مدیرعامل سابق سداد به تپسی پیوست؛ گذار تپسی به پلتفرمی فراتر از تاکسی اینترنتی
«محمدمهدی صادق» که ۶ سال مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد بود و خرداد ماه از این تیم جدا شد، به تازگی وارد اکوسیستم استارتاپی ایران شده است. او از ماه گذشته به عنوان «مدیر ارشد فنی» (CTO) تپسی شروع به کار کرده و در گفتگو با دیجیاتو، از دلایل ورود به تپسی میگوید. از سوی دیگر «میلاد منشیپور» مدیرعامل تپسی نیز به دیجیاتو میگوید که صادق، عنوانی فراتر از CTO را در تپسی خواهد داشت و در هسته اصلی مدیریت و عضو جدیدی از تیم همبنیانگذاران تپسی خواهد بود. خبر دیگر اینکه تپسی در آستانه ورود به بورس میخواهد به یک پلتفرم تبدیل شود و اهدافی فراتر یک تاکسی اینترنتی را دنبال میکند.
ورود به تپسی
مدیرعامل سابق سداد و مدیر ارشد فنی کنونی تپسی که پیشزمنیه تحصیلی در حوزه فنی دارد، در گفتگو با دیجیاتو اعلام میکند که حضورش در تپسی، به علت برگشت و تمرکز بر فضای فنی و از طرف دیگر جذابیتهای محصول و کسبوکار تپسی بوده است. او درباره چرایی انتخاب تپسی میگوید:
صادق: تپسی یکی از پیچیدهترین و هوشمندترین محصولات فنی است
«تپسی یکی از پیچیدهترین و هوشمندترین محصولات فنی است که در بازار ایران و با توان داخلی در حال پیشرفت و توسعه است. از طرفی تپسی هنوز راه زیادی برای رشد و پیشرفت در برابر خود دارد. ورود به بورس و حضور در کسبوکارهای جدید، فضای رشد در این شرکت را برای من جذاب کرد. از سوی دیگر توانایی فنی قابل ملاحظهای را در تیم فنی تپسی دیدم و این موضوع برای من انگیزه بیشتری ایجاد کرد تا در قالب یک جایگاه فنی وارد تپسی شوم.»
صادق: در چند سال گذشته با اکوسیستم استارتاپی ارتباط عمیق داشتهام
او همچنین در پاسخ به این سوال که پس از ۶ سال فعالیت در یک شرکت مالی، چقدر با بازیگران اصلی اکوسیستم استارتاپی ایران آشنا است به دیجیاتو گفت: «من در جایگاه قبلی با اکوسیستم استارتاپی ارتباط زیادی داشتم، چرا که اساسا یکی از پایههای هر سیستم استارتاپی که میخواهد کسب درآمد کند، موضوع پرداخت است. در نتیجه هم به عنوان سرویسدهنده و هم به عنوان سرمایهگذار، با این اکوسیستم چندین سال ارتباط عمیق داشتیم. پویایی و رشدی که در این فضا وجود داشت و من آن را در تپسی بیشتر دیدم، باعث شد تا از حوزه مالی به حوزه استارتاپی تغییر جهت دهم که اتفاقا پویاتر است.»
او همچنین اشاره میکند که در فضای استارتاپی میتوان نوآوریهای بیشتری نسبت به فضای مالی ایران داشت؛ موضوعی که علتش را باید در چارچوبهای سخت رگولیشن حوزه مالی جستجو کرد: «واقعیت این است که حوزه پرداخت و مالی، فضایی به شدت قانونگذاری شده است که اتفاقا نمیشود نوآوری و خلاقیت زیادی در آن داشت چون موضوع رگولاتوری در آن پررنگ است و منطق هم همین را حکم میکند. اما در فضای استارتاپی میتوان نوآوریهای بیشتری داشت. از سوی دیگر پس از ۶ سال فعالیت در حوزه مالی، تغییر فضا هم برای من تجربیات جدیدی به همراه دارد.»
صادق بخشی از ماموریتش را در آسانسازی ورود تپسی به حوزههای کاری جدید میداند
صادق در پاسخ به این سوال که حضورش در تپسی باعث ایجاد چه تغییراتی خواهد شد، به نکات مهمی اشاره میکند که آینده تپسی را به عنوان یک پلتفرم فراتر از تاکسی اینترنتی میسازد:
«ما در بخش فنی تپسی چند بحث را دنبال میکنیم. ابتدا بحث سرویس موجود یعنی سفرهای تپسی است. میخواهیم فاصله این سرویس را از نظر هوشمندی با سایر محصولات مشابه بیشتر کنیم و نهایتا سرویس مطلوبتری را در اختیار کاربران راننده و مسافر قرار دهیم. از سوی دیگر این بستر را ایجاد کنیم که بر اساس نیازهای کسبوکاری، ورود تپسی به کسبوکارهای موازی مشابه، یا کسبوکارهایی که میتوانند از زیرساختهای موجود استفاده کنند، راحتتر و سریعتر باشد تا زمان ورود به بازار تپسی در حوزه کسبوکارهای جدید، به شدت کوتاه شود. در حال حاضر، این دو ماموریت را در تیم فنی پیش روی خود داریم تا هم در کسبوکار فعلی موفقیت بیشتری داشته باشیم و هم با ورود به کسبوکارهای جدید، بتوانیم دامنه نفوذ خود را گسترش دهیم.»
تغییرات کلیدی در تیم تپسی
البته حضور صادق در تپسی در قالب CTO به معنای تغییر جایگاه یکی از بنیانگذاران این شرکت است. تا پیش از این، «حمید مهینی» که از بنیانگذاران تپسی بود در جایگاه CTO فعالیت میکرد. اما تصمیم برای این تغییر جایگاه چگونه گرفته شده است؟ «میلاد منشیپور»، مدیرعامل تپسی در پاسخ به همین سوال به دیجیاتو گفت:
«با توجه به برنامههای آتی که برای تپسی داریم و نقش مهم نیروی انسانی در آن، یکی از نقاط پازل برای رسیدن به آیندهی مد نظر، داشتن مدیران بیشتر و قوی است. از طرفی ما تصمیم گرفته بودیم که تمرکز حمید مهینی به شکل خاص روی حوزه Data Science باشد؛ موضوعی که همیشه مزیت رقابتی ما بوده و حالا باید در آن عمیقتر شویم. از طرفی در حال اضافه کردن حوزه استراتژی هستیم و با توجه به افزایش تنوع محصولاتمان در آینده، این حوزه نقش مهمتری برای ما خواهد داشت که حالا حمید مهینی به شکل مشخص بر آن تمرکز میکند. از طرفی با توجه به لزوم گستردهتر شدن حوزه تکنولوژی، به این نتیجه رسیدیم که آن را از حوزه Data Science جدا کنیم.»
منشیپور: صادق وارد هسته اصلی مدیریت تپسی شده و حالا عضوی از تیم همبنیانگذاران است
منشیپور اعلام میکند که صادق، از نظر فنی یک فرد قوی است و از طرفی تجربه مدیریت یک شرکت بزرگ را در کارنامه خود داشته است و این دو قابلیت در کنار هم به ندرت پیدا میشوند. او همچنین خبر میدهد که صادق وارد هسته اصلی مدیریت تپسی شده است: «واقعیت این است که اضافه شدن محمدمهدی صادق به تپسی یک اتفاق بسیار خوب است و او اکنون به هسته اصلی مدیریت در تپسی وارد شده. بخش تکنولوژی تپسی، همیشه مزیت رقابتی ما بوده و فکر میکنیم حالا فاصلهی ما با دیگران بیشتر هم شود چرا که هم تمرکز بیشتری روی آن قرار میگیرد و هم اینکه نگاه عملیاتی و مدیریتی در کنار تواناییهای فنی، باعث میشود تا بتوانیم ارزشهای بیشتری برای مسافران و رانندگان خلق کنیم.»
واقعیت این است که صادق پس از ۶ سال مدیریت در شرکت پرداخت الکترونیک سداد به یکی از شناختهشدهترین چهرههای صنعت مالی در ایران تبدیل شد اما اکنون حضورش به تپسی که در آستانه ورود به بورس است، این سوال را به وجود میآورد که آیا او قرار است به فرآیند ورود به تپسی نیز کمک کند؟ مدیرعامل تپسی در پاسخ میگوید:
«در واقعیت نقش محمدمهدی صادق فراتر CTO خواهد بود و ما او را با توجه به تواناییهای که دارد، به عضو جدیدی از تیم بنیانگذاران میبینیم. اما دلیل اضافه شدن او به تیم ما، ارتباطی به ورود تپسی به بورس ندارد و موضوع بورس در واحد دیگری در حال مدیریت است. اما او در کسبوکارها و حوزههای جدید قطعا نقش ایفا خواهد کرد. به همین دلیل است که اشاره میکنم نقش او تنها CTO نیست و عضو جدیدی از تیم مدیریتی تپسی است.»
گذار از تاکسی اینترنتی
نکته مهم اینجاست که در لابهلای گفتگو با صادق و منشیپور، هر دو به آیندهای فراتر از تاکسی اینترنتی و فعالیت در حوزههای جدید تجاری اشاره میکنند.
آیا تپسی به دنبال تبدیل شدن به سومین هلدینگ بزرگ استارتاپی در ایران است؟
مدیرعامل تپسی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه قرار است شاهد چه تغییراتی در این شرکت باشیم و آیا تپسی واقعا میخواهد به چیزی فراتر از یک تاکسی اینترنتی تبدیل شود، میگوید:
«آیندهای که ما برای تپسی میبینیم این است که در هسته اصلی کسبوکار خودش یعنی حملونقل شهری عمیقتر شود. موضوع دوم این است که فعالیت گستردهتری در حوزههایی داشته باشد که یا همافزایی و ارتباط عملیاتی بین آنها و هسته اصلی تپسی وجود دارد، یا این ارتباط کم است اما به شدت جذاب هستند. در نتیجه تپسی عملاً در آینده تبدیل به یک پلتفرم میشود. ولی تفاوتی که در تپسی با مجموعههایی مثل سرآوا یا IIG [گروه اسنپ] وجود خواهد داشت این است که آنها خیلی به این موضوع توجه نمیکنند که ارتباط و قرابت کسبوکارها با هم چیست و صرفا سرمایهگذاری میکنند، چون توانمندی اصلی آنها آوردن پول است. کار اصلی ما این نیست و شرکت سرمایهگذاری نیستیم؛ پس قطعا به حوزههایی وارد میشویم که قرابت لازم یا همافزایی بیشتر باشد. در واقع، توانمندی اصلی خودمان را در مدیریت این حوزهها میبینیم و به همین دلیل است که میخواهیم تیم مدیریتی خود را تکمیل و قویتر کنیم.»
مدیرعامل تپسی خط زمانی دقیقی برای این تغییرات اعلام نمیکند اما میگوید که در سال جاری بخشی از این تغییرات نمایان میشوند.