ساخت اتوبان امام علی روی دو شهر زیرزمینی/ بام جنوبی تهران در آستانه تخریب
عضو شورای شهر تهران گفت:اتوبان امام علی بر روی ۲ شهر تاریخی زیرزمینی ساخته شده و میراث تاریخی ری در حال حاضر زیر هزاران تن آسفالت و بتن مدفون شده است.
حسن خلیلآبادی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر در نطق پیش از دستور خود درباره روز جهانی گردشگری اظهار داشت: گردشگری یک از صنایع اشتغالزا و پردرآمد است که اغلب کشورهای دارای تمدن و سابقه تاریخی مقصدی جذاب برای گردشگران هستند.
وی افزود:ایران علیرغم دارا بودن رتبه پنجم جهان در زمینه جاذبههای طبیعی و تنوع اقلیم هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه گردشگری فاصله دارد و در سالهای گذشته حداکثر دو دهم درصد از درآمد گردشگری جهان سهم اقتصاد ایران بوده است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به علت فقدان سیاست گذاریهای کلان، مدیریت شهری از نظر گردشگری بهره چندانی نداشته و تنها هزینهکرد داشته است.
رئیس کمیته فنی و گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به وجود پارکهای جنگلی سرخهحصار و چیتگر همچنین اماکنی مانند برج میلاد و اراضی عباسآباد در پایتخت، گفت: علیرغم آنکه برای همه این مراکز بودجه تخصیص داده میشود ولی درآمد پایداری را شاهد نیستیم.
وی به عدم استفاده بهینه و مطلوب از آرادکوه در تهران اشاره کرد وگفت: در بسیاری از کشورها با پسماند، کوه مصنوعی میسازند و در ایران با پسماند آرادکوه را زینت میدهیم که بوی نامتبوع آن مانع حضور گردشگران به تهران میشود.
خلیلآبادی گفت:در حال حاضر شاهد تخریب کوه بیبیشهربانو هستیم و کارخانه سیمان تهران علت آن است. این بنای تاریخی میتواند بام جنوبی تهران باشد و در گذشته نیز یکی از گزینههای محله احداث برج میلاد بود.
وی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی بیبیشهربانو سالانه میزان مسافرانی از هند، افغانستان و پاکستان است ولی بازدید کنندگان باید از میان کامیونهای معدن و غبار سیمان به این محل راه یابند.
این عضو شورای شهر تهران گفت: اتوبان امام علی نیز از مکانی در شهر ری میگذرد که دو شهر تاریخی زیرزمینی بازمانده از دو زلزله سهمگین شهر ری در آنجا قرار دارد و اساتید باستان شناسی دانشگاه تهران پیش از این به شهرداری تذکر داده بودند و ما امروز دراین اتوبان بر روی میراث گذشتگان ماشین میرانیم و شهری که میتواند دو دوره پررونق ری را به دنیا بشناساند زیر هزاران آسفالت و بتن مدفون شده است.