شورای شهر عرصه ۵۳۷ هکتاری جنوب تهران را تعیین تکلیف کرد
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: تصویب طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام یکی از مهمترین تصمیمهای کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۹ است که با اجرایی شدن آن، عرصه ۵۳۷ هکتاری فریز شده در این محدوده وسیع بعد از چندین دهه بلاتکلیفی تعیین تکلیف شد.
«محمد سالاری» روز سهشنبه در جریان دویست و چهل و پنجمین جلسه شورا با اعلام خبر تصویب طرح بازآفرینی محدوده ۵۳۷ هکتاری خیابان فداییان اسلام در کمیسیون ماده ۵ افزود: رویکرد بازآفرینی شهری، دیدگاهی جامع و یکپارچه دارد و به دنبال حل مشکلات و توسعه مجدد نواحی و محدودههای دارای بافت فرسوده و عرصههای ناکارآمد است و در بلند مدت نیز موجبات توسعه پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی، کالبدی و اجتماعی را فراهم میکند.
وی افزود: از آنجایی که محدوده خیابان فداییان اسلام یکی از عرصههای به شدت ناکارآمد و رها شده تهران طی دهههای گذشته بوده و در طرح جامع نیز به عنوان محدوده نیازمند تهیه طرح موضعی و ایجاد پهنه تجارت جهانی مشخص شده است، توسعه عرصههای ناکارآمد و رها شده به عنوان رویکرد کلان این طرح بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است.
سالاری گفت که محدودههای جنوبی شهر تهران در محدوده طرح تفصیلی شهر از منتهیالیه جنوبغربی تا منتهیالیه جنوبشرقی در طرح جامع شهر تهران به عنوان عرصههای تجارت جهانی و در طرح تفصیلی شهر تهران تعیین تکلیف شده است که محدوده طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام به مساحت ۵۳۷ هکتار نیز در همین محدوده قرار دارد.
وی ادامه داد: محدوده این طرح بخشی از مناطق ۱۲، ۱۵، ۱۶و ۲۰ را در برمیگیردو
به گفته وی هفت هکتار و ۱۲۶ هزار متر از این طرح در منطقه ۱۵ یعنی بخش شرقی خیابان فداییان اسلام، پنج هزار و ۱۸۸، هکتار در منطقه ۱۶ یعنی بخش غربی خیابان فداییان اسلام، ۱۸ هکتار در منطقه ۱۲ و بخش شمال میدان شوش و چهار هکتار و ۲۰۳ هزار متر در منطقه ۲۰ که در دو طرف فداییان اسلام حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بزرگراه بسیج قرار گرفته است و ۳.۵ کیلومتر از خیابان فداییان را در بر میگیرد.
سالاری با بیان اینکه خیابان فداییان اسلام به واسطه استقرار در حدفاصل تهران تاریخی و شهر ری از محورهای بسیار مهم شهر تهران محسوب میشود، عنوان کرد: در ابتدا حاشیه این خیابان محل استقرار بخشی از صنایع تولیدی مصالح ساختمانی یعنی کورههای آجرپزی بوده که در مراحل بعدی توسعه شهر به مکانی برای کار و فعالیت و صنعت تبدیل شده است؛ این محدوده بخشی از ۱۳ محله باغ آذری، کوثر، شوش، مظاهری، مطهری، بعثت، کیانشهر جنوبی و شمالی، شهادت، دولتآباد، علیآباد جنوبی و جوانمرد قصاب را نیز در بر میگیرد.
پیوند محور تاریخی تهران و ری
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به پیشینه تاریخی محور فداییان اسلام بیان کرد: در دوران قاجار دو راه اصلی و یک راه فرعی بین تهران و قصبه ری وجود داشت که اصلیترین آن خط مستقیمی بود که از دروازه شاه عبدالعظیم شروع میشد؛ یعنی مسیر فعلی خیابان فداییان که از میدان شوش آغاز میشود و تا میدان شهر ری ادامه مییابد.
وی گفت: راه اصلی دوم موسوم به راه چشمه علی یا جاده نو و راه فرعی به نام جوانمرد قصاب است که طبق اسناد و نقشههای تاریخی، مسیر مستقیم تهران و ری به نام جاده «ری» نامیده میشد، تا اینکه در دهه ۱۳۴۰ شمسی نام این خیابان به سپهبد رزمآرا و بعد از انقلاب اسلامی به فداییان اسلام تغییر یافت.
سالاری ادامه داد: نخستین راهآهن ایران نیز در زمان ناصرالدین شاه قاجار بین تهران و ری در مسیری به طول هشت کیلومتر به موازات خیابان ری احداث و در سال ۱۳۰۵ افتتاح شد.
وی گفت: این مسیر در ابتدا مسیر ماشین دودی و جاده سوم شهر ری نامیده میشد که بعدها به شهرزاد و بعد از انقلاب اسلامی به نام شهید بروجردی تغییر کرد.
سالاری با اشاره به اینکه خیابان فداییان اسلام در طول تاریخ، محور شکلگیری صنعت در ایران و شهر تهران بوده است، اظهار داشت: اکنون کارخانههایی مانند چیت ری، چیت ممتاز، چرم مخزنی، چرم امید و چرم زوک که از نیمه دوم دهه ۱۳۲۰ به بعد شکل گرفته است، در پیرامون این خیابان قرار دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر محدوده طرح خیابان فداییان اسلام دارای انواع مختلفی از کاربریهاست که بخش غالب آنها مربوط به انبارها و کارگاههای صنعتی خرد قدیمی و بعضا رها شده است. کاربری های انبار، انبارکارگاهی، کارگاهها و زمینهای بایر در مجموع ۴۹ درصد کل کاربریهای محدوده موجود طرح را تشکیل میدهد و سهم کاربری مسکونی موجود در این محدوده بسیار اندک و حدود ۳.۷ درصد کل کاربری است.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نشست امروز شورا، بررسی یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاح ماده ۱۱ مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا»، بررسی پلاکهای ثبتی باغها و فضای سبز و بررسی مصوبههای چهل و هشتمین تا پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران را در دستور کار دارند.