مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۱۲ نکته طلایی برای نگهداری از کودکان قوی و با اراده

چگونه به این موضوع پی می برید که فرزندی قوی و با اراده دارید؟

خب قطعا هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید که فرزندش این گونه است اما قطعا می دانید که هیچ کس نباید این امر را به شما متذکر شود وشما هم مجبور نیستید فرزندتان را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که آیا واقعا قوی است یا خیر؟

شخصیت این نوع کودکان آن چنان قوی است که بدون هیچ شکی می توان حدس زد که آن ها اراده قوی دارند.

این نوع شخصیت برای والدین چالش برانگیز است؛ زیرا برای والدین، پذیرفتن این موضوع که کودکان از هم اکنون دارای ذهنیت خاص خود برای زندگیشان هستند دشوار می باشد.

اگر کودکتان را در مسیر درست هدایت نکنید و روح فرزندتان به درستی شکوفا نشود، احتمالا فرزندی خواهید داشت که در زندگی اش مدام در کشمکش و تقلا خواهد بود.

کودکان باهوش و با اراده اغلب به خودی خود برانگیخته می شوند، به همین دلیل این کودکان از سنین نوجوانی شخصیتی فعال و پر انرژی خواهند داشت.

به فرزندتان کمک کنید تا بهترین باشد و بتواند در مسیر مناسب گام بردارد و روحی شکست خورده نداشته باشد.

همچنین بخوانید: ۱۰ عادات والدین برای تربیت فرزندان موفق

در زیر چند نکته در رابطه با پروزش صحیح یک کودک باهوش و با اراده ذکر شده است:

  1. خود را به دشمن او تبدیل نکنید

خود را به دشمنی برای او تبدیل نکنید.

دیکتاتور بودن به عنوان پدر و مادر نه تنها کودکتان را از شما دور می کند بلکه شما را دشمن او تبدیل می کند.

بعضی از والدین می خواهند فرزند قوی و با اراده ی خود را وادار کنند تا به هر چیزی که می گویند گوش دهد و از آن ها اطاعت کند، بنابراین به شدت با او سختگیرانه رفتار می کنند.

آنها فکر می کنند که فرزندشان موظف است که هر آنچه می گویند را گوش دهد. اما این راهکار برای فرزند قوی و با اراده تان مفید نیست.

این کار باعث می شود که شما به دشمن او تبدیل شوید زیرا او مسیر خود را می رود و شما را همانند مانعی بر سر راهش خواهد دید. و همین موضوعات نبردی را بین شما و او به وجود خواهد آورد؛ در واقع او در برابرتان خواهد ایستاد.

بدیهی است که هدف شما به عنوان پدر یا مادر، قطعا به وجود آوردن چنین شرایطی نیست؛ به همین دلیل است که شما باید روش های معتبرتری را مورد استفاده قرار دهید.

  1. والدین توانا در برابر والدین مستبد

والدین باید سعی کنند پدر و مادری توانا برای فرزند قوی و با اراده شان باشند.

از آنجا که در فرزند پروری از نوع دیکتاتوری، والدین تلاش می کنند تا فرزندانشان، آنچه را که می گویند به اجرا درآورند، باید از این روش اجتناب نمود.

والدین دیکتاتور فرزندان قوی و با اراده ای نخواهند داشت. برعکس، روشهای والدین توانا باعث پرورش کودکانی قوی و با اراده خواهد شد.

پدر و مادرانی که از روش های توانمند کننده استفاده می کنند، قوانین روشن و سازگاری را وضع خواهند کرد و در عین حال ارزش های فرزندانشان را نیز مد نظر قرار خواهند داد.

این گونه والدین همواره یک هدف دارند و آن این است که آنچه را که به نفع فرزندشان است، انجام دهند.

قوانین وضع شده برای یک کودک با قوانین وضع شده برای کودک دیگر یکی نیست. آنها هر کودک را به عنوان یک فرد مجزا می بینند و لذا قوانین متفاوتی را برای او در نظر می گیرند.

اینگونه والدین برای خود قوانینی دارند، اما به جای آن که همیشه همه چیز را سیاه و سفید ببینند، مایلند به فرزندشان در مورد وضعیت موجود گوش فرا دهند و صد مسیر او نشوند.

ممکن است اجرای این قوانین کار ساده ای نباشد اما در عوض، پدر و مادر توانا این قوانین را به عنوان راهنمایی برای هدف نهایی پرورش افرادی سالم، شاد و خلاق مشاهده می کنند.

مشاهده قوانین به عنوان دستورالعمل باعث می شود که کودکان انعطاف پذیری بیشتری را از خود نشان دهند.

ایجاد مرزهای روشن، به همراه در نظر گرفتن خواسته ها، رویاها و اهداف فرزندتان به تصمیم گیری بهتر شما کمک می کند لذا لازم نیست همواره به قوانین خشک و دست و پا گیر بچسبید.

شما نباید مانع از پر و بال گرفتن امیدها و آرزوهای فرزندتان شوید.

فرزند قدرتمند شما ممکن است رویاهای بزرگی داشته باشد و لذا نباید به او بگویید که این رویاها هرگز جامه ی عمل به خود نخواهند گرفت بلکه باید تا جایی که می توانید او را تشویق کنید.

  1. آنها باید حق انتخاب داشته باشند لذا شما باید گزینه هایی را در اختیارشان قرار دهید

روش های توام با عشق و منطق می تواند دارای تاثیر خوبی بر فرزندان قوی و باهوش باشد.

در اینگونه روش ها والدین باید گزینه های بیشتری را برای داشتن حق انتخاب در اختیار فرزندانشان قرار دهند.

بهتر است از سنین پایین برای داشتن حق انتخاب دو گزینه را در اختیار فرزندمان قرار دهیم. این کار باعث می شود تا فرزندانمان بتوانند در مورد بسیاری از امور تصمیم بگیرند.

کودکان باهوش و قوی می خواهند بر تصمیماتشان کنترل داشته باشند. تصمیم گیری در طول روز، باعث می شود که کودک برای اتخاذ تصمیمات بزرگ در آینده آماده شود.

البته بهتر است در ابتدا گزینه هایی به کودک ارائه شود که انتخاب هر کدام باعث برنده شدن او در هر شرایطی گردد تا کودک از انتخاب خود مایوس نشود.

به عنوان مثال، در زمان ناهار شما می توانید یک ساندویچ کره بادام زمینی یا ماکارونی و پنیر را به کودک خود بدهید تا از بین آن ها یکی را انتخاب کند. انتخاب بین این دو گزینه ممکن است برای شما فرقی نکند، با این حال این تصمیم می تواند برای فرزندتان حیاتی باشد.

این امر می تواند کودکتان را توانمند کند، زیرا او بر تصمیم هایش کنترل بیشتری خواهد داشت.

اگر هر روز فقط یک نوع غذا درست کنید و تنها یک گزینه وجود داشته باشد و هیچ گزینه دیگری وجود نداشته باشد فرزندتان احساس می کند که در یک زندان است.
محیط خانه کودک شما نیز می تواند به همین شیوه مرتب شود. شما می توانید به آن ها بگویید که چه کارهایی را باید در طول روز انجام دهند یا اینکه مجاز هستند تا در مورد کارهایی که می خواهند در طول روز انجام دهند تصمیم گیری کنند.

دادن دو گزینه یا گزینه های بیشتر به فرزندانتان، نه تنها باعث می شود که آن ها احساس قدرت کنند، بلکه به شما کمک می کند تا رابطه مثبتی با آن ها داشته باشید.

شما نمی خواهید فرزندتان احساس کند که در یک زندان بزرگ شده است، بنابراین اجازه دهید که خودش در مورد روزهایش تصمیم بگیرد.

  1. اخلاقیات را به کودکتان اموزش دهید اما دیدگاه هایتان را به او تلقین نکنید

فرزندان متعهد و با اخلاق به بزرگسالانی متعهد و پایبند تبدیل می شوند.

اگر می خواهید فرزندانتان شخصیت خوبی در بزرگسالی داشته باشند، پس باید آن ها را به درستی راهنمایی کنید.

شما نمی توانید یک فرزند قوی و باهوش را وادار کنید تا به آنچه ایمان دارید اعتقاد داشته باشد. با این حال، می توانید یک نمونه ی عالی برای او باشید و فضایل زندگی را به او آموزش دهید.

شما باید نقش اول خود را به عنوان یک پدر و مادر خوب به درستی ایفا نمایید و اخلاقیات را تا جایی که می توانید در منزل به کودکتان آموزش دهید.

اگر می خواهید فرزند باهوش و قوی تان اخلاق خوبی داشته باشد، از او بخواهید آنچه را که موعظه کرده اید تمرین کند.

اگر درباره فریب ندادن و دزدی نکردن با او صحبت کنید و سپس فرزند شما بر سر میز شام در مورد تقلب در مالیاتتان چیزهایی بشنود، قطعا نمونه خوبی برای او نخواهید بود.

اگر فرزندتان تمایل داشته باشد زندگی اش را همانند رفتارتان تنظیم خواهد کرد و اگر نخواهد این کار را انجام نخواهد داد.

در مورد اخلاق و شخصیت با فرزندانی که مایلند صحبت کنید. داشتن این بحث ها به آن ها کمک خواهد کرد تا دریابند که می خواهند چه نوع شخصیتی داشته باشند.

  1. به یاد داشته باشید که آن ها چیزهای بسیاری را از طریق تجربه یاد می گیرند

یکی از دلایلی که بچه های قوی و با اراده به حرف های والدین خود گوش نمی دهند، این است که آن ها دوست دارند همه چیز را از طریق تجربه بیاموزند.

آنها از تجربه چیزهای بیشتری را نسبت به نصیحت های شما می آموزند و لذا دوست دارند همه چیز را در معرض آزمون و خطا قرار دهند.

والدین می توانند همواره به کودکانشان بگویند که “اجاق گاز را لمس نکنید چون داغ است”. اما یک کودک قوی و با اراده، مدام می خواهد اجاق گاز را حتی شده برای یک ثانیه لمس کند تا ببیند که آیا داغ است یا نه.

آن ها از تجربیات خود چیزهای زیادی یاد می گیرند و لذا تمایل دارند تا توصیه های والدین را آزمایش کنند، نه فقط به توصیه های شان گوش دهند. اینگونه کودکان احتمالا با خود می اندیشند که آیا توصیه های والدینشان حقیقت دارد یا نه؟

از آنجایی که بچه های قوی و با اراده مدام می خواهند همه چیز را تجربه کنند، وقتی که کودکی بیش نیستند، حفظ ایمنیشان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که آن ها می توانند تمام کارهای خطرناک را امتحان کنند.

شما نمی خواهید که فرزندتان از پله ها سقوط کنند و یا اجاق گاز داغ را لمس کنند، بنابراین بهتر است از کودکتان محافظت کنید.

بهتر است بدانید که یک کودک قوی و با اراده به مراقبت بیشتری نسبت به همسالانش نیاز دارد.

  1. به دلایل آنها گوش دهید

بچه های باهوش و با اراده معمولا دلایلی برای کارهای خود دارند. بنابراین پیش از آن که در مورد رفتارشان تصمیم بگیرید به آن ها فرصت دهید تا خودشان را توجیح کنند.

وقتی کارشان از نظر شما بی دلیل است از آن ها بخواهید تا دلیل کارشان را بازگو کنند. درست است که کودکان منطقی نیستند، اما کودکان باهوش و با اراده معمولا دلایل خاصی برای تصمیمات خود دارند . به آن ها فرصت دهید تا علت کارشان را توضیح دهند و بعد از آن در مورد رفتارشان تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال، فرزند با اراده و قوی شما ممکن است از پوشیدن لباس هایی که برای مدرسه اش اماده کرده اید تا صبح زودتر و راحت تر آماده شود امتناع کند. به جای اینکه عصبانی شوید و به او دستور دهید تا آن لباس ها را به تن کند، از او بپرسید چرا نمی خواهد آنها را بپوشد. بر خلاف انتظار شما، ممکن است یک توضیح منطقی در پشت تصمیمشان وجود داشته باشد. مثلا ممکن است او آن روز تمرین بدنی داشته باشد و لذا باید لباس و کفش های ورزشی اش را با خود ببرد.

همچنین بخوانید: چگونه با کودکان حرف بزنیم؟
  1. آنها باید دلیل هر چیزی را بدانند

کودکان با اراده و باهوش معمولا برای هر چیزی دلیل می خواهند.

اگر شما از آنها بخواهید که از پریدن بر روی تخت دست بردارند از شما سوال خواهند کرد که چرا نباید این کار را انجام دهند.

این کودکان اراده قوی دارند، بنابراین اگر دلیلی برای حرفتان نداشته باشید به حرفتان گوش نخواهند داد. لذا شما باید برایشان توضیح دهید که نمی خواهید دست یا پایشان بر اثر پریدن بر روی تخت بشکند و پس از آن به احتمال زیاد آن ها به حرفتان گوش می کنند.

بگذارید کودکتان بداند که علت اصلی حرفتان نگرانی در مورد سلامتی اش است. به این ترتیب اگر می خواهید که به حرف هایتان گوش دهند برایشان توجیح بیاورید چرا که آن ها دستورات شما را مانند یک قانون نمی بینند.

  1. از همدلی و محبت استفاده کنید

کودکان قوی و با اراده خواهان همدلی، محبت و احترام هستند.

این امر می تواند دشوار باشد، زیرا کودکان قوی و با اراده معمولا مدام نافرمانی می کنند.

والدین باید بدانند که نباید فرزندشان را به خاطر نافرمانی تنبیه کنند و به جای آن باید با همدلی و محبت با آن ها رفتار نمایند.

با توجه کامل به سخنانشان گوش کنید و به جای تنبیه کردن، سعی کنید با مهر و محبت آنها را توجیه نمایید.

علاوه بر این، به جای سوال و جواب کردن مداوم، سعی کنید لحن آرامی داشته باشید. اگر کودک احساس کند که صحبت هایش شنیده نمی شوند و یا مورد بد رفتاری قرار می گیرد، مطمئنا با شما لجبازی خواهد کرد.

  1. تکرار رفتار بد معمولا یک پیام هشدار دهنده است

کودکان شجاع و با اراده معمولا انقدر کار خود را تکرار می کنند تا اینکه به آنها توجه کنید. این کارها می تواند شامل تکرار رفتارهای بد نیز باشد. آن ها اغلب در تلاشند تا با شما ارتباط برقرار کنند زیرا احساس می کنند شنیده نمی شوند.

به عنوان مثال، در فروشگاه شروع به داد و فریاد می کنند زیرا شما خواسته های آن ها را نادیده گرفته اید. آیا با خود فکر می کنید که داد و فریاد کودکتان به این خاطر است که فکر می کند با داد و فریاد چیزی را که می خواهد به دست می آورد یا به این خاطر که شنیده نشده است؟

هنگامی که آنها یک سؤال را مطرح می کنند، به سوالشان پاسخ داده و دلایل خود را ارائه نمایید و سعی کنید هرگز آنها را نادیده نگیرید. این بدان معنا نیست که همیشه آنچه را که می خواهند، در اختیارشان قرار دهید. بلکه، هدف شما باید ارتباط برقرار کردن با آن ها و احترام گذاشتن به نیازهایشان باشد.

به جای گفتن اینکه خوردن این تنقلات ممنوع است چون من مادرت هستم و این را می گویم، بهتر است بگویید اگر بچه ی خوبی باشی می توانی قبل از شام دسر بخوری.

با این کار کودک احساس می کند که به او گوش می کنید و علاوه بر این، می فهمد که متوجه خواسته اش شده اید.

به او بگویید که می تواند به عنوان پاداش شیرینی یا توپ مورد علاقه اش را دریافت کند.

پس از آن کودکتان تصمیم می گیرد که به خوبی رفتار کند تا بتواند آنچه را که می خواهد بی دردسر به دست آورد.

کودکان با اراده، نیاز به زمان بیشتری دارند و شما مجبورید به حرف هایشان گوش کنید، از آنها توضیح بیشتری بخواهید و به آن ها احترام بگذارید.

  1. شرایط بغرنج

مراقبت کردن از کودکان باهوش و با اراده کار راحتی نیست.

شما باید مشکلات زیادی را در این راه تحمل کنید. بهتر است آنچه را که به نفع فرزندتان است انجام دهید، به سخنانشان گوش فرا دهید و او را دوست داشته باشید.

با مشاهده ی رفتار بد و لجبازی از او ناامید نشوید و بدانید که او این کار را به عمد انجام نمی دهد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها نیستید و بسیاری از والدین هستند که با چنین فرزندانی دست و پنجه نرم می کنند.

اگر احساس خستگی می کنید، وقت آن است که از دیگران کمک بگیرید. مشاور یا درمانگر می تواند به شما و فرزندتان کمک کند. علاوه بر این شما می توانید از گروه های پشتیبانی موجود در فیس بوک نیز استفاده نمایید.

  1. اراده قوی کودکتان را درک کنید – این کار می تواند باعث موفقیت او شود

کودکان با اراده افراد مصممی هستند. می توانید از این ویژگی آن ها برای تبدیل نمودنشان به انسان هایی با اراده و مصمم استفاده نمایید.

قطعا والدین باید فرزندان خود را از آسیب حفظ کنند، اما در مورد مسایل کوچک تر بهتر است با آن ها کنار بیایند.

یاد بگیرید که بین موضوعات با اهمیت و آن هایی که چندان اهمیتی ندارند تمایز قایل شوید.

آیا واقعا اهمیتی دارد که فرزندتان چه جورابی برای رفتن به مدرسه بپوشد؟

بهتر است اندکی به آن ها اختیار دهید تا خودشان تصمیم بگیرند.

وقت خود را به درک فرزندتان و شنیدن دلایلشان اختصاص دهید و در تصمیم گیری یاریشان کنید.

  1. آنها را تشویق کنید!

کودکان با اراده دوست دارند مدام تشویق شوند.

این بدان معنی است که وقتی راجع به چیزی تصمیم می گیرند، دوست دارند که شما آن ها را تشویق کنید. بنابراین با استفاده از پاداش های مادی و غیر مادی می توانید فرزند خود را در مسیری که انتخاب نموده تشویق نمایید.

سخن نهایی

داشتن یک فرزند قدرتمند و با اراده برای والدین می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

اگر والدین وقت خود را به فرزند قوی و با اراده ی خود اختصاص داده و به او راه درست را نشان دهند، این کودک می تواند در زندگی اش به یک فرد موفق تبدیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.