«نادر فقیه زاده» متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است. او در سال ۱۹۸۶ به خاطر شغل پدرش که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ بود، به اتفاق خانواده به آلمان مهاجرت کرد و دوران مدرسه را در آنجا گذراند.
«نادر فقیه زاده» به طراحی علاقهی زیادی داشت و از این رو با انتخاب رشته «طراحی وسایل نقلیه» در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و در ۱۹۹۶ با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارغ التحصیل شد. لازم به ذکر است که موضوع پایان نامه او دربارهی خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعدها در سال ۲۰۰۱ بازهم به آن پرداخت.
در سال ۱۹۹۶ اولین دورهی اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند. بعد از دو سال، کمپانی هاى BMW و «پورشه» از او دعوت به همکاری کردند، ولی از آنجا که علاقهی بیشتری به BMW داشت دعوت این شرکت را پذیرفت و پس از گذراندن دورههای اینترشیپ در سال ۲۰۰۱ وارد دپارتمان طراحی پیشرفته این شرکت شد.
او در خصوص ورودش به کمپانی BMW چنین گفت: “بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدنم، آقای بنگل مدیر طراحی کمپانی BMW از من دعوت به کار کرد. شروع فعالیتم در قسمت advanced design بود و سپس طراحی داخل اتومبیل را به عهده گرفتم و در نهایت هم در قسمت طراحی بدنه مشغول به کار شدم. “
اولین بخشی که «فقیه زاده» در آن مشغول به کار شد، دپارتمان طراحی فضای خارجی در بخش طراحیهای حرفهای بود. جایی که تا شش سال آینده میزبان این مهندس جوان بود، مهندسی که قرار بود به زودی به یکی از طراحان برجسته خودروسازی BMW تبدیل شود.
«نادر فقیه زاده» از اواسط سال ۲۰۰۶، تا انتهای سال ۲۰۰۷ به بخش طراحی داخلیِ شرکت منتقل شد. ارتقای طراحیهای جامع، دارای روح و یکپارچه او موجب گردید تا طرح پیشنهادی او برای فضاهای داخلیِ دو مدل از سری ۷ BMW، مورد تایید و اجرا در مدل نهایی گردد. او در رابطه با این طراحی میگوید: “از تمام تکنولوژیهای برتر و به روز BMW در طراحی فضای داخلی این سری استفاده کرده ام”
بسیاری از منتقدین صنعت خودرو و مهندسین BMW اعتقاد دارند که فضای داخلی سری ۷ فعلی از نظر طراحی فضای داخلی بهترین، در نوع خود است.
بعد از آن بود که «فقیه زاده» به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفت و شروع به خلق BMW سری ۶ جدید کرد. او در یکی از مصاحبه هایش گفت که این کار را با این هدف آغاز کرد:”سری ۶ جدید باید عضلانی، زیبا و مدرن باشد. ” طراحی این مدل ۳ سال به طول انجامید و نتیجهی کار همان شد که همه نیز از کمپانیای همچون BMW انتظار داشتند؛ به گونهای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و در عین حال ظریف و زیبا بودن را القا میکند.
این جوان خوش فکر ایرانى در مصاحبه هایش گفته است که در طراحى سرى ۶ از موج آب الهام گرفته و میخواسته همانطور که کشتى موج آب را مى شکافد این ماشین هم هندسه ى آب را نشان بدهد.
شاید این جمله از وب سایت رسمی مهندسین شرکت BMW بیانگر نبوغ «نادر فقیه زاده» در طراحی اتومبیل باشد:
“«نادر فقیه زاده» یکی از بهترین طراحان مدرن اتومبیل و یک طراح شگفت انگیز است.”
او در حال حاضر سرپرست طراحی خارجی بدنه خودرو شرکت BMW در بخش طراحیهای حرفهای است.