بازدیدهای مجازی دانشآموزان ری از مدارس برای انتخاب رشته
به مناسبت هفته مشاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری برنامه ریزی شد
کارشناس مسئول مقطع متوسطه دوره دوم رشتههای نظری، فنی حرفهای و کار و دانش آموزش و پرورش ناحیه یک ری، برنامههای این واحد برای هفته مشاغل را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ،لیلا دانشجو در تشریح اهداف برگزاری هفته مشاغل اظهار کرد: «هدف اصلی از برگزاری هفته مشاغل آشنایی هرچه بهتر دانشآموزان پایه نهم با هنرستانهای فنیحرفهای، کارودانش و همچنین رشتههای دایر در شاخه نظری دبیرستانها است تا بتوانند، رشته مطلوب و مورد علاقه خود را انتخاب کنند.»
کارشناس مسئول مقطع متوسطه دوره دوم رشتههای نظری، کارودانش و فنی حرفهای ناحیه یک ری، در رابطه با اهمیت انتخاب رشته در زندگی شغلی و آینده دانشآموزان عنوان کرد: «انتخاب رشته جزء اهداف تمامی دانشآموزان است، زیرا که مسیر زندگی آینده آنها را مشخص میکند و این انتخاب در زندگی مهم ترین انتخابهای آنها است، بنابراین لازم است بسیار درمورد آن دقت و تحقیق کنند.»
دانشجو در تشریح نحوه برگزاری برنامههای هفته مشاغل تصریح کرد: «هر ساله این برنامه از مهرماه آغاز میشود و با همکاری که با مقطع متوسطه اول و مشاوران مدارس انجام میشود و در اصل هدف از این برنامه کمک به بهبود هدایت تحصیلی دانشآموزان نهم است؛ این برنامه در هفته اول ادردیبهشت با عنوان هفته مشاغل تکمیل میشود، در این هفته دانشآموزان از هنرستانها بازدید میکنند و از طریق مشاوران با رشتههای فنی و کارودانش آشنا میشوند.»
وی ادامه داد: «با شرایطی که در بازدید از مدارس برای دانشآموزان ایجاد میکنیم، بهتر رشتههای خود را میشناسند و میتوانند رشته تخصصی خود را انتخاب کنند، اما ترجیح بعضی از دانشآموزان و والدین آنها این است که در رشتههای نظری و زیر شاخههای آن شامل رشتههای ریاضی فیزیک، علوم انسانی و تجربی ادامه تحصیل بدهند و برخی نیز به رشتههای هنرستان و به کارهای عملی علاقه دارند و ترجیح میدهند در هنرستانهای فنی حرفه ای و کار و دانش ادامه تحصیل دهند.»
این کارشناس در خصوص نحوه آشنایی دانشآموزانی که به رشتههای کارگاهی علاقه دارند بیان کرد: «دانشآموزانی که به این رشتهها علاقهمند هستند، لازم است به هنرستانها بروند و از آنجا بازدید کنند و رشتهها را بهتر بشناسند و علاقه و استعداد خود را دریابند؛ با محیط کارگاهی رشتههای مختلف آشنا شوند و آینده شغلی هر یک را شناسایی کنند.»
دانشجو در رابطه با دانشآموزان وروری امسال گفت: «با توجه به شرایطی که امسال پیش آمد دانشآموزان ورودی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این کار را به صورت مجازی با کیفیت بهتر و عالیتر دنبال کردند، به کمک گروههای مشاوران، که تمامی دانشآموزان در آنها عضو هستند؛ اطلاعات دقیق در رابطه با تمامی رشتهها در اختیار آنها قرار گرفت، همچنین توانستند از هنرستانها به کمک تورهای مجازی بازدید کنند، و در این بازدیدها به کمک مدیران هنرستانها، فیلمهایی از کارگاهها و کارهای عملی دروس کارگاهی تهیه کردند.»