مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کوئتیاپین، داروی ضد جنون برای بیماری‌های روانی

مجله قرمز: داروی کوئتیاپین (کوتیاپین) یک داروی ضد جنون است که مواد شیمیایی در مغز را که مسبب این بیماری روانی هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دارو برای درمان نشانه‌های بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) را در کودکان و بزرگ‌سالان که حداقل ۱۳ سال سن دارند، استفاده می‌شود.

همچنین این دارو برای درمان نشانه‌های بیماری اختلال دو قطبی (افسردگی – شیدایی) را در کودکان و بزرگ‌سالان که حداقل ۱۰ سال سن دارند، نیز استفاده می‌شود. جدای از موارد فوق این دارو می­تواند به همراه دیگر دارو‌های مصرفی برای درمان اختلال افسردگی در افراد بزرگ سال مورد استفاده قرار گیرد.

فرم گسترده رهش این دارو با (Seroquel XR) صرفا باید توسط افراد بزرگ­سال مصرف شود و مصرف آن توسط افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات طلایی حین مصرف این دارو می‌پردازیم.

کوئتیاپین، داروی ضد جنون برای بیماری‌های روانی

اطلاعات مهم مربوط به داروی کوئتیاپین

برخی از افراد، وقتی از دارو‌های ضد افسردگی برای اولین بار استفاده می‌کنند، دچار افکار خودکشی می‌شوند؛ بنابراین توجه داشته باشید که ممکن است دچار تغییرات روحی و خلق و خویی شوید. هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن علائم قبلی خود را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف این دارو برای افرادی که دچار مشکلات مربوط به دمانس هستند مورد تایید نمی­باشد. استفاده از این دارو ممکن خطر مرگ و میر را در افرادی که دچار مشکلات مرتبط با دمانس (زوال عقل) هستند، را ممکن است افزایش دهد.

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

اگر شما به این دارو آلرژی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

در این موارد برای اینکه مطمئن شوید، مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:

  • بیماری­های کبدی یا کلیوی
  • بیماری‌های قلبی – عروقی، مشکلات مربوط به ضربان قلب، سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • فشار خون بالا یا پایین
  • سابقه کم بودن میزان گلبول‌های سفید خونی (WBC)
  • نتایج غیر طبیعی تست­های تیروئید یا سطوح پرولاکتین
  • تشنج و یا صرع
  • ابتلا به آب مروارید
  • ابتلا به عارضه کلسترول یا تری گلیسیرید بالا
  • سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلای به بیماری دیابت
  • مشکل در فرایند خوردن و بلع

برخی از افراد، وقتی از دارو‌های ضد افسردگی برای اولین بار استفاده می‌کنند، دچار افکار خودکشی می‌شوند؛ بنابراین توجه داشته باشید که ممکن است دچار تغییرات روحی و خلق و خویی شوید. هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن علائم قبلی خود را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف دارو‌های ضد جنون در طول ۳ ماه آخر بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در نوزادان مانند علائم ترک، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه، نق نق کردن، لرزش، و عضلات شل یا سفت شود. با این حال، شما ممکن است علائم ترک و یا مشکلات دیگر اگر از متوقف کردن مصرف دارو خود را در دوران بارداری. اگر شما در حالی مصرف این دارو باردار شدید، مصرف آن را بدون مشورت با پزشک معالج خود متوقف نکنید.

این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند؛ لذا توصیه می‌شود که در حین مصرف این دارو، کودک شیرخوار خود را با شیر تغذیه نکنید.

این دارو را بدون مشورت با پزشک به یک کودک ندهید. داروی کوئتیاپین تنها برای درمان توسط افراد بزرگ سال تجویز شده و نباید به افراد زیر ۱۸ سال داده شود.

نحوه مصرف داروی کوئتیاپین

مصرف داروی کوئتیاپین معمولاً به صورت دوبار در روز است. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در دوز‌های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. مصرف دوز‌های بالا و یا مصرف طولانی مدت این دارو می­تواند زمینه ابتلای به مشکلات جدی حرکتی که ممکن است برگشت پذیر نباشد را فراهم کند. علائم ابتلای به این عارضه می‌تواند شامل لرزش (ترمور) و یا حرکات کنترل نشده عضلانی در فرد مبتلای به این عارضه باشد.

شما می‌توانید این دارو را با و یا بدون غذا مصرف کنید.

هرگز فرم گسترده رهش این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید.

این دارو ممکن است باعث شود که شما دچار قند خون بالا (هیپر گلیسمی) شوید. نشانه‌های قندخون بالا شامل افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، تنفس دارای بوی میوه ای، خواب آلودگی، خشکی پوست، و تاری دید است. اگر مبتلا به دیابت هستید، سطح قند خون خود را به صورت منظم در حین مصرف این دارو چک کنید.

شما نباید به‌طور ناگهانی استفاده از این دارو را متوقف کنید. توقف ناگهانی مصرف این دارو ممکن است وضعیت ابتلای شما را بدتر کند.

کوئتیاپین، داروی ضد جنون برای بیماری‌های روانی

ممکن است نیاز به اندازه گیری منظم فشار خون در افراد نوجوان و کودکی که داروی کوئتیاپین را مصرف می­کنند، وجود داشته باشد.

در صورت نیاز شما به تست‌ها و غربالگری­های اعتیاد، این دارو ممکن است که به اشتباه باعث مثبت شدن آزمایش اعتیاد شود. از این دارو در هنگام آزمایش به مسئولین آزمایشگاه در مورد استفاده از داروی کوئتیاپین اطلاع دهید.

داروی کوئتیاپین باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر شما یک مصرف دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش‌شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش‌شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست‌رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

اجتناب از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی. با نوشیدن الکل عوارض جانبی خطرناکی می‌تواند رخ دهد.

مصرف داروی کوئتیاپین ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

اجتناب از بلند شدن بیش از حد سریع از حالت نشسته یا وضعیت درازکش، چون شما ممکن است احساس سرگیجه کنید. گیجی یا خواب آلودگی شدید می‌تواند منجر به سقوط، شکستگی ها، و یا آسیب‌های دیگر در شما شود.

اجتناب از بیشازحد سرد شدن و یا بیشازحد گرم بدن و در نتیجه گرمازدگی یا دهیدراته شدن بدن. بهخصوص در آبوهوای گرم و در طی ورزش، مقدار زیادی مایعات بنوشید. به طرز خطرناکی، خطر بیشازحد گرم شدن و گرمازدگی بدن و از دست آب بدن حین مصرف این دارو بیشتر است.

کوئتیاپین، داروی ضد جنون برای بیماری‌های روانی

عوارض جانبی داروی کوئتیاپین

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن در وضعیت شما مانند: تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات هراس، خواب‌آلودگی، و یا اگر احساس می‌کنید تحریک‌پذیر، آشفته، خصمانه، دارای رفتار تهاجمی، بی‌قراری، افسردگی شدید (ذهنی یا جسمی)، یا افکار را در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خودتان دارید، دراین‌باره به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حرکات ناگهانی یا غیر قابل کنترل (به خصوص چشم­ها، لب­ها، زبان، صورت، بازو یا پاها)
  • ظاهر شبیه به ماسک مانند صورت، بلع مشکل، وجود مشکلاتی در صحبت کردن
  • یک احساس سرگیجه، مثل اینکه شما ممکن است از هوش بروید
  • تاری دید، دوبینی، درد چشم یا دیدن هاله در اطراف لامپ
  • واکنش سیستم عصبی شدید شامل سفت بودن شدید عضلات، تب بالا، عرق کردن، سردرگمی و گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، لرزش بدن (ترمور)، غش کردن
  • علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی نفس میوه ای، خواب آلودگی، پوست خشک، تاری دید، کاهش وزن
  • علائم کم بودن تعداد گلبول­های سپید خون مانند ضعف ناگهانی یا بیماری، تب، لرز، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا، سرفه، گلودرد، قرمزی یا سوزش پوست، وجود زخم‌هایی دردناک در دهان، زخم‌های پوست، مشکل در تنفس.

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

  • وجود مشکلاتی در هنگام حرکت
  • سرگیجه، ضعف
  • افزایش اشتها، افزایش وزن
  • گلو درد
  • خشک دهان
  • تهوع، استفراغ، درد معده، یبوست

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

کوئتیاپین، داروی ضد جنون برای بیماری‌های روانی

چه دارو‌هایی کوئتیاپین را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

در صورتی که شما از دارو‌های به خصوصی از جمله آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های تنظیم کننده ضربان قلب، دارو‌های ضدویروس و دارو‌هایی که برای درمان سرطان، مالاریا، عفونت HIV یا بیماری ایدز استفاده می­کنید، مصرف داروی کوئتیاپین برای شما می‌تواند مشکلات جدی قلبی -عروقی را به همراه داشته باشد. در مورد تمام دارو‌هایی که استفاده می­کنید، چه دارو‌هایی که شروع و یا متوقف کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف داروی کوئتیاپین همراه با دارو‌های دیگر می‌تواند شمارا خواب‌آلود و یا سرعت تنفس شمارا آهسته کند که این امر می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک و یا تهدیدکننده زندگی شود. قبل از مصرف یک قرص خواب، دارو‌های ضد درد مخدر، دارو‌های تجویزی برای درمان سرفه، مصرف یک شل کننده (آرامش‌دهنده) عضلانی، یا داروی مصرفی برای اضطراب، افسردگی، یا تشنج با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کامل نیست و بسیاری از دارو‌های دیگر می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند. این دارو‌ها شامل دارو‌های تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام دارو‌های خود را به خصوص موارد زیر را به هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی که به شما ارائه دهید:

  • آنتی‌بیوتیک یا دارو‌های مصرفی ضد قارچ
  • دارو‌ها ضد ویروس برای درمانعفونت HIV یا بیماری ایدز
  • دارو‌های مصرفی برای درمان فشارخون یا بیماری قلبی-عروقی
  • دارو‌های ضدافسردگی و دیگر بیماری­های ذهنی
  • دارو‌های ضدویروسی برای درمان هپاتیت C
  • دار‌های مصرفی برای تنظیم ریتم ضربان قلب
  • مخمر سنت جان
  • دارو‌های مصرفی برای بیماری سل
  • دارو‌های مصرفی برای کنترل تشنج

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودگان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.