید و اگر علت دیگری عامل ایجاد آن است، یک قاشق چایخوری الکل طبی رقیق را با دو قطره گلیسیرین در آب آشامیدنی پرنده مخلوط کنید و در اختیار او قرار دهید.

مهمترین بیماری های عروس هلندی و راه‌های درمان

۳. مدفوع آبکی و اسهال عروس هلندی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیمار شدن عروس هلندی تغییر شکل، حالت و رنگ مدفوع پرنده است. اسهال از بیماری‌ های عروس هلندی است که به راحتی می‌توانید در منزل به درمان آن اقدام کنید.

نحوه درمان
در ابتدا یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون در دهان پرنده بریزید تا عامل اسهال از بدن او خارج شود و سپس برای چند روز پرنده را با زرده تخم مرغ سفت شده یا بیسکوییت رنده شده تغذیه کنید. همچنین اگر پر‌های پرنده آلوده به مدفوع است پرنده را حمام نیم گرم کرده و پر‌های کثیف را به آرامی قیچی کنید.

۴. عفونت روده و فضولات سبز رنگ

علت این بیماری و خارج شدن فضولات سبز رنگ همراه با فشار، اغلب به علت عفونت روده است که در صورت عدم درمان می‌تواند در فرایند جفتگیری پرنده نیز تاثیر منفی بگذارد.

نحوه درمان
برای درمان این بیماری پرنده را گرم نگه دارید. دمای مناسب برای عروس هلندی بیمار دمای بین ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است. همچنین می‌توانید به او چای معمولی یا ذغال پرنده بدهید. ذغال پرنده، خنثی کننده سالم اسید‌های طبیعی و کمک کننده به هضم غذاست. این ماده خاصیت سم‌زدایی دارد و برای درمان عفونت روده عروس هلندی بسیار مناسب است و از مشکلات دستگاه گوارش پرنده نیز جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید ذغال را در مقادیر کم با غذای روزانه پرنده مخلوط کنید یا هفته‌ای دوبار در کف قفس بریزید.

۵. گرفتگی مجرای تخمگذاری عروس هلندی ماده

گرفتگی مجرای تخمگذاری از بیماری‌ های عروس هلندی ماده است که اغلب در اثر تشکیل نشدن پوسته تخم، تغذیه غل و کم تحرگی پرنده ماده ایجاد می‌شود و باعث پف کردن پرنده، بیحالی و بی تحرکی و در صورت عدم رسیدگی به موقع، تلف شدن پرنده در چند ساعت می‌شود.

نحوه درمان
با مالیدن یک قطره خوراکی مایع در داخل و اطراف مخرج و گرم نگهداشتن پرنده، ماساژ نرم و با احتیاط اطراف مخرج به پرنده ماده، به او در دفع تخم کمک کنید و توجه داشته باشید هرگز پوسته تخم را به داخل بدن پرنده فشار ندهید. در صورتی که نتوانستید تخم را با ماساژ دادن و اقدامات درمانی خانگی دیگر خارج کنید حتما به دامپزشک متخصص مراجعه کنید تا با اقدامات پزشکی مختلف و در صورت نیاز با جراحی و اعمال تخصصی این کار را انجام دهد.

۶. پر کندن عروس هلندی

هر چند یکی از عادت‌های عروس هلندی کندن پرهایش است، اما این کار را هر چند روز یک بار و به میزان کم انجام می‌دهد. اگر پرنده اقدام به کندن پرهایش به طور مداوم کرد حتما باید اقدامات درمانی را برای او شروع کنید.

نحوه درمان
ابتدا پر‌های پرنده و بدنش را به دقت بررسی کنید تا از وجود یا عدم وجود شپش مطمئن شوید. اگر بدن پرنده دچار شپش شده بود که باید با مراجعه به دامپزشک و تهیه محلول‌های ضد شپش اقدام به درمان پرنده کنید و قفس پرنده را به خوبی ضدعفونی کنید. ولی چنانچه در بدن پرنده شپشی مشاهده نکردید احتمالا پرنده دچا  خشکی پر‌ها و کاهش چربی طبیعی لازم در بدنش شده است. با رعایت تغذیه صحیح عروس هلندی و اضافه کردن مغز گندم خشک و مقداری روغن گندم در غذای روزانه پرنده، این مشکل به زودی برطرف خواهد شد. همچنین استفاده از مکمل‌های غذایی (ویتامین جهت مصرف دامپزشکی) در کنار غذا‌های پرنده توصیه می‌شود.

پرریزی عروس هلندی
۷. چاقی عروس هلندی

از دیگر بیماری‌های شایع عروس هلندی، چاقی مفرط و کم تحرکی اوست که اغلب در اثر تغذیه نادرست و زیاد غذا دادن به پرنده به وجود می‌آید و می‌تواند در صورت عدم درمان مشکلات جانبی دیگر برای پرنده و حتی مرگ زودرس او را به همراه داشته باشد.

نحوه درمان
برای درمان چاقی عروس هلندی از دادن دانه‌های با چربی بالا مانند تخم آفتابگردان، شاهدانه و تخم کتان به پرنده خودداری کنید و بیشتر از ارزن و میوه و سبزی در جیره غذایی پرنده استفاده نمایید. همچنین وادار کردن پرنده به پرواز در محیط‌هایی مانند پاسیو یا یک اتاق بزرگ به رفع چاقی او کمک خواهد کرد.

توجه: هرگز با گرسنگی دادن به پرنده خود سعی در لاغر شدن وی نکنید، زیرا جز آزار پرنده کار خاصی انجام نداده‌اید و مشکلات جدی دیگری را برای پرنده خود ایجاد خواهید کرد.

سخن پایانی

توصیه می‌کنیم با دیدن اولین علائم بیماری در عروس هلندی حتما به دامپزشک مراجعه کنید؛ زیرا طبیعت این پرندگان به گونه‌ای است که تا حد توان بیماری خود را پنهان می‌کنند. چرا که بیشتر پرندگان شکار خوبی برای حیوانات دیگر هستند و سعی می‌کنند بیماری خود را تا حد ممکن پنهان کنند و زمانی شما متوجه می‌شوید که از بیمار شدن پرنده زمان زیادی گذشته است! با این وجود اگر شرایط فعلی شما به نحوی است که امکان مراجعه به دامپزشک را ندارید می‌توانید از توصیه‌های بالا برای درمان بیماری‌ های عروس هلندی خود کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شهرام می گوید

    با سلام، مطالب خیلی خوبی گذاشتید و کمک بزرگی بود خواستن تشکر کنم