مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه محبوب باشیم؟ (۱۱ راه آسان و کاربردری)

برای پاسخ به سوال «چگونه محبوب باشیم؟» کافی است نگاهی به ابرقهرمانان فیلم‌های سینمایی بیندازید. صنعت سینما به خوبی می‌داند چه ویژگی‌هایی انسان را محبوب می‌کند.

چگونه محبوب باشیم؟

 

ستاره | سرویس روانشناسی – چرا برخی اینقدر محبوبند؟ یک راه برای دانستن اینکه «چگونه محبوب باشیم؟» توجه به صنعت سینماست! محبوب‌ترین افراد را می‌توان در بین قهرمانان فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی یافت و با نگاهی به ترفند‌های صنعت سینما برای محبوب کردن ابرقهرمانان می‌توانیم راز جذابیت و محبوبیت در دنیای واقعی را نیز دریابیم. در این مقاله از ۱۱ راز ناگفته برای محبوب بودن پرده برداری می‌کنیم.

محبوبیت چیست؟

محبوب کسی است که مورد تحسین قرار گرفته، دوست داشتنی است و دیگران می‌خواهند در کنارش باشند. تعریف محبوبیت از نظر هرکس می‌تواند متفاوت باشد. پس در ابتدا محبوبیت را برای خودتان تعریف کنید تا دقیقا بدانید چه می‌خواهید. بعد از آن می‌توانید اهدافتان را ترسیم و پیشرفت خود را ارزیابی نمایید. در ادامه با ۱۱ ویژگی که شما را به فردی محبوب تبدیل می‌کند آشنا می‌شویم.

 

چگونه محبوب باشیم؟

۱. با کمک کردن به دیگران و حفظ ارزش‌های اجتماعی محبوب‌ شوید

یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت قهرمانان این است که همیشه به دیگران کمک می‌کنند. شاید نتوانید تار عنکبوت شلیک کنید، اما موارد زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا برای دیگران مفید باشید. اما توجه کنید که کمک کردن ریسک دارد. باید آن را به روش صحیح انجام دهید، چون اگر اشتباه کنید به جای جاذبه، دافعه ایجاد می‌کند. مردم به خوبی متوجه می‌شوند که چرا یک نفر به آن‌ها کمک می‌کند. آیا در قبالش انتظاری دارد؟! قهرمانان به مردم کمک می‌کنند، چون واقعا نگران آن‌ها هستند نه اینکه بخواهند در قبالش چیزی مثل دوستی به دست بیاورند.
دو سناریو زیر را در نظر بگیرید:

  • شما به رایانه وارد هستید و به حل مشکل فنی یک نفر کمک می‌کنید. (کمکی با ارزش)
  • شما برای کسی مقاله می‌نوسید که هردویتان به یک میزان در نوشتن آن وارد هستید و امیدوارید با این کارتان با او ارتباط بهتری داشته باشید. (کمکی کم ارزش)

در سناریوی اول، شما با کمک در کاری که آن شخص نمی‌تواند به تنهایی انجام دهد، یا شما سریع‌تر و آسان‌تر از پس آن برمی‌آیید، با ارزش قائل شدن برای زمان آن شخص یک کمک بزرگ به او می‌کنید.
در سناریوی دوم، شما کاری را انجام می‌دهید که آن شخص خودش می‌توانست انجام دهد. شما کمک می‌کنید نه به این دلیل که فکر می‌کنید او به کمک شما واقعا نیاز دارد، بلکه به این دلیل که می‌خواهید چیزی (دوستی) در عوض آن به دست آورید. این نوع کمک کردن می‌تواند به سه نتیجه منفی بالقوه منجر شود:

  • ممکن است آن شخص فکر کند، از نظر شما او توانایی نوشتن مقاله را ندارد و احساس کند به او توهین شده است.
  • ممکن است فکر کند که وقت شما چندان با ارزش نیست و کار بهتری برای انجام دادن ندارید و بخواهد در آینده از شما سواستفاده کند.
  • شاید فکر کند به دوستی با دیگران امید زیادی ندارید بنابراین علاقه‌ای نداشته باشد که با شما وقت بگذراند.

البته توجه کنید که به عنوان یک دوست خوب گاهی اوقات انجام کار‌هایی که دوستانتان می‌توانند انجام دهند، لطف و مهربانی است. مثلا فرض کنید دوستتان هفته پر استرسی داشته است و شما برای او غذا می‌پزید. (قطعا خودش می‌تواند برای خودش غذا بپزد.) اینجا شما کمک نمی‌کنید چون نیاز دارید، کمک می‌کنید چون دوست خوبی هستید. بنابراین آنچه مهم است نیت و انگیزه شما از عملتان است که ارزش رفتارتان را تعیین می‌کند.

۲- رابط دوستی‌ها باشید

آیا دوستانی دارید که یکدیگر را نمی‌شناسند؟ این یک فرصت عالی برای شماست که آن‌ها را با هم آشنا کنید. این به شما کمک می‌کند تا دایره اجتماعی خود را گسترش دهید و خودتان در مرکز آن قرار بگیرید.

  • وقتی قصد دارید با گروهی از دوستانتان تفریح کنید با اجازه میزبان، یکی از دوستان دیگر خود را نیز به این جمع دعوت کنید.
  • مهمانی‌هایی بگیرید و همه گروه‌های دوستی خود را در آن دعوت کنید.
  • اگر در حین گذراندن وقت با یک دوست دیگر با شخصی که می‌شناسید روبرو شوید، حتما آن‌ها را به یکدیگر معرفی کنید. به این ترتیب شما به عنوان یک فرد اجتماعی شناخته شده و محبوبیتتان افزایش می‌یابد.

اصل روانشناختی «تایید اجتماعی» به ما می‌گوید که وقتی سعی می‌کنیم چیز‌ها و افراد اطراف خود را ارزیابی کنیم به دیگران نگاه می‌کنیم. مثلا وقتی همه دوستان ما آیفون دارند، ما تمایل بیشتری به خرید یکی از آن‌ها خواهیم داشت. به همین ترتیب، وقتی افراد، دیگران را با شما دوست می‌بینند، تمایل بیشتری برای دوست شدن با شما دارند، زیرا به نظرشان این کار درستی است.

 

چگونه محبوب باشیم؟

۳- خوب باشید، اما ترسو نباشید

شاید واضح باشد که خوب بودن به محبوب بودن کمک می‌کند، اما موضوع قدری پیچیده است. گاهی به نظر می‌رسد افراد بد و خونسرد دوستان بیشتری اطراف خود دارند تا خوب‌ها. چرا؟ شاید علت این است که اغلب ما افرادی را که از درگیری می‌ترسند، خوب توصیف می‌کنیم. کسی را تصور کنید که برای اینکه دوستش را ناراحت نکند یا با او درگیر نشود، به سیگار کشیدن او ایراد نمی‌گیرد، اما این کار نه مهربانی که یک انفعال از ترس درگیر شدن است. یک شخص خوب واقعی تصمیمات خود را بر اساس اصول اخلاقی می‌گیرد و چنین فردی قطعا دوستش را از سیگار کشیدن منع می‌کند.

اگر نگاهی به قهرمانان محبوب بیاندازیم متوجه می‌شویم که:

  • آن‌ها کاری را می‌کنند که آن را اخلاقی و باارزش بدانند، نه کاری که صرفا مردم از آن‌ها بخواهند. در واقع مرز باریکی بین خوب بودن و مطیع بودن وجود دارد. آن‌ها جایی که لازم باشد نه می‌گویند.
  • هر جا لازم باشد و ممکن است به کسی آسیب برسد، بدون ترس و قاطعانه حرف می‌زنند و البته این با بی ادبی و گستاخی کاملا متفاوت است.
  • آن‌ها از مخالفت با مردم و بیان نظرات شخصی خود نمی‌ترسند. موافقت ظاهری وقتی با چیزی مخالف هستید بیشتر از شما شخصی مطیع و تسلیم به نمایش می‌گذارد تا شخصی خوب و محبوب.
خب، افراد ذاتا خوب چه کاری انجام می‌دهند؟ خوب گوش می‌دهند. آن‌ها وقتی دارید در مورد مشکل یا نگرانیتان حرف می‌زنید بلافاصله در مورد خودشان حرف نمی‌زنند. مردم می‌خواهند با افرادی وقت بگذارند که به آن‌ها اهمیت می‌دهند. این همدلی و نگرانی برای داشتن شخصیتی محبوب بسیار مهم است.
اما بزرگترین تفاوت بین یک شخص واقعاً خوب و یک شخصی که تظاهر به خوبی می‌کند، انگیزه شخص از خوبی است. اگر مجبور هستید که به طور مداوم سعی کنید خوب عمل کنید، زیرا می‌خواهید مردم شما را دوست داشته باشند، ممکن است وقت آن باشد که اهداف خود را دوباره ارزیابی کنید. اشخاص ذاتا خوب، خوبی می‌کنند، چون به طرف مقابل اهمیت می‌دهند.

۴- آسانگیر بودن آسان است

به عنوان انسان، تصمیمات ما با نحوه توازن بین خواسته‌های طبیعی (چیز‌هایی که می‌خواهیم و از آن‌ها لذت می‌بریم) و اصول اخلاقی (عقاید شخصی ما در مورد درست و نادرست) تعیین می‌شود. ما با دوستانمان وقت می‌گذرانیم، چون باعث می‌شود احساس خوشحالی کنیم و غریزه ما برای عشق و دوستی است که ما را به موجودات اجتماعی تبدیل می‌کند. این توضیح می‌دهد که چرا اگر مردم از گذراندن وقت با شما لذت ببرند محبوب‌تر خواهید شد.
یک راه برای اطمینان از اینکه دوستانتان از گذراندن وقت با شما لذت می‌برند (در نتیجه محبوبیت شما زیاد می‌شود) آسانگیر بودن است. برای آسانگیر بودن مهم است که نگرش مثبت داشته و مدام غر نزنید. این که ما بتوانیم مشکلات خود را با دیگران مطرح کنیم باعث می‌شود دوستی‌هایمان عمیق‌تر شود، اما اگر به طور مکرر از مشکلاتتان صحبت کنید دیگر دوستانتان از بودن با شما لذتی نخواهند برد.
ویژگی‌های دیگر افراد آسانگیر عبارت است از:
  • شوخ طبع هستند و از شوخی ناراحت نمی‌شوند.
  • تمایل دارند چیز‌های جدید را امتحان کنند.
  • در برنامه ریزی و تغییر دادن برنامه‌ها انعطاف پذیر هستند.‌
  • می‌توانند شوخی کنند حتی اگر احمق به نظر برسند.

اگر به محبوب‌ترین افرادی که می‌شناسید فکر می‌کنید، مطمئناً متوجه خواهید شد که هیچکدام از آن‌ها سختگیر نیستند. افراد در اطراف شخص آسانگیر احساس راحتی کرده و همین احساس راحتی به آن‌ها اجازه می‌دهد در کنار آنها اوقات خوشی داشته باشند.  

 

چگونه محبوب باشیم؟

۵- برای محبوب بودن باید شنونده خوبی باشید

در حالی که اهمیت شنونده خوب بودن کاملاً مشهود است، اکثر مردم بر خلاف آنچه خودشان فکر می‌کنند خیلی خوب گوش نمی‌دهند. وقتی ذهن شما در جای دیگری است، متوجه نمی‌شوید که چه چیزی را نشنیده و از دست داده‌اید. اینکه اکثر افراد شنونده بدی هستند به این خاطر است که بسیاری از مردم موقع گوش دادن به دیگران دارند فکر می‌کنند که چگونه پاسخ دهند. تمرکز افراد بیشتر روی خودشان است تا طرف مقابل. برخی نیز در حین صحبت، حرف دوستان خود را قطع می‌کنند تا در مورد خودشان حرف بزنند. همه این‌ها برای دوستی بسیار مضر است. شنونده خوب نبودن به این معنی نیست که شما انسان بدی هستید، بلکه تنها باید مهارت‌های گوش دادن و مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید.
حضور واقعی (نه صرفا فیزیکی) داشتن و توجه هنگام صحبت دیگران اولین قدم برای شنونده خوب بودن است. گوش دادن خود را با اظهارنظر‌های تأیید آمیز مانند “بله”، “آه”، “اوه” و … نشان دهید. همچنین با تغییر حالت چهره خود واکنش نشان دهید. به عنوان مثال، اخم کنید و اگر چیزی خنده دار است، بخندید. اگر مردم احساس کنند که وقتی با شما صحبت می‌کنند گوش نمی‌کنید، احتمال اینکه محبوبیت اجتماعی شما بیشتر شود، بسیار کم است.

راه دیگر برای نشان دادن توجه شما هنگام صحبت مردم، پیگیری مواردی است که افراد در مکالمات قبلی به شما گفته‌اند. به عنوان مثال، اگر آخرین باری که با دوستتان صحبت کردید، گفت پای خواهرزاده‌اش شکسته است، دفعه بعد از او حال خواهرزاده‌اش را بپرسید. این امر هم توجه شما به گفتگو و هم حس نگران بودن شما را نشان می‌دهد. به یاد داشته باشید، افراد محبوب کسانی هستند که به دوستان و خوب زندگی کردن آن‌ها اهمیت می‌دهند.

 

۶- یک مهارت خاص کسب کنید

ما مدام افرادی را تحسین می‌کنیم که در چیزی خوب هستند. چرا هزاران نفر به کنسرت می‌روند و فریاد می‌زنند، ساعت‌ها منتظر می‌مانند تا یک هنرمند یا ورزشکار را یک بار از نزدیک ببینند یا …؟ بدون شک، بین مهارت و محبوبیت ارتباط وجود دارد.
از انجام چه کاری لذت می‌برید؟ آیا تا به حال به شما گفته‌اند در فلان کار خوب هستید؟ این مهارت را در خودتان بهبود ببخشید. حتی می‌توانید از این راه درآمد کسب کنید.
نه تنها مهارت‌ها، استعداد‌ها و سرگرمی‌های شما محبوبیت شما را در حوزه اجتماعی افزایش می‌دهد، بهبود توانایی‌های مرتبط با شغل شما نیز باعث افزایش محبوبیتتان در محل کار می‌شود که به نوبه خود به طور مستقیم با رضایت شغلی در ارتباط است.

 

چگونه محبوب باشیم؟

۷- قدرت مثبت گرایی را دست کم نگیرید

مردم محبوب برای خوشبختی به دیگران نیاز ندارند. آن‌ها با دوستان‌شان در ارتباط هستند، چون می‌خواهند اوقات خوشی با آن‌ها داشته باشند نه به این علت که احساس تنهایی می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه از دوستانشان انرژی بگیرند، انرژی مثبت به دوستانشان می‌دهند. حقیقت این است که افراد شاکی و بدبین دوستان کمتری دارند و البته دوستانشان نیز بدبین هستند. پس به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید تا قبل از اینکه حداقل پنج نکته مثبت نگفته‌اید حرف منفی نزنید. این شما را به یک فرد با نشاط تبدیل می‌کند.

۸- خطر حرف زدن پشت سر دیگران را جدی بگیرید

آیا تاکنون دیده‌اید قهرمان یک فیلم سینمایی پشت سر دیگران حرف بزند؟ صحبت کردن پشت سر کسی هرگز مشکل شما را برطرف نمی‌کند. اما شخصیت بد داستان برای اینکه دیگران را به سمت خودش بکشد، مدام پشت سر قهرمان بدگویی می‌کند. از طرف دیگر، قهرمان فیلم با دشمنان خود مستقیماً و چهره به چهره روبرو شده و مسئله را برطرف می‌کند.
مردم محبوب درک می‌کنند که صحبت کردن پشت سر دیگران باعث می‌شود که آن‌ها به سرعت دوستان خود را از دست بدهند. وقتی در مورد افراد دیگر منفی صحبت می‌کنید، شخصی که با او صحبت می‌کنید به شما اعتماد نکرده و می‌تواند منطقاً فرض کند که شما پشت سر او هم حرف می‌زنید.

۹- هرگز تحقیر نکنید

نه تنها نباید دیگران را تحقیر کنید بلکه حتی اگر یک سریال تلویزیونی، شهر، یک ملیت یا یک هنرمند را تحقیر کنید، می‌توانید باعث شوید رابطه‌تان با دیگران خراب شود. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید با کسی مخالف باشید، اما باید مخالفت خود را محترمانه نشان دهید. به عنوان مثال به جای اینکه در مورد یک نمایش بگویید «خیلی احمقانه است» بگویید «من طرفدار آن سریال نیستم». 
اگر عادت دارید که نظرات تحقیر کننده ابراز کنید، اطرافیانتان از اینکه نظر شما را بخواهند یا نظرشان را در مورد چیزی با شما مطرح کنند امتناع خواهند کرد؛ چراکه می‌ترسند به آن‌ها یا علایقشان توهین شود. البته که در کنار دوستانتان باید بتوانید نظرات خود را مطرح کنید، اما مراقب باشید منفی حرف زدن عادت شما نشود که دوستان نزدیکتان را نیز خسته می‌کند.

 

چگونه محبوب باشیم؟

۱۰- در محل کار و مدرسه روابط اجتماعی برقرار کنید

بسیاری از افراد از برقراری روابط اجتماعی در مدرسه یا محل کار خود اجتناب می‌کنند، زیرا معتقدند این مکان‌ها برای کار هستند نه معاشرت. اما این ذهنیت کاملا اشتباه است. این روز‌ها مردم بیشتر زمان خود را در محل کار یا تحصیل خود می‌گذرانند و امتناع از برقراری روابط شما را از تجربیات بسیار مفید اجتماعی دور می‌کند. داشتن روابط اجتماعی سالم در مدرسه و محل کار موجب عملکرد بهتر و موفقیت بیشتر شما خواهد شد و محبوبیت شما را نیز افزایش می‌دهد.

۱۱- از رو در رو شدن با مشکلات نگریزید

مردم محبوب می‌دانند که مواجه شدن چیز بدی نیست. اگر قهرمانان داستان‌ها با مشکلات رو در رو نمی‌شدند نمی‌توانستند مردم را نجات دهند. به تفاوت صلح‌جو بودن یا حافظ صلح بودن فکر کنید. یک حافظ صلح موضوعاتی که ممکن است باعث تعارض شود را نادیده می‌گیرد تا صلح موجود را موقتا حفظ کند، اما صلح‌جو با مشکلات روبرو شده تا آن‌ها را حل کند و به صلح دائمی برسد. خلاصه اینکه برای رسیدن به صلح واقعی در روابط خود، تقابل و حل و فصل اختلافات، ضروری است.

 

سخن آخر

«واقعا خوب باشید!» مختصرترین و کاملترین پاسخی است که می‌توان به سوال «چگونه محبوب باشیم؟» داد. بیشتر افراد تلاش می‌کنند تا در جامعه فرد محبوبی باشند و ابرقهرمانان تجسم محبوبیت هستند که می‌توان چیز‌های زیادی از آنان آموخت؛ با دیدن کار‌هایی که انجام می‌دهند یا کار‌هایی که انجام نمی‌دهند. قهرمان مورد علاقه شما کیست و مهترین جنبه محبوبیت او را چه می‌دانید؟ خود شما از محبوب شدن چه هدفی دنبال می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید تست محبوبیت را نیز در ستاره انجام دهید تا به میزان محبوبیت خود نزد دیگران بیشتر واقف شوید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.