علاقه مندان بـه دنیای ماشین همیشه بـه دو چیز علاقه دارند: درب خودروها و مدل رینگ ها. در این پست نگاهی داریم بـه دنیای درب خودروها و انواع مدلهای آن و همچنین دنیای جذاب و شگفت انگیز رینگ ها، بیشترین چیزی کـه در مورد خودروها جلب توجه می کند، البته جدای از ظاهر کلی آن، درب و رینگ خودروها میباشد. در ادامه با مجله راگامگ همراه باشید تا با انواع درب ها و رینگ ها آشنا شویم.
اگر چـه وقتی روی یک ماشین لقب ابرخودرو گذاشته و آنرا در باشگاه بزرگان خودرویی قرار می دهیم، چیزی بیشتر از طراحی ظاهری و شکل و ظاهر ماشین در نظرمان اسـت اما بی شک، داشتن یک سبک طراحی زیبا می تواند بر جذابیت اتومبیل افزوده ودر چشم بیننده خود در نقش یک مگا ابرخودرو ظاهر شود. با این حال، اتومبیل هایی هستند کـه با طراحی فوقالعاده جذاب خود، چهرهای از آینده رابه زمان حال آوردهاند.
درب هایی شبیه پرنده دریایی
این نوع از دربها، در ابتدا بر روی مرسدس بنز ۳۰۰SL بـه شهرت رسیدند. اما بعدازاینکه مرسدس آنها را معرفی کرد، در فیلمهای سینمایی زیادی نیز بـه نمایش درآمدند. درسالهای اخیر، مرسدس AMG SLS و پاگانی هویرا ازجمله خودرو هـای مشهوری بودند کـه از این نوع دربها استفاده کردهاند.
در میان خودرو هـای مدرن امروزی نیز، خودروی آمریکایی تسلا مدل X نیز با دربهایی موسوم بـه دربهای فالکن رونمایی شدند. نوعی از درب اتومبیل کـه درواقع درخانواده دربهای پرنده دریایی میگنجد. همان طور کـه در تصویر مشاهده میکنید، دربهای جلویی این تسلا، مانند دربهای معمولی ولی دربهای عقب بـه سمت بالا باز میشوند. شاخصهای کـه برای فضاهای کوچک میتواند بسیار مفید واقع شود.
درب های پروانه ای
آیا می دانستید کـه دربهای پروانهای طراحیشده در مک لارن F1، برگرفته از دربهای خودروی ژاپنی تویوتا Sera اسـت. درب هایی کـه آنها را میتوان هماکنون در خودرو هـای شاخصی مانند بی ام و i8، لا فراری، مک لارن ۷۲۰S و مرسدس AMG Project One، مشاهده کرد. اما یک خودروساز آلمانی بـه خودروی جادهای خود، این درب زیبا را هدیه داد.
فولکسواگن XL1، یک خودروی کامپکت پلاگین-هیبرید دونفرهای اسـت کـه در تعداد کم و باقابلیتهای بسیار بالا بـه تولید رسید. خودرویی کـه علاوه بر موتور دیزل خود، دارای یک موتور ۵٫۵ کیلووات ساعتی اسـت کـه بتواند مسئولیت قدرت رسانی رابهدرستی انجام دهد.
درب های قیچی مانند
دربهایی کـه بـه لطف استفاده مکرر لامبورگینی ازآنها، بـه دربهای خودرو هـای لامبورگینی نیز شهرت داشته اما بـه دربهای قیچی مانند مشهور شدهاند. خودرو هـای جادهای کمی هستند کـه با این نوع دربها معرفیشدهاند و همان تعداد کم نیز، ابر خودروهایی مدرن و جذاب هستند. خودرویی مانند رنو Twizy، این نوع دربها رابهصورت آپشن ارائه می دهد.
البته خودروی کوچک شهری مانند تاتا پیکسل هندی نیز با این نوع درب بـه تولید رسیده اسـت. خودرویی کـه شرکت تاتا، بر روی آن، یک موتور ۳ سیلندر توربو دیزل باقدرت ۶۶ اسب بخار سوار کرده اسـت.البته خودروی کوچک شهری مانند تاتا پیکسل هندی نیز با این نوع درب بـه تولید رسیده اسـت. خودرویی کـه شرکت تاتا، بر روی آن، یک موتور ۳ سیلندر توربو دیزل باقدرت ۶۶ اسب بخار سوار کرده اسـت.
درب های سایبان مانند
این نوع دربها کـه زمانی، در خودرو هـای متنوعی بکار میرفتند، قابلیت این را داشتند کـه در جلو، عقب و دربهای کناری اتومبیل، سوار شوند. دربهایی کـه طی سالهای زیادی، در طرحهای مفهومی متنوعی مانند لامبورگینی اگویستا استفاده شد.
این نوع دربها، درست مانند دربهای یک جت جنگنده بازشده و ظاهر متفاوتی رابه ماشین میبخشند. خودرویی مانند بی ام و Isetta، یکی از معروف ترین خودروهایی اسـت کـه از این نوع دربها در قسمت جلویی خود استفاده کرده اسـت.
درب های خودکشی
این نوع دربها بـه صورتی هستند کـه مانند دربهای خودرو هـای معمولی بازشده و تنها تفاوت در این اسـت کـه بـهجای لولا شدن درب بـه قسمت جلویی، بـه قسمت عقب، لولا شدهاند. دلیل نامگذاری آنها نیز این اسـت کـه اگر در حین حرکت، درب ماشین باز شود، مانند یک با بادبادک توسط هوا کندهشده و بـه پرواز درمیآیند و حتی باعث پرت شدن سرنشین، از ماشین می شوند.
خودرویی جدیدی کـه با این نوع دربها ساختهشده، بی ام و i3 اسـت. یک خودروی کامپکت برقی درونشهری کـه با فیبر کربن و مواد بازیافتی، بـه تولید رسیده اسـت. خاصیت مثبت این نوع دربها، بخشیدن فضای بیشتر در هنگام بازشدن دربها، بـه سرنشینان عقب ماشین اسـت.
درب های لغزنده کشویی
این نوع دربها را میتوان بیشتر در مینیبوسها و مینی ونهایی مشاهده کرد باعث دسترسی آسانتر سرنشینان بـه ماشین و پیشگیری از بروز حادثه در مکانهای شلوغ میشود. اما استفاده از این نوع دربها بـه این خودرو هـای خلاصه نشده ودر خودروی جذابی مانند بی ام و Z1 اسپورت متعلق بـه دهه ۹۰ میلادی نیز دید همیشود.
Z1 دارای دربهای بدون لولای لغزندهای بود کـه میتوانستند ناپدیدشده و باز و بسته شوند. شاید همین مشخصه یکی از خاطرهانگیزترین موارد مربوط بـه Z1 بی ام و باشد.
و در ادامه دنیای جذاب رینگ خودروها
تغییر رینگهای هر خودرویی، بـهسهولت درست کردن و نوشیدن یک لیوان چای بوده و شاید تنها در زمان ۲۰ دقیقه بتوان این شخصیسازی دلخواه را بر روی خودروی خود انجام داد. رینگهایی کـه بعضی ازآنها آنقدر بـه جذابیت ماشین میافزایند کـه حتی می توانند در حد تغییر طراحی خارجی ماشین نیز ایفای نقش کنند. اما در اینبین، رینگهایی نیز هستند کـه در نوع خود، می توان آنها را عجیب و وحشتناک نامید!
رینگ خرس تدی – Ronal URS
رینگ کودکانه و جالبی کـه بـه رنگ سفید و نقرهای و با جزئیات مشکیرنگ، روی اتومبیل سوار می شود. رینگی کـه قطر آن ۱۴ اینچ بوده و مناسب کسی اسـت کـه میـــخواهد خاطرات کودکی خودرا با این رینگ شبیهسازی کند! بـهجرئت میتوان گفت کـه رینگ Ronal URS ازجمله رینگهایی اسـت کـه هیچ حس زیباییشناسی و جذابیتی را در انسان ایجاد نمی کند.
رینگ آرلی – اساسین کروم
البته اگر چـه نامی پر مسما برای این رینگ گذاشتهشده، اما طراحی آن بـهاندازه نامش پر مسما نبوده و مسئولیت زشت و غیر جذاب جلوه دادن هر خودرویی را میتواند بـهخوبی انجام دهد. رینگی کـه با قطرهای بزرگ ۲۰ و ۲۲ اینچی موجود بوده و بـه سختی می توان نام آنها را حتی یک رینگ ساده گذاشت!
رینگ لنسو لاس و گاس رولت
شخصی بنام لنسو کـه این رینگهای عجیب را در نمایشگاه خودرویی SEMA سال ۲۰۰۷ بـه نمایش گذاشت. جاییکه همه یی شاخصههای جذابیت صنعت خودروسازی، در آن گرد هم می آیند.
رینگی کـه بـهحق می توان گفت، جایش رونمایی در آن نمایشگاه نبوده و روی هر خودرویی می تواند یک صحنه فاجعهبار رابه ارمغان بیاورد.
رینگ استاتوس گریندر
رینگی ۲۰ اینچی کـه با استفاده از یکچند ضلعی نقرهایرنگ، فضای خالی زیادی را در خود مشاهده می کند. این رینگ علاوه بر عجیب کردن ظاهر ماشین، می تواند در کاهش ضریب آئرودینامیک اتومبیل نیز کمک شایانی بکند!
رینگ چرمی آسانتی
چـه باور کنید یا نه زمانی بود کـه استفاده از چرم، بیشتر ازآنکـه در درون کابین اتومبیل بکار بیاید، در طراحی خارجی آن استفاده میشد.
رینگ چرمی کـه با استفاده از چرم مرغوب، در رنگهای متفاوتی ظاهر میشود و میتواند چهره هر خودروی جذابی را تبدیل بـه یک هیولای بی شاخ و دم و بیریخت نماید.
رینگ فورجیاتو پارلارو
این رینگ با استفاده از دو خط کشیده سفیدرنگ و باریک و یک خط عریضتر مشکیرنگ، اگر چـه نسبت بـه رینگهایی کـه تابهحال دیدیم بهتر طراحیشده اما باز هم با ترکیب رنگی بد خود، میتواند چهره هر خودرویی رابه هم بریزد. رینگی کـه فورجیاتو تأکید کرده تنها برای جلبتوجه و نه هیچچیز دیگری، طراحیشده اسـت!
رینگ فورجیاتو ماسکیلی
باز هم یک شاهکار دیگر! از طرف فورجیاتو کـه می توان نام آنرا تنها یک فاجعه گذاشت. طبق سایت فورجیاتو، این رینگ دایرهای شکل، طوری طراحیشده تا در نگاه اول بـه شکل مثلث بنظر بیاید.
همچنین در راستای بـه هم ریختن تمامی محاسبات مهندسی در اتومبیل، هیچگونه سیستم ضروری برای خنک کاری سیستم ترمز نیز تعبیه نشده اسـت!
رینگ دیزی ویل نسخه اسپورت
جالب اسـت بدانید کـه تنها پس از گذشت ۱۷ ثانیه از رونمایی فولکس بیتل جدید درسال ۱۹۹۷، این رینگ نیز رونمایی شد! چـه کسی اسـت کـه یک فولکس بیتل رابا یک رینگ سفیدتزئین شده با گل دوست نداشته باشد؟
موگن CF-48
این رینگ بـه صورت اختصاصی برای هوندا طراحیشده ودر کنار شاخصه عجیب بودن، شاخصههای فنی را نیز در خود گنجانده اسـت.
روی این رینگ تعداد زیادی دنده طراحیشده تا گرمای حاصل از ترمز گیری رابه خارج منتقل کند. متأسفانه، دیسکهای هوایی موجود روی این رینگ یا بـهاسانی شکسته شدند یا گم شدند و یا بـهسادگی هر چـه تمامتر بـه سرقت رفتهاند.
در آخر نیز معتمدترین خودروسازان به انتخاب مردم
مطالعۀ امسال دادههای بیش از ۵۰۰ هزار عضو کانسومر ریپورتز برای تخمین این کـه مالک یک ماشین با چـه مشکلاتی باید روبهرو شوند را جمعآوری کرده اسـت. این مشکلات طیف وسیعی را شامل می شود و از پیشرانههای توربو گرفته تا سیستمهای اطلاعات سرگرمی پیچیده، مشکلات گیربکس و… را در بر گرفته اسـت.
خودرو هیوندای
با امتیاز قابلیت اعتماد متوسط ۵۷، هیوندای رتبه نهم رابه خود اختصاص داده اسـت. بنا بـه گفتهی کانسومر ریپورتز، غیر قابل اعتماد ترین محصول این برند کرهای خودروی آیونیک و قابلاعتمادترین آنها نیز سانتافه XL بوده اسـت. مالکان هیوندای توسان دربارهی پیشرانهی ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری توربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه شکایت کردهاند و گفتهاند:
این گیربکس تعویضهای بد، مشکلات کامپیوتری و… دارد. در کل آیونیک هیبرید امتیاز قابلیت اعتماد زیر حد متوسط داشته و مالکان درباره تعویضهای بد گیربکس ۶ سرعته و مشکلات پیشرانهی آن انتقاد داشتهاند. رتبهی کلی هیوندای در مقایسه با سال پیش تغییر نکرده ودر کل ۵ محصول آن بررسی شدهاند.
خودرو مینی
رتبهی مینی و هیوندای و البته امتیازات آنها مشابه بوده اما باید گفت این خودروساز درسال پیش اصلاً رتبهای نداشته اسـت. دو خودروی مینی در مطالعه امسال بررسی شدهاند.
مدل کوپر کمترین اعتماد را داشته درحالیکـه کانتری مـن درست در نقطه مقابل قرار دارد. کوپر امتیاز متوسطی داشته درحالیکـه کانتری مـن قابلیت اعتماد بالاتر از حد متوسط را نشان داده اسـت.
خودرو ب ام و
ب ام ودر نظرسنجی امسال کانسومر ریپورتز افت سه پلهای داشته اسـت. ۷ محصول این خودروساز آلمانی بررسی شده و امتیاز کلی ب ام و برابر با ۵۸ اسـت. خودروی X1 کمترین میزان اعتماد را داشته درحالیکـه i3 قابلاعتمادترین محصول این برند درسال جاری میباشد.
ب ام و X3 بازطراحی شده امتیاز پایینتر از حد متوسطی داشته و مالکان از مشکلات سیستم تهویه مطبوع از جمله نشتی مایع خنککننده گلایه کردهاند. X1 نیز بخاطر مشکلات سیستم تعلیق، ترمز و لرزشهای غربیلک فرمان باعث پایین آمدن امتیاز ب ام و شده اسـت.
خودرو آئودی
آئودی هم بـه افت سه پلهای مواجه بوده ولی با کسب ۶۰ امتیاز بالاتر از رقیب هموطنش قرار گرفته اسـت. ۶ خودروی آئودی در بررسی امسال شرکت داشتهاند و مدل A3 کمترین میزان اعتماد بین همگروهیهای خودرا داشته درحالیکـه آئودی Q5 بیشترین میزان اعتماد را نشان می دهد.
در کل تمامی مدلهای آئودی میزان خاطرجمعی و اعتماد مناسبی دارند هرچند امتیاز این برند در مقایسه با سالهای پیشین بالا نیست.
خودرو اینفینیتی
با حضور ۴ ماشین در مطالعه قابلیت خاطرجمعی سال ۲۰۱۸، اینفینیتی یک پله بالا آمده و بـه مقام مشترک پنجم رسیده اسـت. Q50 غیر قابلاعتمادترین خودروی این برند لوکس ژاپنی بوده
در حالیکه با خیال آسان می توان بـه Q60 اعتماد کرد. اینفینیتی امتیاز ۶۱ کلی را کسب کرده و هردو خودروی Q50 سدان و QX60 نیز با التیام میزان خاطرجمعی روبهرو بودهاند.
خودرو کیا
با همان امتیاز مشابه اینفینیتی، کیا دو رتبه افت کرده اسـت. ۸ خودروی این برند کرهای در مطالعه امسال حضور داشتهاند و گفته شده مدل کادنزا کمترین میزان خاطرجمعی را داشته اسـت؛ اما مینی ون سدونا قابلاعتمادترین خودروی کیا میباشد. اگر چـه کیا اسپورتیج کاملاً شبیه هیوندای توسان می باشد اما خودروی قابلاعتمادتری اسـت.
همین مورد درباره نیرو هیبرید نیز صادق اسـت، خودرویی کـه میزان خاطرجمعی بالاتر از حد متوسط دارد. کیا استینگر کـه خودروی سال ۲۰۱۸ اتوگاید شده هم میزان اعتماد متوسطی دارد. آن چیزی کـه باعث کاهش میزان خاطرجمعی کادنزا شده وجود مشکلاتی در حسگرهای ترموستات، سیستم تهویه مطبوع و خنککننده پیشرانه میباشد.
خودرو سوبارو
سوبارو با دو پله صعود بـه رتبهی چهارم رسیده و امتیاز متوسط ۶۵ را دارد. ۶ خودروی این برند دادههای مناسبی را تهیه کردهاند. سوبارو WRX کمترین میزان خاطرجمعی بین محصولات این خودروساز ژاپنی را داشته درحالیکـه قابلاعتمادترین محصول سوبارو خودروی کراس ترک بوده اسـت.
بنا بـه گفتهی کانسومر ریپورتز، ایمپرزای بازطراحی شده مشکلاتی درسال پیش داشته اما امسال عملکرد بهتر از حد متوسط داشته اسـت. کراس ترک هم التیام یافته و بسیار بهتر عمل کرده اسـت. WRX بخاطر مشکلات گیربکس خود امتیاز پایینتر از حد متوسط بـه دست آورده اسـت.
خودرو مزدا
مزدا در مطالعه قابلیت خاطرجمعی سال ۲۰۱۸ کاملاً خوب عمل کرده و با ۹ پله صعود بـه رتبهی سوم رسیده اسـت. امتیاز این برند ژاپنی برابر با ۶۹ بوده اسـت. با ۶ خودروی تست شده، CX-3 کمترین میزان خاطرجمعی و MX-5 میاتا قابلاعتمادترین محصول این برند بوده اسـت.
بنظر میرسد مزدا مشکلات خودرو هـای CX-9 و MX-5 میاتا را رفع کرده اما CX-3 هنوز هم از مشکلات سیستم تهویه مطبوع رنج می برد.
خودرو تویوتا
تویوتا امسال رتبهی اول را از دست داده اسـت. با حضور ۱۴ اتومبیل در مطالعه امسال، تویوتا امتیاز متوسط ۷۶ رابه دست آورده اسـت. پریوس C قابلاعتمادترین خودروی این برند بوده درحالیکـه نمی توان بـه تاکوما زیاد اعتماد کرد. این اتومبیل همان گونه مشکلاتی در سیستمهای کمکراننده و گیربکس دارد.
کمری ۲۰۱۸ نیز اگر چـه کمی افت داشته اما بهتر از حد متوسط عمل کرده اسـت. مالکان می گویند سیستم اطلاعات سرگرمی انتیون و تعویضهای ناهنجار گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک کمری جای گلایه و شکایت دارد.
خودرو لکسوس
شاید تویوتا امسال رتبه اول را از دست داده باشد اما حداقل بازوی لوکسش یعنی لکسوس عنوان قابل اعتمادترین برند دنیای ماشین رابه خود اختصاص داده اسـت.
لکسوس کـه یک رتبه صعود داشته با ۶ محصول این مطالعه حضور داشته و ۷۸ امتیاز بـه دست آورده اسـت. IS کمترین میزان خاطرجمعی و GX هم بیشترین اعتماد را دارند. امسال تمامی محصولات لکسوس امتیاز اعتماد متوسط یا بالاتر از حد متوسط داشته اند.