داستان ناگفته لوگوی اینستاگرام
بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند نباید تغییراتی اساسی را در ساختار شبکه های اجتماعی، اتپلیکیشن ها یا وب سایت ها ایجاد کرد. این دست فناوری ها امروزه مخاطبان فراوانی دارند و معمولا هیچ کدام رابطه خوبی با تغییرات بزرگ برقرار نمی کنند. اینستاگرام بعد از تقریبا شش سال برای اولین بار لوگوی خود را دستخوش تغییرات اساسی کرد و با نظرات منفی کاربرها روبرو شد.
آنها اعتقاد دارند لوگوی جدید از لحاظ طراحی هیچ جذابیت خاصی ندارد و حتی بسیاری آن را با طیف های رنگی برنامه های دهه 50 میلادی مایکروسافت مقایسه می کنند. از دید این دست مخاطب ها، لوگوی قدیم اینستاگرم در میان بسیاری از اپلیکیشن های امروزی شخصیتی مجزا داشته و همین نکته بوده که باعث شده طرفداران بسیاری پیدا کند.
لوگوی پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر چند هفته ای است که تغییر کرده و به احتمال فراوان تا دو یا سه ماه آینده دیگر برای مخاطبان این شبکه غریبه نیست. اکثر طرفداران اینستاگرام به لوگوی قدیمی عادت کرده بودند و حالا تنها به خاطر ترک این عادت از تغییر به وجود آمده شکایت دارند اما مسئله اصلی چیز دیگری است. شاید از دید مخاطبان عادی به روز رسانی لوگو تنها برای دادن جانی تازه به گرافیک اپلیکیشن بوده اما باید به این موضوع از زاویه دیگری نگاه کرد.
[bs_smart_list_pack_start][/bs_smart_list_pack_start]
1. سال 2013 شروعی بود برای طراحی به اصطلاح «فلت» در دنیای اینترنت و تلفن های همراه بعد از معرفی این سبک از طراحی توسط تولید کننده های کوچک و به کارگیری آن از سوی اپل و مایکروسافت، دوری از آن کم کم اجتناب ناپذیر بود. کفای است نگاهی به صفحه تلفن همراه خود کنید تا متوجه شوید دیگر چیزی از سبک گرافیکی قدیمی و سه بعدی باقی نمانده و همه چیز ظاهری تخت یا همان فلت به خود گرفته.
این تغییرات تنها به لوگوی اپلیکیشن ها خلاصه نمی شود و به وضوح می توان آن را در سیستم عامل هایی همچون ویندوز و اندروید هم دید. شاید اگر به پنج سال پیش برگردید، هیچ کاربری را پیدا نکنید که از این سبک طراحی لذت ببرد اما در حال حاضر و با فشار تولید کننده عملا همه چیز به سمت فلت شدن پیش می رود.
حتی فیسبوک به عنوان یکی از ساده ترین شبکه های اجتماعی از لحاظ گرافیکی همان اندک طراحی های قدیمی خود را دور انداخته و از سبک جدید پیروی می کند. حالا نوبت به اینستاگرام رلسید و توسعه دهندگان این شبکه اجتماعی در تصمیم تاریخی، لوگوی معروف و محبوب خود را با مربعی با طیف رنگی بنفش جایگزین کرده اند که هیچ برآمدگی یا بخش سه بعدی در اختیار ندارد.
[bs_smart_list_pack_end][/bs_smart_list_pack_end]
[bs_smart_list_pack_start][/bs_smart_list_pack_start]
2. بخشی از این تغییرات گرافیکی رابطه مستقیمی با فشار بخش فنی توسعه دهندگان نرم افزاری صورت گرفته. در شرایطی که اکثر کاربرهای اینترنتی امروزه به وسیله تلفن های همراه خود در این فضا حاضر می شوند، باید فکری برای ذخیره قابلیت های پردازشی می کردند و راه حل را در استفاده از گرافیکی دیدند که جزییات اندکی دارد و می تواند به راحتی مفهوم را منتقل کند.
دیگر لازم نیست برای نمایش یک برنامه پخش موزیک از طرح های با کیفیت دیسک و نوت موسیقی استفاده شود. کافی است نوت موسیقی روی دایره ای رنگی و ساده قرار گیرد تا نه تنها پردازش و بارگذاری به پایین ترین میزان خود برسد، بلکه مفهوم را هم به ساده ترین شکل ممکن منتقل کند.
این رویکرد سود دیگری را نیز برای تولید کننده ها دارد و آن چیزی جز هماهنگ سازی چند اپلیکیشن مختلف نیست. تا همین چند ماه پیش مجموعه اپلیکیشن های تولید شده از سوی تیم توسعه اینستاگرام تفاوت ظاهری قابلا ملاحظه ای با برنامه اصلی داشت اما حالا تمام آنها را می توان حتی از دید گرافیکی در یک خانواده قرار داد.
[bs_smart_list_pack_end][/bs_smart_list_pack_end]
[bs_smart_list_pack_start][/bs_smart_list_pack_start]
3. در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که اینستاگرام به جز پیروی از رویکرد جدید گرافیکی در دنیای اپلیکیشن ها، تا حدودی سعی کرده سیاست های خود را به شکل واضح تری نشان دهد. آنها در گذشته تنها اپلیکیشنی برای نمیاش و اعمال فیلتر روی تصویر بودند و حالا یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی دنیا هستند. دید نوستالژیکی که به واسطه فیلترها به وجودآمده بود، امروزه دیگر استفاده نمی شود و کاربرها اکثرا تمرکز خود را روی بُعد اجتماعی اینستاگرام گذاشته اند. شاید این بزرگترین دلیلی باشد که اینستاگرام به واسطه آن لوگوی خود را تغییر داد و از دید مخاطب عام مخفی مانده است.
[bs_smart_list_pack_end][/bs_smart_list_pack_end]
منبع :روزنامه هفت صبح