مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شکل گیری اتاق فکر پایش نقاط پرحادثه منطقه 20

به  گزارش انعکاس ری  جلسه مشترکی با محوریت مسائل و مشکلات ترافیکی منطقه 20 با حضور شهردار منطقه و نمایندگان پلیس راهور تهران بزرگ و منطقه 20 برگزار شد که تحلیل تصادفات منطقه، آمار تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی، اقدامات انجام شده در نقاط حادثه خیر و بررسی مسائل ترافیکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه مشترک بود.

فرهاد افشار شهردار منطقه 20 در این جلسه، بحث مدیریت ترافیک را از مهمترین دغدغه های مدیریت شهری در تمام دنیا و همچنین در تهران و منطقه 20 برشمرد و گفت: بحث تصادفات علاوه بر صرف هزینه موجب ناآرامی در امنیت روانی جامعه نیز می شود از این رو بحث مدیریت ترافیک به عنوان یکی از شاخص های ارتقاء زیستی در شهرها مطرح است.

ظرفیت های شهری در اختیار فرهنگ سازی مباحث ترافیکی

افشار با اشاره به اینکه در تدوین برنامه راهبردی منطقه 20 نیز یکی از چالش های 9 گانه مورد بررسی، مسائل ترافیکی بود، افزود: بخشی از مشکلات ترافیکی ریشه در مسائل فرهنگی دارد که مدیریت شهری منطقه 20 برای در اختیار قرار دادن ظرفیت تبلیغات محیطی و فضاهای ساختمانی سراهای محله و مراکز فرهنگی و طرح فعالیت های نرم افزاری در راستای ترویج فرهنگ درست ترافیکی در شهر آمادگی لازم را دارد.

افشار با اشاره به اینکه الزامات قانونی یکی از راهکارها برای ترویج فرهنگ صحیح ترافیک به شمار می رود، گفت: بحث فرهنگ سازی به عنوان یک پیش نیاز مطرح است که نیاز به رویکرد و استراتژیک در مدیریت ترافیک دارد.

وی ادامه داد: در گذشته بحث ارتقاء سرعت ترافیک با محوریت اولویت سواره به پیاده انجام می شده و طرح های شهری با این رویکرد به اجرا رسیده که متاسفانه تاثیری در رفع معضل ترافیک شهری نداشته و امروز بحث های اولویت پیاده و حمل ونقل عمومی مطرح است.

شکل گیری اتاق فکر پایش نقاط حادثه خیز منطقه 20 در دستورکار مدیریت شهری

افشار به شکل گیری اتاق فکری با محوریت مسائل ترافیکی اشاره کرد و گفت: تلاش می کنم شخصا در این جلسات حضور یابم تا بعد از بحث های کارشناسی بتوانیم به اقدامات اصلاحی و طرح جامعی برای رفع معضلات ترافیکی منطقه برسیم.

وی افزود: پایش نقاط حادثه خیز و ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش تصادفات و افزایش ضریب ایمنی شریانهای عبوری از مهمترین مسائلی است که در این اتاق فکر می توان به نتایج اثربخشی رسید.

افشار معاون اموراجتماعی، دبیر ستاد بحران، معاون حمل و نقل وترافیک، نماینده اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران و نمایندگان پلیس راهور را اعضاء جلسات کارشناسی اتاق فکر پایش نقاط حادثه خیز برشمرد و تشکیل این کارگروه تخصصی را از اولویت های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 20 برشمرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه 20 از شمال با بزرگراه آزادگان، از شرق با بزرگراه امام علی(ع) و از غرب با بزرگراه شهید هاشمی از تهران جدا شده و به این واسطه محدوده جغرافیایی مستقلی برای شهرری رقم خورده است، گفت: منطقه 20 شرایط اجرای طرح های پایلوت ترافیکی را دارد و می تواند به عنوان منطقه پیشگام در مناطق 22 شهر تهران مطرح شود.

شهردار منطقه 20 حضور دست فروشان و سد معبرهای شهری را یکی دیگر از معضلاتی برشمرد که موجب اختلال در تردد و ترافیک شهری می شود، گفت: ساماندهی دست فروشان در قالب یک واحد صنفی تعریف شده می تواند به عنوان راهکاری برای این معضل مطرح شود چرا که حذف این گروه از اکوسیستم شهری امکان پذیر نیست و بایستی با مطالعات کارشناسی این مهم به خوبی ساماندهی شود.

ایمن سازی نقاط پرحادثه در سطح منطقه 20

ابوذر ریاضی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 20 نیز ضمن ارائه مجموعه اقدامات مدیریت شهری در خصوص مسائل ترافیکی گفت: 12 مورد از محورهای مهم و حادثه خیز منطقه 20 در سال های اخیر رفع خطر شده اند که جاده امین آباد، خیابان فدائیان اسلام حدفاصل آزادگان تا شهید غیبی، خیابان شهید رجایی حدفاصل ترانسفو تا خیرآباد، تقاطع خیابان شهید غیبی و بلوار شهدا، بلوار شهید دستواره، خیابان شهید محمودی، خیابان شهید رجایی در تقاطع پمپ بنزین بهشتی، شهید غیوری حدفاصل بلوار بسیج تا میدان شهید بروجردی، خیابان کمیل، تقاطع کمیل و شهید فدایی از جمله این محورها هستند.

ریاضی بیشترین علت تصادفات فوتی را عدم توجه راننده به جلو برشمرد و ادامه داد: بیشترین متوفیان شامل عابران پیاده و موتورسیکلت سواران است که درصد عابران پیاده فوت شده در منطقه 20 نسبت به عابران پیاده فوت شده در شهر تهران آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است که این مهم نشانی از لزوم فرهنگ سازی و ارائه آموزش های شهروند مدار به شمار می رود.

وی سیاست شهرداری تهران را بر توسعه حمل ونقل عمومی، توسعه TOD و کاهش نقاط پرحادثه در شهر عنوان کرد و گفت: میزان اعتبار لحاظ شده برای کاهش نقاط پرحادثه نسبت به سال گذشته کاهش یافته که ترویج فرهنگ صحیح ترافیکی می تواند این کاهش را جبران کند تا تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی در منطقه 20 اتفاق نیافتد.

این جلسه مشترک با قدردانی از  حاضران، متشکل از معاون ترافیکی، رئیس تصادفات و رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، رئیس پلیس راهور و مسئول تصادفات پلیس راهور منطقه 20، سرکلانتر و مسئول تصادفات راهور جنوب تهران به پایان رسید.

 

 

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه