۳۴- فیلم Pieces of a Woman
فیلم تکههای یک زن
کارگردان: کورنل موندروتسو
بازیگران: ونِسا کربی، شیا لابوف
میانگین امتیازات Pieces of a Woman در IMDB: ۷/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۶۶
خلاصه داستان: زنی بعد از زایمانِ طاقت فرسایش، باید تلاش کند که خود را به جریان عادی زندگی برگرداند. اما موانعی او را از این مسیر خارج میکنند.
شاید بعد از تماشای فیلم، یا حداقل بعد از تماشای مقدمه درگیر کننده و پر جزییاتش، این فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ به شمار نیاورید. اما همانطور که در مقدمه این مطلب هم گفتم، برخی فیلمهای این لیست، شاید بهترین نباشند اما فیلم مهمی محسوب میشوند. این فیلم صرف نظر از بازی بازیگرش یعنی ونسا کربی، که احتمالا در فصل جوایز جزو کاندیدها باشد، الگوی مناسبیست برای آن دسته از مخاطبانی که به دنبال آسیب شناسی ساختار فیلمها هستند.
مسیر این فیلم کاملا به ما میگوید که بلاتکلیفی شخصیت، عدم پرداخت مناسب و تمرکز همه چیز در اتفاق ابتدایی فیلم، میتواند ادامه مسیر را برای مخاطبان بدون اهمیت جلوه دهد. هر فیلمی که کاراکتر اصلیاش را به خوبی نشناسیم و ندانیم که اساسا او در زندگی به دنبال چیست؟، احتمالا یا در نیمه فیلم را رها میکنیم یا اگر تا پایان هم ادامه دهیم، فیلم به زودی از خاطرمان خواهد رفت. پیشنهاد میکنم یک فیلم جشنوارهای ناموفق ببینید و از دلایل ناموفق بودنش درس بگیرید.
۳۳- فیلم Sylvie’s Love
فیلم عشق سیلوی
کارگردان: یوجین آش
بازیگران: تسا تامپسون، رایان میشل بث
میانگین امتیازات Sylvie’s Love در IMDB: ۶/۷ | امتیاز متاکریتیک: ۷۴
خلاصه داستان: رابرت یک ساکسیفونیست است و سالها پیش در مغازه پدر سیلوی به طور پاره وقت کار میکرده است. در آن زمان جرقههای رابطهای میان او و سیلوی زده شده بود. حال پس از گذشت سالها، این دو دوباره یکدیگر را ملاقات میکنند و گویی حسشان نسبت به هم تغییری نکرده است.
یک رابطه عاشقانه میان دو سیاه پوست و خوشبختانه بدون درگیر شدن زیاد با موضوعات نژاد پرستانه. نمایش دو وجه شیرین و دردناک عشق و یا به عبارتی خود زندگی. عنصر موسیقی به عنوان یک دستمایه دلچسب، بستری دراماتیک را برای این قصه عاشقانه فراهم کرده است. گذر زمان هم در سایه این فیلم حضور دارد. به همه این موارد، دو اجرای به اندازه از دو بازیگر فیلم را هم بیفزایید. دیگر برای یک فیلم جمع و جور عاشقانه چه میخواهید؟ یک فیلم کم ادعا و تاثیر گذار در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰.
۳۲- فیلم The Dark and The Wicked
فیلم تاریک و شرور
کارگردان: برایان برتینو
بازیگران: مارین ایرلند، مایکل آبوت
میانگین امتیازات The Dark and The Wicked در IMDB: ۶/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۷۲
خلاصه داستان: یک خانواده در یک مزرعه دور افتاده. پدر به کما رفته است. برادر و خواهر به مزرعه آمدهاند تا مراقب حال مادر باشند. مادر اعتقاد دارد که شیطان به پدر این خانواده حمله ور شده است.
اولین و پر رنگترین عنصری که در فیلم به چشم میآید، فضا سازیست. در یک فیلم ترسناک، این فضاست که در وهله اول شما را میترساند. حال بر بستر یک فضای ترسناک، قصهای روایت میشود و ما را درگیر جهان فیلم میکند. فیلم تاریک و شرور، تمام عناصر لازم را برای خلق یک فیلم خوب ترسناک دارد. مزرعهای دور افتاده، خانوادهای به حال خود رها، باور به وجود یک نیروی اهریمنی همچون شیطان و جزییات فراوان ترسناک دیگر. حال در کنار این فضا سازیِ برگرفته از قواعد مرسوم ژانر، در بطن قصه نیز یک رابطه باور پذیر میان خواهر و برادر فیلم و نمایش نوعی مسئولیت پذیری در قبال خانواده، از برگ برندههای دیگر فیلم است.
۳۱- فیلم Clemency
فیلم بخشش
کارگردان: چینانی چوکو
بازیگران: الفری وودارد، آلدیس هاج
میانگین امتیازات Clemency در IMDB: ۶/۵ | امتیاز متاکریتیک: ۷۷
خلاصه داستان: برنادین ماموریست که طبق یک روال معین، حکم زندانیهای محکوم به اعدام را اجرا میکند. ملاقات او با یک زندانی تازه که بر بیگناهی خود اصرار میورزد، ممکن است زمینههای تغییرات درونی برنادین را فراهم کند…
شغلها قابلیت این را دارند که آدمها را به شکل خودشان در بیاورند. در جزییات رفتار هر فردی، میتوان رگههایی از شغلش را دید. از سوی دیگر، روزمرگی و عادت به یک شغل، میتواند فرد را بدون تفکر به درستی یا نادرستی اصول اخلاقی شغلش، به یک ربات بدل کند که هر روز یک سری وظایف مشخص را انجام دهد. حال چه میشود که اگر درباره شغل مامور زندانی صحبت کنیم که هربار وظیفه اعدام کردن یک زندانی را بر عهده دارد؟ احتمالا روزمرگی در این شغل، آسیبش تا بدان جا میتواند پیش برود که مامور فیلم Clemency را نسبت به هرگونه احساساتی کرخت کند. خواه در محیط کارش باشد و خواه در محیط خانه و کنار همسرش. فیلم برخلاف از ریتم افتادنهای بسیار، به دلیل انتخاب موضوعش بسیار ارزشمند است. نمونه ایرانی شبیه به آن را هم داریم. فیلم شیطان وجود ندارد.
۳۰- فیلم Host
فیلم میزبان
کارگردان: راب ساویج
بازیگران: هالی بیشاب، جما مور
میانگین امتیازات Host در IMDB: ۶/۶ | امتیاز متاکریتیک: ۷۰
خلاصه داستان: هیلی و چند نفر از دوستانش در خانههای جداگانه، جلسهای آنلاین را از طریق برنامه زوم ترتیب دادهاند، تا به کمک زنی به نام سِیلان که در احضار روح سر رشتهای دارد، با عالم مردگان ارتباط برقرار کنند…
ویروس کرونا آنچنان وحشتی را به جان مردم جهان انداخته است که همه از ترس مبتلا شدن به این ویروس و انتقالش به دیگران، در خانههایشان حبس شدهاند. اینترنت، فضای مجازی و ارتباطات راه دور، به عنوان پدیدههای ویژه قرن بیست و یکمی، حال در چنین موقعیتی دیگر در اوج تسلط خود بر مردم هستند. فیلمسازِ خلاق، راب ساویج، ایدهای به سرش میزند و ابتدا فیلمی از چت تصویری خود با دوستانش را با موضوع صداهای عجیب و غریب در اتاق زیر شیروانی خانهاش، در توییتر خود منتشر میکند. سپس سرویس استریمینگ شادر، به سراغ راب ساویج میآید و از او میخواهد نسخه بلند این فیلم را بسازد.
راب ساویج که در فیلمهای کوتاهش هم مدام ژانر ترسناک را تجربه کرده است، دست به کار میشود تا وحشت دوران قرنطینه و وضعیت ارتباط از راه دور آدمها را، به دستمایهای برای ساخت فیلمی در ژانر ترسناک بدل کند. فیلم در اجرا، لحظات درخشان و میخکوب کننده کم ندارد. تنها دریغ مهم برایش، نداشتن زیر متنی قوی و تاثیر گذار، متناسب با شرایط ویژه بشر امروز در مواجهه با این ویروس آخر الزمانیست. اما از تجربه فرمیاش هرچه بگویم کم است. تماشایش به عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ در ژانر ترسناک شدیدا توصیه میشود.