مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آموزش رنگ کردن پارچه با آب: مرحله به مرحله و تصویری

آیا می‌دانستید که با آب، این ماده جادویی می‌توانید پارچه‌های مختلف را رنگ کنید؟ یکی از کاربردهای آب استفاده از آن در رنگ کردن پارچه می‌باشد. در این بخش از مجله صورتی‌ها آموزش رنگ کردن پارچه را به صورت مرحله به مرحله آماده کرده‌ایم. همراه ما باشید تا شما نیز این آموزش را یاد بگیرید.

آموزش رنگ کردن پارچه

آموزش رنگ کردن پارچه

رنگ کردن پارچه‌های سفید در خانه حس جالبی دارد که تجربه‌ی آن می‌تواند خوشایند باشد. البته این کار چندان سخت هم نیست و با فراهم کردن ابزار مورد نیاز می‌توانید به سادگی انجام دهید. الگوها و طرح‌های مختلفی برای رنگ کردن پارچه وجود دارد. طرح‌های گره‌ای یکی از این الگوها هستند که ما در این بخش آن را آموزش می‌دهیم.

سایر الگوهای رنگ‌آمیزی را هم می‌توانید با کمی تغییر در روش کلی به کار ببرید. فقط توصیه می‌کنیم قبل از اجرای این تکنیک رنگ کردن پارچه روی پارچه اصلی، آن را روی یک پارچه مشابه تست کنید.

در این روش و آموزش رنگ کردن پارچه آب نقش اصلی را ایفا می‌کند. البته برای رنگ کردن پارچه مسلما به رنگ دانه نیاز خواهد بود و از آب به عنوان حلال استفاده خواهد شد. بهتر است از رنگ‌های فیبر واکنشی استفاده کنید که حلال آن‌ها آب بوده و ماندگاری بیشتری بر روی پارچه دارند. این نوع رنگ بر روی پارچه‌هایی مثل کتان، کنف، نخ، ابریشم، ریون و فیبرهای طبیعی استفاده کنید. ابزار و وسایل مورد نیاز برای این آموزش به شرح زیر می‌باشند.

رنگ کردن پارچه

وسایل مورد نیاز برای آموزش رنگ کردن پارچه:

  • پارچه
  • رنگ فیبر واکنشی
  • آرام پز یا قابلمه
  • سدیم کربنات
  • سرنگ پلاستیکی یا سرنگ حباب‌دار
  • سینی پلاستیکی
  • توری فلزی – برای پوشاندن سینی
  • یک تکه میله یا لوله ۴ تا ۸ اینچی
  • دستکش پلاستیکی
  • ماسک

آموزش مرحله به مرحله و تصویری رنگ کردن پارچه با آب:

پس از تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز، مراحل آموزش رنگ کردن پارچه را دنبال کنید.

مرحله اول:

در ابتدا باید پارچه و آب را آماده کنید. برای اینکار اول آب را در قابلمه یا آرام‌پز بریزید و آن را تا دمای ۱۷۰ درجه گرم کنید. به ازای هر ۴ فنجان آب، نصف فنجان سدیم کربنات بریزید و خوب آن را با آب مخلوط کنید.

سدیم کربنات به خاطر خاصیت قلیایی کمک می‌کند رنگدانه‌ها بهتر به پارچه بچسبند. یک محلول آب و سدیم کربنات مشابه درست کنید و پارچه را به مدت ۲۰ دقیقه در آن بخوابانید. بعد از ۲۰ دقیقه هم دستکش بپوشید و آب پارچه را خوب بگیرید.

آموزش رنگ کردن پارچه

مرحله دوم آموزش رنگ کردن پارچه:

حالا پارچه آماده است و باید الگوی رنگ کردن پارچه را ایجاد کنید. اینکار را با محدود کردن مسیرهای حرکت آب در الیاف پارچه انجام خواهیم داد. برای ایجاد این الگوها از طناب پلاستیکی نازک استفاده کنید. کار با این نوع طناب بسیار ساده است و می‎توانید محکم‌ترین گره‌ها را با آن ایجاد کنید.

پارچه را روی سطح کارتان پهن کنید و قسمت‌هایی از آن را به صورت تصادفی یا با الگوی مشخص جمع کنید. دور این قسمت‌ها را با طناب بپیچید. برای اینکه بتوانید طناب را کاملا محکم کنید، یک سر طناب را دور یک میله یا لوله بپیچید و در حین پیچاندن خوب طناب را بکشید. بدون اینکه طناب را ببرید، سراغ قسمت‌های دیگر پارچه بروید و آن‌ها را هم با طناب ببندید.

آموزش رنگ کردن پارچه

مرحله سوم:

حالا باید آب را گرم کنید. دمای محلول جادویی که برای رنگ کردن پارچه آماده کردید، باید حداقل ۱۶۰ درجه سانتیگراد باشد. در طول فرایند دمای محلول کاهش خواهد یافتو پس بهتر است با چند درجه بالاتر کارتان را شروع کنید.

آموزش رنگ کردن پارچه

مرحله چهارم رنگ کردن پارچه:

حالا زمان آن است که فرایند رنگ کردن را شروع کنید. در ابتدا به این مورد دقت داشته باشید که در حین کار با پودر رنگ فیبر واکنشی حتما ماسک به صورت بزنید تا ذرات پودر وارد دستگاه تنفسی‌تان نشود.

ا استفاده از قاشق کوچک یا چوب بستنی، مقدار کمی از پودر رنگ دلخواه‌تان را روی قسمت‌های گره خورده پارچه بریزید. سپس با سرنگ مقداری از محلول داخل قابلمه را بردارید و روی پودر بریزید تا خیس بشود. به این ترتیب رنگ روی خود پارچه ترکیب می‌شود و به آرامی در چین‌ها و گره‌های آن نفوذ می‌کند.

از حالا به بعد باید همین تکنیک ساده رنگ کردن پارچه را گسترش بدهید. رنگ‌ها را روی هم بریزید، الگوهای مختلف تولید کنید و ترکیب رنگ‌های جالب بسازید.

آموزش رنگ کردن پارچه

مرحله پنجم آموزش رنگ کردن پارچه:

گرما از طریق آب به پارچه منتقل شده و بنابراین نیاز به صبر کردن ندارید. پارچه را بلافاصله با آب سرد بشویید، سپس گره‌ها را باز کنید و دوباره پارچه را بشویید. حالا الگوهای رنگی پارچه ظاهر شده و می‌توانید از زیبایی پارچه مخصوص خودتان لذت ببرید.

آموزش رنگ کردن پارچه

اگر از این تکنیک برای رنگ کردن پارچه استفاده کردید، نتیجه کار را به اشتراک بگذارید و به ما بگویید چه ایده‌ای برای ارتقای کیفیت رنگ پارچه دارید.

برگرفته شده از: instructables.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.