مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پارک جنگلی چالدره؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

پارک جنگلی چالدره، با طبیعت دیدنی از رودخانه و جنگل و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی برای علاقه‌مندان به سفر و گردشگری است.

پارک جنگلی چالدره پارکی بسیار زیبا در ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن  به دو هزار در غرب استان مازندران است . این پارک زیبا با ۹۴ هکتار مساحت در میان دو رود سه هزار و دو هزار قرارگرفته است. رودخانه دو هزار در قسمت غربی و سه هزار در قسمت شرقی چالدره قرار گرفته که در تمام فصول سال، پرآب است. چالدره همان‌طور که از نامش پیداست، دره‌ای است که عمق سرسبز و آرامش‌بخش آن نه فقط مکانی برای تفریح که جایی برای اقامت و حتی ورزش است.

بوستان جنگلی چالدره

چالدره یک پارک ملی به حساب می‌آید که با وسعتی نزدیک به صد هکتار در ارتفاع ۴۰۰ متری از دریا جای گرفته است. به همین دلیل جنس رطوبت هوای آن با هوای مناطق کنار دریا بسیار متفاوت است. این پارک جز جنگل‌های جلگه‌ای محسوب می‌شود. طبیعت بکر این پارک با درخت‌های بلند و کلبه‌های جنگلی‌اش در میان دو رود و چشم‌اندازهای منحصر به فردش، نظر هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند. چالدره پوشیده از جنگل‌های انبوه با گونه‌های گیاهی زیبا مانند درختان توسکا، افرا، لرگ، گون، انواع سرخس‌ها و خزه‌هاست که همگی طبیعتی رنگارنگ را به وجود آورده‌اند.

بوستان جنگلی چالدره

نماهایی از باغ مرکبات و شالیزارها که بخش جدانشدنی طبیعت شمال ایران به شمار می‌رود در کنار طبیعت سبز و زیبای جنگلی و سکوت و آرامش بی‌حد و حصر این منطقه پارک چالدره را به یکی از جاهای دیدنی استان مازندران بدل کرده است. همچنین سنگ‌های بزرگ گرانیتی که تماما از خزه‌های جنگلی پوشیده شدند، در سراسر چالدره دیده می‌شود. این منطقه که چند صد متر از سطح دریا فراتر است، دنیای دل‌انگیزی خلق کرده که در سایر روستاها و مناطق یافتنی نیست. از همین روست که به این منطقه از سالیان پیش‌تر به چشم تفرجگاه نگریسته‌اند.

در بلندترین یال این ساحت یگانه (جایی که دو رود یاد شده در طرفین آن جاری است)، آثاری از قلعه‌های قدیمی مشاهده می‌شود. وضعیت آب‌انبار، بناها و دیگر آثار باقی‌مانده، تاریخ چالدره را به سده‌های پیش از اسلام پیوند می‌دهد. محیط این ناحیه هوایی خنک، مرطوب و بسیار دلپذیر دارد. حجم انبوه درختان توسکا و افرا و بوته‌های سرخس، سایه‌ای خوشایند و خنک بخشیده است. در جنگل می‌توان درختان بلوط، انار، ازگیل و بوته‌های تمشک را دید و طبیعی است که در فصل مناسب می‌توان از میوه‌های هر یک از درختان هم استفاده کرد.

بوستان جنگلی چالدره

سکوت و آرامش بی‌حدوحصر محیط هم به‌گونه‌ای است که می‌تواند شما را در یک خلسه رویایی و خیال‌انگیز غرق کند. در این محیط انگار زمان متوقف می‌شود. اما آنچه چالدره را از سایر نقاط این دشت پهناور متمایز می‌کند، طراحی زیبا و ویژه کلبه‌های جنگلی آن است. ظاهر سنتی و متناسب با حال‌وهوای محیط با امکاناتی مدرن و کاملا به روز، جذابیت این پارک را دوچندان کرده است. کلبه‌ها مجهز به شومینه هیزمی، یخچال، کمد و کولر گازی هستند. اینها در کنار تراس اختصاصی هر کلبه و در فضایی مقابل آن برپا کردن آتش تعبیه شده که می‌تواند هر گردشگر مشتاقی را غافلگیر کند.

بوستان جنگلی چالدره

در کنار کلبه‌ها، میز و صندلی‌هایی از تنه‌های درخت ساخته‌شده که کاملا با درختان اطراف هماهنگی دارند، اما می‌شود از برخی صندلی‌ها و سایبان‌های پلاستیکی هم استفاده کرد. کمی آن طرف‌تر آلاچیق‌هایی برای اقامت چندساعته و صرف غذا طراحی‌ شده است. اقامت در طبیعت چالدره، جنگل‌گردی، قدم زدن در ساحل رودخانه و اقامت شبانه در کلبه‌های جنگلی توسکا، افرا و غیره، همگی مواردی هستند که نمی‌توان به‌سادگی از آنها گذشت. در چالدره امکاناتی مثل پیست دوچرخه‌سواری، مسیرهای مخصوص پیاده‌روی، کافی‌شاپ و رستوران هم دیده می‌شود که محل را به فضای مناسبی برای تمام سلیقه‌ها بدل می‌کند.

نکته دیگری که باید درباره چالدره به خاطر سپرد، دو رودخانه هزار و دو هزار است که اطراف این ناحیه را احاطه کرده‌اند و بر سرسبزی هر چه بیشتر محیط افزوده‌اند. پل‌هایی که روی این رودخانه‌ها بناشده، جای بسیار مناسبی برای تماشای محیط از زاویه‌ای متفاوت و همچنین مکانی برای ثبت یک چشم‌انداز به‌یادماندنی از رودخانه است. از این ناحیه می‌شود عکس‌های بسیار خوبی گرفت تا جلوه بی‌مانندی از هنر نقاشی طبیعت را به نمایش گذاشت. جاده منتهی به پارک ملی چالدره آسفالت شده تا همه امکانات لازم برای رسیدن به یک محیط بکر و جدای از جهان مدرن فراهم‌شده باشد.

مسیر دسترسی به بوستان چالدره

برای دسترسی به بوستان باید مسیر تنکابن را پی بگیرید. از آنجا وارد جاده دوهزار شوید. بوستان جنگلی چالدره در ۱۸ کیلومتری تنکابن به دوهزار و و در کنار جاده قرار دارد و مسیر آن آسفالته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.