مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شهرری؛ پارکینگ اتوبوس‌های پایتخت

0 103

انتشار بوی نامطبوع به اتفاق تکراری شهر  تهران تبدیل شده است. با حساب انتشار مجدد بو در روز گذشته تعداد روزهایی که تهرانی‌ها با استشمام بوی گندیده تخم‌مرغ روز خود را به شب رساندند از ۷ روز گذشت. همه شواهد بر روی شهرری متمرکز است، چرا که استاندار تهران متهم ردیف اول را به گوگرد موجود در سوخت مازوت کارخانه سیمان شهرری نسبت داد و مدیر کل منابع انسانی سازمان محیط زیست نیز شهر ری را به عنوان یکی از منابع اصلی انتشار بو ذکر کرد، چرا که به گفته او انتشار بو ابتدا از شهرری آغاز و سپس در سطح شهر پخش می‌شود.

اما با انتشار مجدد بو دو فرضیه مطرح می‌شود که یا مصرف سوخت مازوت در کارخانه سیمان ری متوقف نشده و یا سوخت این کارخانه منشا بوی نامطبوع نبوده است. در مورد آرادکوه نیز به رغم آنکه سازمان محیط زیست محل دفن زباله‌های شهر تهران را یکی از منابع انتشار بو می‌داند، شهرداری و شورای شهر تهران معتقدند؛ تاثیر آرادکوه در انتشار بو بسیار کم است. این موضوع را محسن هاشمی در جلسه روز گذشته شورای شهر در جمع خبرنگاران مطرح کرد. وی گفت در گزارش شهرداری تهران نقش آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع بسیار پایین دیده شده است؛ در واقع آرادکوه  در این مساله نقش دارد، اما سهم آن پایین است. اگرچه که اختلاف نظرات بین دستگاه‌های مختلف بر سر منشا بوی نامطبوع ادامه دارد، اما دود این بلاتکلیفی در چشم تمام شهروندان تهرانی می‌رود.

تخلیه پسماندهای غیرقانونی و دزدی به اطراف شهرری

«حسن خلیل‌آبادی» رییس شورای شهرستان ری  در خصوص منشا انتشار بوی نامطبوع می‌گوید: چندین عامل متعدد در بروز انتشار بوی نامطبوع در تهران دخالت دارند، از جمله مجتمع دفن زباله‌های آرادکوه که زباله‌های شهر تهران به آن منتقل می‌شود و در حالی که بارها درخصوص وضعیت نامناسب این مکان صحبت شده و رئیس جمهور نیز برای شناسایی منشا بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام تاکید کرد، اما هنوز با توجه دستور رئیس جمهور هنوز به این مسئله رسیدگی نشده و شاهد آن هستیم که بوی نامطبوع با افزایش آلودگی هوا که البته این مساله نیز تایید نشده به سایر نقاط شهر تهران نفوذ می‌کند.

خلیل آبادی تخلیه غیرقانونی پسماندها در اطراف شهرری را نیز به عنوان یکی از منابع انتشار بو مطرح و به نقش کمرنگ شهرداری در برخورد با آن اشاره می‌کند و می‌گوید: پسماندهایی که به صورت غیرقانونی و دزدی به اطراف شهرری می‌آورند و تخلیه می‌‌کنند را هم باید به لیست آلودگی‌های این منطقه اضافه کرد؛ شهرداری  در حالی که از وجود آنها باخبر است، اما به این مساله رسیدگی نمی‌کند.

شهرری؛ پارکینگ اتوبوس‌های پایتخت

او با اشارخ به اینکه شهرری پارکینگ اتوبوس‌های پایتخت نیز هست، ادامه می‌دهد: به علاوه اتوبوس‌هایی که در این منطقه پارک می‌شوند نیز با توجه به فرسودگی منشا مهمی در آلودگی هستند، همچنین به این موارد فاضلاب‌هایی که به این منطقه سرازیر می‌شوند را هم باید اضافه کرد که باید به دقت بررسی شوند و با توجه به نشانه‌های وجود گوگرد در این منابع باید هر کدام از آنها به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرتهران تاکید کرد: شهرداری و دولت صنایع آلاینده را از تهران به این منطقه منتقل کرده‌اند، در حالی که در برنامه سوم توسعه تصویب شد، صنایع شن و ماسه تعطیل شوند. این در حالی است که کارخانه سیمان تهران هم اکنون در حال بهره‌برداری از معدن بی بی شهربانو است.

او با اشاره به اینکه در کلانشهرهای جهان که از آنها به عنوان پایتخت و قلب تاریخی و تمدنی یاد می‌کنند، صنایع حضور ندارند، می‌افزاید: در شهرهایی که ارزش تاریخی و هویتی دارند تنها دفاتر فروش صنایع مستقر هستند. ما مدعی هستیم که شهرری هویت و تاریخ تهران است و وقتی تهران نبود شهرری وجود داشت و در عین حال تمامی صنایع و زباله‌ها و نخاله‌های خود را به اینجا روانه می‌کنیم.

شهرداری هیچ همراهی برای بهبود شرایط زندگی ساکنان شهرری نکرده است

خلیل‌آبادی افزود: این چه جور ادعای حمایت از تاریخ و هویت شهری است، در حالی که سال‌هاست اعلام می‌کنیم شهرری سرریز مشکلات و زباله‌های تهران شده است، اما هیچ نهاد مسئولی گره حل مشکلات آن را باز نمی‌کند؟ الان چندین شهرک صنعتی در حد فاصل ۵ تا ۲۰ کیلومتر شهرری قرار دارد که با ظرفیت ۳ هزار واحد صنعتی در حال فعالیت هستند. متاسفانه شهرداری هیچ همراهی برای بهبود شرایط زندگی مردم شهرری نکرده است، چرا که اگر این اقدام صورت می‌گرفت، اکنون حداقل وضعیت آلایندگی و کیفیت هوای تهران با سایر نقاط شهر در شرایط برابری قرار داشت ‌نه اینکه ۵۰ واحد بالاتر از متوسط سطح شهر باشد.

او می‌گوید: باید به همه این موارد بار زدن تانکرهای نفت و بنزین از دو پالایشگاه بزرگ در شهرری را نیز اضافه کرد. آلاینده‌ها شهرری را محاصره کرده‌اند و نه تنها برای مردم آن بلکه برای کل پایتخت خطرناک هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به تخلیه پسماندهای صنعتی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: معضل دیگر تخلیه پسماندهای صنعتی است و شهرداری حتی در برابر تخلیه پسماندهای صنعتی نیز مقاومت نکرده و عدم ممانعت آنها باعث تخلیه پسماندهای صنعتی در حاشیه شهرری می‌شود.

خلیل آبادی ادامه می‌دهد: شهرداری تهران طی چند روزی که مشخص شد، علت اصلی منشا بوی نامطبوع در شهرری قرار دارد، هیچ اقدامی انجام نداده است، چرا که خودش عامل بسیاری از این مسائل است.

رئیس شورای شهرستان ری با بیان اینکه عدم توجه به شهرری نه تنها از سوی دولت بلکه از طرف شهرداری تهران هم کاملا مشهود است، می‌افزاید: اینها مشکلاتی است که به علت عدم ورود شهرداری تهران به مسائل محیط‌زیستی شهرری پیش آمده و به همین دلیل به دنبال جدایی مدیریت شهری شهرستان ری از تهران هستیم، چرا که حداقل اختیار اینجا دست خودمان می‌افتد و اجازه ورود هر گونه آلاینده‌ای به شهر را نمی‌دهیم.

او درباره اینکه آیا مصرف سوخت مازوت کارخانه سیمان شهرری که در کارگروه بررسی بوی نامطبوع تهران به آن اشاره شد، متوقف شده است، ‌اظهار داشت: در شمال شهرری در بعثت و جنوب شهرری در باقرشهر دو نیروگاه مستقر است و فکر نمی‌کنم مصرف سوخت مازوت آنها متوقف شده باشد، چراکه هنوز منطقه‌ کارخانه سیمان غبارآلود است که باید موضوع آن را از دستگاه‌های مربوطه در وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست بررسی کرد.  اما اداره کل محیط زیست استان تهران درباره منشا بوی نامطبوع از شهرری نظر دیگری را مطرح می‌کند.

کارخانه سیمان شهرری منشا بوی نامطبوع تهران نیست

«محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران  در پاسخ به این سوال که آیا مصرف سوخت مازوت در کارخانه سیمان ری متوقف شده است یا خیر می‌گوید: تاکنون ۴ بار کارشناسان سازمان برای بررسی تبدیل سوخت مازوت به گاز به کارخانه سیمان شهرری مراجعه کرده‌اند و تغییر سوخت مصرفی به گاز را تایید کرده‌اند. همچنین از مدیرعامل اداره گاز استان نیز رسما استعلام کردم و با اطمینان اعلام کردند که سوخت کارخانه گاز است.

او در پاسخ به این سوال که اما بوی نامطبوع همچنان در شهر تهران منتشر می‌شود، گفت: سوخت کارخانه سیمان شهرری به عنوان یکی از احتمالات منشا بوی نامطبوع مطرح و قرار شد که مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت مشخص شد؛ اکنون سوخت آن گاز است که این نشان می‌دهد گزینه اشتباهی مطرح شده بود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه