مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آرامش زائران عبدالعظیم(ع) با هنرنمایی خطاطان

نوروز که از راه می رسد همه نونوار و با شور و شوق فراروان به استقبال می روند و هنرمندان هر دیاری در این کارزار شورآفرینی می کنند.
هنرمندان ری نیز از این قافله پیشی می گیرند و همه ساله با زبان سحرآمیز هنر گویای آرامش و کامروایی زائران و گردشگران حرم عبدالعظیم(ع) می شوند.
این بار نیز هنرمندان خطاطی شهرری با همت شهرداری منطقه 20 در آستانه سال نو به منظور شناساندن هنرهای بومی منطقه به زائران و گردشگران نوروزی در ورودی حرم مطهرعبدالعظیم(ع) خیابان هنر را راه اندازی کردند که خبرنگار ایرنا در گفت و گو با تنی چند از این هنرمندان اصرار دل آنها را در آرامش روح مسافران بیان می کند.

** هنر خوشنویسی روح زائران را جلا می دهد
علی محمدی از خوشنویسان در این باره می گوید: تهذیب و پاکی یکی از ارکان هنر خط است و همه اساتید خط این توصیه را می کنند و به منظور آمادگی نفس تذکر می دهند که برای خواب، خوراک و حرکات برنامه صحیحی تنطیم شود.
وی تصریح کرد: خطاطان باید این پاکی و لطافت هنر خوشنویسی را به دیگران منتقل کنند و در این زمینه پیشقدم باشند.
این خطاط ادامه داد: روح گردشگران در ورودی حرم عبدالعظیم (ع) با رنگ دوات و زبان قلم جلا پیدا می کند و یادآوری خاطرات، ما را در این راه مصمم تر از گذشته می کند.
این هنرمند، اختصاص همیشگی این پیاده رو را برای هنرنمایی سایر هنرمندان بسیار با اهمیت دانست و گفت: این مکان بسیار پر تردد است و زائران گردشگران بیش از هر جای دیگری به اصرار هنر پی می برند.

** خلق آثار مذهبی با ارزشترین هنر است
محمد بخشی از دیگر خطاطان نیز در مورد این فعالیت هنری اظهار داشت: یک هنرمند که در دوره کاریش یک پویایی دارد و باید روز به روز نسبت به ارتقای هنرش فعال باشد و فعالیت هنری در مکانی مذهبی از دیگر اصول پایداری در هنر است.
وی افزود: دوره معاصر با تغییر و تحول همراه است و نقاشی خط نیز از تحولات این دوره است که مورد توجه زائران قرار می گیرد.
این هنرمند ادامه داد: خط اصلی در ایران نستعلیق است و به این خط چه به لحاظ تولید آثار نقاشی خط، چه به لحاظ فرم های هندسی پرداخته شده و هنرمندان دوره معاصر سعی دارند که این فرم را به نوبه ای به روز تر کنند.
وی افزود: فعالیت هنری در مکانی تاریخی و مذهبی، روح هنر را بیشتر باز می کند و ایده های زیادی را در ذهن هنرمندان پرورش می دهد.
بخشی به حضور هنردوستان در جمع خطاطان اشاره کرد، گفت: این گفتمان هنری موجب تغیر نگاه زائران و علاقه مندان به هنر خطاطی می شود و ناخواسته آنها را به سمت معرفت و عرفان می کشاند.

** خوشنویسی عنصری هویت ‌بخش در معماری اسلامی است
زهرا حافظی از بانوانی که بر روی تخته کار، هنر خوشنویسی را امتحان می کند، در این باره افزود: خوشنویسی از عناصر اساسی و هویت ‌بخش در معماری کشورهای اسلامی است تا جایی که گاه شناسنامه این نوع معماری محسوب می‌شود.
این کارشناس معماری می گوید: در ایران و تمام کشورهای اسلامی، خطاطی همیشه هویت ‌دهنده به معماری بوده است و معماری اسلامی بدون استفاده از خط، فاقد هویت است، اما همین ‌که خط بر معماری می ‌نشیند، آن معماری دارای شناسنامه می‌شود.
وی بیان کرد: درهم تنیدگی از ویژگی‌های خطوط استفاده شده در معماری است و ارزش این هنر در اماکن مذهبی بیشتر نمایان می شود.
حافظی اضافه کرد: هنر وسیله ای برای رسیدن انسان به کمال است و هر چه روح هنر در جامعه جریان داشته باشد ، معضلات و مشکلات اجتماعی کمتری در سطح جامعه بوجود می آید.
وی بیان کرد: هنر قلب و نبض جامعه است که اگر دچار اختلال شود مشکلات زیادی در پس آن بوجود می آید باید درک کرد که هنر خون در رگ های جامعه ایجاد می کند و این هنرنمایی خطاطان در ورودی حرم مطهر عبدالعظیم(ع) بسیاری از زائران را آرامش می دهد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.