مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ریتالین چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و کاربرد آن

این دارو برای درمان اختلال بیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریتالین با تغییر مقادیر خاصی از مواد طبیعی در مغز عمل می‌کند. متیل فنادیت متعلق به گروه خاصی از از کلاش‌های دارویی می‌باشد که به عنوان محرک عمل می کند. ریتالین می‌تواند توانایی شما برای توجه داشتن، تمرکز داشتن بر روی فعالیت‌های خود و کنترل کردن مشکلات روزانه کمک می‌کند. ریتالین همچنین به شما کمک می‌کند تا وظیفه‌های روزانه را بهتر انجام دهید و مهارت بهتر شنیدن را در شما افزایش می‌دهد. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی ریتالین می پردازیم و عوارض آن را مورد تحلیل قرار می دهیم. ریتالین همچنین برای درمان اختلالات خوابی خاص مانند نارکولپسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از ریتالین

قبل از شروع مصرف متیل فنیدات حتما توضیحات راهنمای دارو را مطالعه کنید و اگر هر سوال یا ابهامی دارید از پزشک خود در مورد آن بپرسید. این دارو به وسیله دهان و معده جذب بدن می‌شود و معمولا بین ۲ تا ۳ بار در روز آن را تجویز می‌کنند. بهترین زمان مصرف این دارو ۳۰-۴۵ دقیقه قبل از مصرف غذا می‌باشد. با این حال اگر جز افرادی هستید که دارای مشکلات معده هستید بهتر است که این قرص را بعد از وعده غذایی مصرف کنید. به یاد داشته باشید مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است باعث ایجاد مشکلات خواب در بدن شما کند.

ریتالین چیست؟

این دارو باید به صورت منظم مصرف شود تا تاثیر خود را به نحو احسنت در بدن انسان بگذارد. برای آنکه آن خوردن این دارو را فراموش نکنید بهتر است که این قرص را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. دور مصرفی این دارو بر اساس وضعیت پزشکی شما توسط متخصص تجویز می‌شود. پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را از کم به زیاد یا از زیاد به کم تغییر دهد، به طور ناگهانی استفاده از این دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

ین دارو ممکن است واکنش‌های خروجی به همراه خود داشته باشد  به خصوص اگر در طولانی مدت یا در دوزهای بالا استفاده شود. در چنین مواردی اگر دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، علائمی مانند احساس افسردگی، افکاری مانند خودکشی و یا سایر تغییرات ذهنی و خلقی ممکن است شما را درگیر خود کند. برای اینکه واکنش‌های مخرب این دارو را پزشک به حداقل برساند دوز این دارو را به تدریج کم می‌کند برای داشتن توضیحات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید و هر زمانی که عوارضی در خود احساس کردید مانند موارد ذکر شده در قسمت بالا پزشک خود را در جریان بگذارید.

اگر به مدت طولانی از این دارو استفاده می‌کنید ممکن است اثر این دارو کاهش پیدا کرده است اگر احساس کردید اثر آن رو به کاهش است با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

رچه این دارو برای درمان بیماری‌ها تجویز می‌شود بعضی اوقات در بدن افراد باعث ایجاد اعتیاد می‌شود. احتمال اعتیاد به این دارو زمانی بالا می‌رود که شخصی این دارو را همراه با الکل یا سایر مواد مخدر دیگر استفاده کند.

این دارو را دقیقا همانطور که برای شما تجویز شده است مصرف کنید تا خطر اعتیاد به این دارو را به حداقل برسانید. اگر با خوردن این دارو همچنان احساس بهبودی در خود احساس نمی‌کنید و یا حتی احساس بدتر شدن دارید حتما با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

ریتالین چیست؟

عوارض جانبی ریتالین

عصبی شدن‌های بی مورد، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد ممکن است در بدن افرادی که ریتالین مصرف می‌کنند، دیده شود. اگر هر کدام از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و به معنای آن است که منافع مصرف این دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد. اگر فشار خون خود را به صورت منظم چک می‌کنید و شاهد بالا رفتن غیر طبیعی آن هستید حتما با پزشک خود این مورد را در میان بگذارید.

اگر عوارض جانبی جدی دارید مانند: مشکلات جریان خون در انگشتان دست و پا(سردی، بی حسی، درد یا تغییرات رنگ پوست)، زخم‌های غیر معمول بر روی انگشتان پا، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، تغییرات ذهنی، خلقی، رفتاری،حرکات بدنی غیر قابل کنترل(تیک زدن قسمت خاصی از بدن)، صبحت کردن‌های ناگهانی، تغییرات در دید(تار دیدن) سریعا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش‌های آلرژیک به این دارو بسیار نادر است اما اگر متوجه یک سری علائم شدید حساسیتی در خود دیدید مانند: خارش، تورم، سرگیجه، مشکلات تنفسی حتما پزشک خود را مطلع کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.