مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آشنایی با نحوه نگهداری و پرورش گل تاج خروس

از شرایط نگهداری و پرورش گل تاج خروس باید به آبیاری منظم، نور مستقیم خورشید، دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد و خاک لومی شنی حاصلخیز اشاره کرد. تکثیر این گیاه از طریق بذر در فصل بهار، در بیشتر مناطق کشور به راحتی قابل انجام است.

آشنایی با نحوه نگهداری و پرورش گل تاج خروس


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات – تاج خروس از گل‌های زیبای فصلی است که گلدهی آن از اواخر فرودین تا اواخر تابستان ادامه دارد. بلندی ساقه‌ها، گل‌های درشت و زیبا در رنگ‌های مختلف و برگ‌های پرپشت و سبز آن، این گل زیبا را برای حاشیه کاری باغ‌ها، باغچه و فضا‌های سبز، بسیار ایده‌ال کرده است و در محیط آپارتمان نیز می‌توان آن را در باغچه بالکن‌ها و یا در گلدان‌های باکسی شکل بزرگ پرورش داد. برای آشنایی با نحوه نگهداری و پرورش گل تاج خروس ادامه مطلب را بخوانید.

مشخصات گل تاج خروس

گل تاج خروس (Celosia) از گلهای فصل تابستان و گیاهی یک ساله است که ارتفاعی به طول ۲۰ تا ۵۰ سانتیمتر دارد و به دلیل مقاومت به کم آبی و نور زیاد در مناطق نیمه خشک کشورمان و در پارک‌ها و فضای سبز کاشت آن رواج بسیار دارد. گل‌های تاج خروس درشت و پهن بوده، ظاهری همانند کاکل خروس دارند و به همین دلیل به این اسم نامیده می‌شوند. گل‌ها در رنگ‌های قرمز، صورتی، ارغوانی، نارنجی و طلایی مشاهده شده و انواع مختلفی دارند.
جالب است بدانید از بذر تاج خروس در برخی کشور‌ها به عنوان غذا استفاده می‌شود و ارزش غذایی برابر گیاه کینوا دارد. علاوه بر عناصر معدنی مختلف مانند کلسیم، ویتامین‌های فراوانی نیز در بذر تاج خروس وجود دارد. همچنین خواص درمانی متعددی داشته و در طب سنتی برای کاهش خطر پوکی استخوان، سلامت دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مبارزه با سرطان از آن استفاده می‌شود.

 گل تاج خروس
شرایط محیطی لازم برای نگهداری و پرورش گل تاج خروس

خاک

بهترین خاک برای نگهداری و پرورش گل تاج خروس خاک لومی شنی حاصلخیر با زهکش کافی است. همچنین ترکیبی از خاک باغچه + خاک پیت ماس + ورمی‌کمپوست نیز برای کاشت این گل در گلدان مناسب است.

آبیاری

تاج خروس به کم آبی مقاوم است و آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و نرم شدن ساقه خواهد شد. بهترین زمان آبیاری این گل هنگامی ست که سطح رویی خاک کاملا خشک شده باشد. برای آبیاری گیاه را به طور عمقی آب دهید تا آب به ریشه‌های عمیق داخل خاک نیز برسد. توجه داشته باشید که از خشکی کشیدن گل برای چند روز متوالی خوداری کنید و بهتر است خاک عمقی همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد. بهترین زمان آبیاری این گل، صبح‌هاست تا در طول روز فرصت کافی برای خشک شدن آب اضافی اطراف گیاه وجود داشته باشد.

نور

این گل برای رشد کافی نیاز به دریافت نور مستقیم خورشید در طول روز دارد. کاهش رشد گیاه، ریزش گل‌ها، کم رنگ شدن گل‌ها و پریدگی رنگ برگ‌ها از نشانه‌های دریافت میزان کم نور یا نور غیر مستقیم خورشید برای گیاه است.

دما

تاج خروس از گل‌های فصل تابستان است؛ سرمای هوا را دوست ندارد و در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد آسیب می‌بیند. مناسبترین دما برای نگهداری و پرورش گل تاج خروس بسته به نوع آن دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه است. اگر دمای منطقه شما در تابستان به بیشتر از ۳۵ درجه می‌رسد، باید به آبیاری گل توجه بیشتری کرده و دفعات آبیاری را افزایش دهید و گیاه را هنگام ظهر به مکانی نیمه سایه منتقل کنید، در این صورت بوته‌های تاج خروس قادر به تحمل دمای تا حدود ۴۰ درجه سانتیگراد نیز خواهند بود.

هرس

زمانی که ساقه‌های گیاه بیش از اندازه بلند و علفی شدند برای کمک به رشد بهتر گل و تحریک رشد گیاه، توصیه می‌شود ساقه‌ها را هرس و گل‌های خشکیده را از بوته جدا کنید.

آفات و بیماری‌ها

مهمترین بیماری‌های گیاه پوسیدگی ریشه و بیماری لکه برگی قارچی است که علت آن آبیاری بیش از اندازه است و با آبیاری منظم و به موقع می‌توان آن را کنترل کرد. شته‌ها نیز از دیگر عوامل تهدید کننده این گل هستند که می‌توانند مانع رشد و گلدهی گیاه شوند و برای کنترل آن می‌توان از سموم مخصوص استفاده کرد.

کوددهی

استفاده از کود پوسیده دامی و خاکبرگ پوسیده و اضافه کردن آن‌ها به بستر کاشت به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از کود شیمیایی پتاسه و فسفر در طول فصل بهار ماهی یکبار به گلدهی بیشتر گیاه تاج خروس کمک خواهد کرد.

هشدار: بوته تاج خروس به کود‌های نیتروژنه حساس است و استفاده زیاد از این کود‌ها باعث از بین رفتن گل‌های گیاه خواهد شد.

کاشت گل تاج خروس در گلدان
نحوه تکثیر گل تاج خروس

مهمترین شیوه تکثیر این گیاه کاشت بذر است. مراحل کاشت بذر تاج خروس و پرورش این گل به شرح زیر است:

  • بذر‌های گیاه را در خاک ماسه‌ای حاصلخیز در عمق ۱ تا ۲ سانتیمتری خاک بکارید و به آرامی آن را با خاک بپوشانید. همچنین می‌توانید برای افزایش قدرت جوانه‌زنی، بذر‌ها را ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
  • گیاه را به طور کامل آبیاری کنید و دقت کنید تا زمان جوانه‌زنی، بستر کاشت همواره مرطوب باشد.
  • می‌توانید بذر را به طور مستقیم در فضای باز و در باغچه بکارید بدین منظور بهترین زمان برای کاشت بذر تاج خروس بعد از سپری شدن آخرین سرمای بهاره است.
  • کاشت بذر گل تاج خروس در گلدان را می‌توانید اواخر فصل زمستان انجام دهید تا در بهار گلدانی پر گل داشته باید.
  • برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای و کمک به جوانه‌زنی بذرها، توصیه می‌شود روی گلدان را با یک پوشش پلاستیکی شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه در سطح آن ایجاد کنید.
  • دمای لازم برای جوانه‌زنی بذر تاج خروس برای خاک حداقل دمای ۱۵ درجه و دمای هوا ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.
  • در حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد تا گل تاج خروس جوانه بزند. بعد از جوانه‌زنی پوشش پلاستیکی را بردارید.
  • هنگامی که اندازه گیاه جوان ۵ تا ۶ سانتیمتر شد، آن‌ها را تنک کرده و با فاصله ۲۵ تا ۴۰ سانتیمتر از همدیگر بکارید. دقت داشته باشید، اگر فاصله گیاهان از هم کم باشد، اندازه تاج خروس‌ها کوتاه و گل‌های آن هم کوچک می‌شود.

بذر‌های گل تاج خروس در انتهای شاخه‌های گلدار و در بین گل‌های مخمل مانند آن یافت می‌شوند و قابلیت تحمل سرمای پاییز و زمستان را دارند. زمانی که بذر‌های گیاه روی خاک اطراف آن می‌ریزند قابلیت رشد و سبز شدن را در بهار سال بعد دارند. همچنین می‌توانید با جدا کردن گل آذین‌ها در اواخر تابستان و قرار دادن آن‌ها روی پارچه، بذر گل را با تکان دادن یا کشیدن ملایم دست، جدا کنید و آن‌ها را در مکانی سرد و خشک نگهداری و سال بعد برای کاشت استفاده کنید.

بذر گل تاج خروس
سخن پایانی

نگهداری و پرورش گل تاج خروس در مکان‌های آفتابی با آب و هوای گرم بسیار راحت است و با آبیاری منظم و هرس به موقع، می‌توانید این گل زیبا را پرورش داده و هر ساله آن را از طریق بذرهایش تکثیر کنید. مهمترین نکته در پرورش این گل زیبا، یکنواخت بودن توزیع آب در طی فصل رشد است که باعث جلوگیری از ریزش گل‌ها و نیز جلوگیری از ایجاد عارضه پوسیدگی می‌شود.

سوالات و تجربیات خود در زمینه پرورش و نگهداری گل تاج خروس را می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات و پرسش‌ها با ما در میان بگذارید. اگر به فکر زیباتر کردن تراس و بالکن خود هستید، غیر از آشنایی با تاج خروس، با دیگر گلهای مخصوص تراس و بالکن نیز در ستاره آشنا شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.