ماجرای کتاب خواندن محمدرضا گلزار | سلبریتی ها دقیقا چه می کنند؟
ماجرای کتاب خواندن گلزار یادتان هست؟ او در فروشگاه لوازم تحریر چـه می کرد و چـه میخواند؟ ماجرای قبل آنرا نیز یادتان هست؟ جناب گلزار سیزدهمین مرد جذاب تاریخ سینما! پسری با اخم دخترکش کـه هوش از سرتان بلند می کند! اخم جذابی کـه وقت خواب هم روی صورت جناب گلزار دیده می شود. سلبریتی هایی همانند گلزار دقیقا چـه می کنند؟ چطور یک نفر سلبریتی می شود؟ در ادامه بررسی می کنیم.
سلبریتی می تواند ستاره باشد و یا نباشد، سلبریتیها افرادی هستند کـه بـه هر دلیلی در جامعه مشهور شدهاند و این سرشناس بودن هیچ ارتباطی با محبوبیت و وجاهت آن ها ندارد. در چند روز گذشته محمدرضا گلزار در صفحه اینستاگرامش عکسی منتشر کرد کـه کتابی در دست داشت ودر کپشن عکس سوال کرده بود: « چقدر کتاب میخونین؟»
بسیاری هم در زیر همان پست ودر مطالبی دیگر نوشتند : «این مکانی کـه عکس در آن گرفته شده کتابفروشی نیست و لوازم التحریری اسـت، کتابی هم کـه دستت گرفتی کتاب نیست دفتر نقاشیه و … ». کتابی کـه در دست گلزار اسـت Felzmann Swarm کتابی اسـت از هنرمند مقیم ایالات امریکا بـه اسم “لوکاس فلزمان” کـه عکس هایی از پرواز گروهی بزرگ و متراکم پرندگان در آن منتشر شده اسـت.
اگر چـه کتاب عکسی چون این کتاب هم باز کتاب اسـت ودر مقوله کتاب خواندن قرار می گیرد. اما بسیاری این انتقاد را داشتهاند کـه این کتاب دیدنی اسـت تا خواندنی و آن مفهوم کپشن عکس گلزار را در بر نمی گیرد و بـه اشکال مختلف بـه او این انتقادات تند را وارد کردند. فارغ از تمام حاشیههـای این عکس باید بـه این اشاره کرد نفس حرکت گلزار امری خیر اسـت «ترویج فرهنگ کتابخوانی».
ولی با اتفاق مذکور بـه نقیض خود بدل شده و آن تاثیر لازمه کـه مدنظر او بوده را نداشته کـه هیچ، بـه یک بهانه دیگر برای تاختن بـه او و سلبریتیهـای داخلی تبدیل شد. بیشتر این اتفاقات بـه این دلیل اسـت کـه مخاطب جایگاه سلبریتی رابا نخبگان، مشاهیر و … یکی فرض میکند و وقتی کـه اشتباهی در رفتار و گفتار انها میبیند دچار نوعی تناقض شده و خودرا فریب خورده و مغبون احساس می کند.
بهمین دلیل بهتر اسـت کـه تعریف سلبریتی را روشن کنیم: سلبریتی فقط یک سلبریتی اسـت و نباید وی را با ستارهها یا مشاهیر و افراد محبوب اشتباه گرفت. ستاره یا سوپر استار طبق معمول بـه کسی اطلاق می شود کـه دریک رشته درخشیده اسـت و توانایی و تبحر بالا او در آن رشته باعث شده مشهور، مشهور و محبوب مردمی باشد.
مانند ورزشکاران یا هنرمندانی کـه در رشته خودشان بدلیل توانایی و قابلیتهای زیادی که دارند ستاره شدهاند. اما سلبریتی داستانش فرق دارد ودر مشهور بودن او، ممتاز بودن در رشته فعالیتش دخیل نیست. یعنی می تواند یک بازیگر معمولی باشد کـه به دلایلی دیگر مشهور شده است.
سلبریتی شدن یک فرآیند چند وجهی است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند از چهره و فیزیک ظاهری فرد گرفته تا اظهار نظرهای شخصی، جهت گیریها، اعمال، رفتار، شکستن تابوها، رد کردن خطوط قرمز و… سلبریتی می تواند ستاره باشد و یا نباشد.
سلبریتیها افرادی هستند کـه بـه هر دلیلی در جامعه مشهور شدهاند و این سرشناس بودن هیچ ارتباطی با محبوبیت و وجاهت آن ها ندارد، اگر چه میتوانند محبوب هم باشند. حتّی قبل از وجود دنیای مجازی، مـا هم ستاره داشته ایم و هم سلبریتی، مثلاً کسانی مانند تختی یا فردین هم ستاره بودند و هم سلبریتی.
فقط اسم آن ها کافی بود، تا نگاه ها رابه سوی خود متوجه کند، ولی کشتی گیری چون عبدالله موحد ستاره کشتی بود اما سلبریتی خیر. اگر چـه تعداد مدالهـای طلا و افتخارات او بیشتر از تختی اسـت. در واقع سلبریتی یک شخصی است کـه خودش برند شده اسـت و بهمین دلیل حضور اسم او در هر جایی و بـه هر دلیلی توجه برانگیز اسـت.
در همین راستا بحث مشاهیر را هم می توان اشاره کرد مشاهیر هم کسانی هستند کـه اسمشان برند است و فقط اسمش برای او کافی اسـت. برای سلبریتی شدن توجه رسانه ها، استفاده شرکت هـای تبلیغاتی و تجاری، نزدیکی بـه سیاستمداران و… نقش دارند. «نمونه آن دیدار امیر تتلو و آقای رئیسی در جریان فضای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل»
سلبریتی می تواند هنرمند، ورزشکار، سیاستمدار و یا حتّی یک شخص عادی جامعه، یا یک فرد منفور باشد کـه به هر دلیلی سرشناس شده اسـت و تعداد زیادی از افراد جامعه وی را می شناسند و اتفاقات مربوط بـه وی را دنبال می کنند. شاید کسی در رشته تخصصی خود ستاره باشد ولی سلبریتی نباشد اما در همان رشته شخصی سلبریتی اسـت اما ستاره نیست.
مثالی میزنم تا بیشتر روشن شود: کیم کارداشیان یک سلبریتی اسـت اما ستاره بازیگری یا مدلینگ نیست، اگر چـه در زمینه مدلینگ فعالیت داشته و دارد، اما دراین رشته هرگز نتوانسته ستاره ای مانند “جیزل بوندشن”، “آلساندرو امبروسیو” یا “آدریانا لیما” باشد، اما کیم کارداشیان بـه دلایل مختلف «عمدتا حاشیهها» شهرتش از آن ها بیشتر اسـت.
یا اگر بخواهم مثال وطنی بزنم محمدرضا گلزار یک سلبریتی اسـت اما وی را نمی توان یک ستاره بازیگری دانست. او هر جا حضور داشته باشد جنجالی و پر سرو صدا خواهد بود چون خصوصیت سلبریتی اینست، یک سلبریتی مهم ترین وجه مشخصه اش اسم اوست کـه برند شده اسـت.
مردم دنیا، حضور سلبریتیها در مراسمها و محافل گوناگون را از منظر سبک لباس پوشیدن، مدل آرایش، مدل مو، جواهرات، تیپ و رفتار و حتی ثروت و درآمدش میبینند و بهمین دلیل اسـت کـه بیشتر مدها، ترندها و سبکهـای جدید را سلبریتیها روی کار میآورند، زیرا آنها کاملا دیده میشوند. از طرفی دیگر بـه افراد شناخته شده و تاثیر گذار در شبکههـای اجتماعی “اینفلوئنسر” می گویند.
این تعریف کلی از اینفلوئنسر اسـت. رشد شبکههـای اجتماعی در روند زندگی مردم و تصمیمهـایشان تاثیر گذاشته، افرادی هم در رسانههـای اجتماعی با انتشار عکسها و ویدیوهایی مخاطبانی رابه سمت خود جذب کردهاند. آنها ممکن اسـت از زندگی روزمره«سبک زندگی»، حرفه، علاقهمندیها و سرگرمیهـای خود، دغدغههـای خود در زمینههـای مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و…
شروع بـه تولید محتوا بـه صورت عکس و ویدیو میکنند و آنها را در صفحهشان بـه اشتراک می گذراند. مانند دابسمش هـای محسن بروفر«گزارش فوتبال»، محسن ایزی، سفر گردی هـای منصور ضابطیان، ویدیوهای طنز محمد امین کریمپور، مطالب آرایش و زیبایی صدف بیوتی و … در جهان امروز ستارهها، سلبریتیها و اینفلوئنسرها نقش دارند و نمی توان تاثیر گذاری آن ها را انکار کرد.
چون می توانند حتی بـه صورت مقطعی و موقت هم شده نظرها رابه موضوعاتی کـه میخواهند جلب کنند. بهمین دلیل عکسی از محمدرضا گلزار چنین مورد نقد و بررسی قرار می گیرد ودر جامعه بازتاب منفی دارد «اگر چـه نیت او ترویج امری مثبت بوده اسـت»، چـه خوب اسـت کـه خود سلبریتیها هم بـه این نقش خود آگاه باشند ودر انتشار مطالب و رفتار و گفتارشان دقت بیشتری بـه خرج دهند.
و در ادامه سلبریتی ها چگونه تبلیغ می کنند؟ چه چیزی و چقدر پول در می آورند؟
ازآن روزی کـه دیوار بلند ممنوعیت تبلیغات از پیش روی ستارهها برداشته شد، میشد تصور کرد کـه درصورت برداشتن مانعی چنین بلند روزهای خوشی در انتظار بازار تبلیغات خواهد بودو در کوتاه زمانی دیدیم کـه چنین نیز شد و ستارگان عرصههـای گوناگون دراین مرز و بوم هر کدام بـه گونهای دراین بازار پرهیاهو حضور بـه هم رساندند.
حالا با گذشت یکی، دوسال از باز شدن این درهای سابقاً هفت قفل خورده؛ دیگر اینگونه نیست کـه دراین عرصه فقط و فقط یک رضازاده باشد و عکسش پای تبلیغهـای یک روغنموتور نه چندان با کیفیت؛ یا جمشید مشایخی و تبلیغات یک برند کولر وطنی. حالا دیگر این عرصه وسیعتر از آنی اسـت کـه تا یکی، دوسال پیش حتی می شد تصورش را کرد. حالا یکی را می بینی کـه عطر و ادکلن تبلیغ می کند.
دیگری شیر و دوغ و محصولات لبنی. آن دیگری در بازار چرم و جیر فعال شده و ستارهای دیگر در بازار پوشاک. بعضیها نیز دراین بین محصولات خودشان را تبلیغ میکنند. یعنی بجای اینکه بـه تبلیغ محصولی روی آورند؛ خود در مقام تولیدکننده یا حداقل الهامبخش کالایی کـه بیشتر پوشاک یا عطر و ادکلن می تواند باشد، در بازار پرسود برندهایی با سفرای ستاره فعالیت می کنند و سودی راکه بـه بار میآورند، بـه جیب خودشان میرود.
بگذریم از اینکه دراین بین چرخ کارگاه و کارخانهای هم اگر بچرخد؛ کـه فبها… دیگر اینگونه نیست کـه حضور در تبلیغات کالایی برای ستارگان سرشکستگی بـه دنبال داشته باشد و مثلاً بخواهند با توجیهاتی چون اینکه «حضور در تبلیغات با اعطای امنیت مالی امکان انتخابهـای بهتری را برای هنرمند ایجاد می کند»؛ بهانهای برای فعالیتهـای تبلیغاتی خودشان بتراشند. حالا دیگر این خود یک عرصه فعالیت جدید اسـت؛ رسمی و قانونی.
اعتبار تـو از مـن
همیشه تاریخ، چهرههـای مشهور کـه امروزهروز ستاره نامیده می شوند، بهترین امکان را برای فروش یا حداقل معرفی کالا و خدمات داشتهاند. شاید این بدلیل مقبولیتی باشد کـه چهرههـای شناختهشده در بین قشر خریدار محصولات و خدمات داشتهاند و دارند، اما حضور ستارهها و بـهاصطلاح سلبریتیها در دنیای تجارت و تبلیغات دلایل جامعهشناسانه و روانشناختی دیگری نیز دارد.
شاید بتوان این جمله را چنین توضیح داد کـه معرفی یک برند توسط یک سلبریتی یکی از بهترین راهها برای شناخته شدن و تثبیت جایگاه آن برند نزد خریداران اسـت؛ چرا کـه خریدار تداعیاتی کـه از ستارهای دارد، در وجود آن برند معنی می کند و چنین می شود کـه نقاط و نکات مثبت آن ستاره در اذهان خریداران و مخاطبان تبلیغات تبدیل می شود بـه نقاط و نکات مثبت برندی کـه ازآن ستاره:
بـهعنوان چهره تبلیغاتی یا سفیر خود استفاده کرده اسـت. در حقیقت چنین میتوان گفت کـه وقتی یک برند را یک بازیگر یا خواننده و حتی یک ورزشکار محبوب معرفی میکند، این برند با سرعتی ورای حد تصور، اعتبار معرفیکنندهاش رابه خود اختصاص می دهد و این را میتوان راز اصلی مبالغ گاه نجومی دانست کـه برای تبلیغ کالا یا خدماتی بـه سلبریتیها پرداخت می شود.
چه ستارهای؟ چه محصولی؟
اما اینکه آیا هر چهرهای برای تبلیغ هر محصولی مناسب اسـت یا نه؛ داستانی اسـت کـه حداقل دراین مرز و بوم دربارهاش چندان صحبت نشده اسـت و این درحالی اسـت کـه انتخاب چهره درست بـهعنوان سفیر برندی خاص را می توان از ظریفترین مسائلی دانست کـه میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی برای هر برندی را تعیین میکند. در کشور مـا استفاده از ستارگان در دنیای تبلیغات عمری بسیار جوان دارد.
البته اگر تک و توک فعالیتهـای تبلیغاتی ستارگان سینما و موسیقی قبل از انقلاب را دراین بحث فاکتور بگیریم. شاید بدلیل جوانی این حیطه و این بحث باشد کـه ظرایفی از قبیل اینکه چـه ستارهای برای چـه عرصهای مناسب اسـت، چندان مورد بحث قرار نگرفته اسـت. اما حقیقت این اسـت کـه انتخاب ستارهها برای برندها باید با درنظر گرفتن اهداف خاص آن برند و میزان هم خوانی ویژگیهـای ستاره مورد نظر با آن اهداف صورت گیرد.
و چنین نیست کـه انتخاب ستارهای پولساز، موفق و معتبر بتواند تضمینی باشد برای موفقیت برنامه تبلیغاتی یک برند. اینکه چـه عاملی باعث می شود ستارهای در تبلیغ یک برند بـه موفقیتهـای آشکار و ملموس برسد ودر دیگر سو، ستارهای حتی بزرگتر و فروزانتر در کمپین برندی دیگر موفق نباشد؛ ریشه در همین انتخابهـای درست یا غلط دارد.
مثلاً فرض کنیم یک ستاره تابناک و محبوب سینمای اکشن رابهعنوان سفیری برای یک برند عطر و ادکلن انتخاب کنند. آیا فکر نمی کنید درصد احتمال موفقیت یک خواننده رمانتیک حتی با درجه اشتهار و محبوبیتی بـه مراتب کمتر ازآن بازیگر اکشن برای تبلیغ آن برند عطر و ادکلن بسیار بیشتر اسـت؟ دراین زمینه مثالها فراوان اسـت؛ مثلاً مایکل جردن بسکتبالیست افسانهای برای سالیان سال سفیر یک برند لباس اسپورت بوده اسـت.
و این همکاری پرثمر شاید بدلیل هم خوانی جردن با اهداف تبلیغاتی آن برند خاص باشد. یا مثلاً یکی از مثمرثمرترین همکاریهـای ستارگان با برندها را همکاری بریتنی اسپیرز با پپسی نامیدهاند. درواقع بریتنی در ایالات امریکا برای سالیان سال مظهری بوده از کمپانی پپسی و خریداران آن محصول ویژگیهـای آن ستاره را در آن نوشابه میدیدهاند.
در باب هم خوانی چهره تبلیغاتی با برند مورد نظر همین بس کـه درنظر آوریم پپسی برای معرفی و تبلیغش نه از بریتنی اسپیرز، کـه مثلاً از ستارهای استفاده میکرد کـه حواشی اسپیرز را ندارد ودر عوض با لایف استایل سالم و سلامت خودش معروفیت دارد؛ مثلاً یک ستاره گیاهخوار ورزشکار. آیا طیف خریداران پپسی یا مثلاً یک برند ماء شعیر میتوانستند آن ستاره رابهعنوان مظهر برند مدنظرشان بپذیرند؟
بهاره رهنما میگوید: درآمدم به زنان سرطانی سرپرست خانوار میرسد
فاطمه صفری: قرار اسـت بـهزودی بهاره رهنما هم در حیطه تبلیغات بـهطور جدی فعالیت کند. ظاهراً این چهره آشنا با همراهی همسرش قرار اسـت بـهزودی عطری رابا نام خود بـه بازار عرضه کند. البته نامگذاری عطر و ادکلن بنام ستارگان ایرانی پیش از این سابقهای چند ساله دارد.
اما آنگونه کـه گفته می شود مورد بهاره رهنما از این نظر کـه یک نامگذاری صرف نیست و پای تولید هم در بین اسـت، با موارد دیگر تفاوت دارد. پای صحبتهـای او نشستهایم کـه اینروزها با جدیت دنبال این جدید ترین بلندپروازیش اسـت.
اسم عطرتان چیست و ساخت کدام کمپانی است؟
کریستین دو سولویه کـه یکی از سازندگان عطر دیور اسـت، ساخت برند سلتون رابه عهده گرفته اسـت؛ برند عطر و ادکلنی اسـت کـه بنام مـن تولید می شود و ازآن رونمایی کردیم. این عطر و ادکلنها در ۶ رایحه برای سنین مختلف و ساخت فرانسه و شیشههـای آن متعلق بـه کشور ایتالیا اسـت.
شـما ایدهای برای کارآفرینی دراین عرصه دارید؛ یعنی دراین مورد فکری شده بود؟
مـن طبق معمول بـه کارآفرینی برای دختران فکر کردم؛ بـه محض راهاندازی شبکه اینترنتی اولویت را در جذب نیروهـای زن قرار دادیم تا از این طریق خانمها و دختران ایرانی کـه امکان اشتغال در بیرون از منزل برایشان فراهم نیست و بکار احتیاج دارند، از این طریق مشغول بکار شوند برای همین زنان را در اولویت قرار دادهایم.
هم چنین در فروش یکساله ابتدایی این عطر و ادکلن آن بخشی کـه مربوط بـه مـن اسـت، متعلق بـه انجمن زنان سرطانی سرپرست خانوار اسـت. هم چنین این انجمن برای مـن از اهمیت ویژهای برخوردار اسـت؛ زیرا موضوعات بسیاری اسـت کـه مـا رابه خود درگیر کرده اسـت یکی از آن ها اشتغال زنان اسـت. از دیگر مقولاتی کـه بـه آن پرداخته می شود، موضوع بیماری سرطان و داروهـای آن و موضوع خودسرپرستی اسـت.
چـه شیوه فروشی را مدنظر دارید؟ و این عطر و ادکلنها از چـه زمانی بـه بازار عرضه میشود؟
از ماه آینده فروش بـه صورت اینترنتی و احتمالا در عده ای از عطر و ادکلنفروشیهـای معتبر سطح تهران و شهرستانها شروع و توزیع می شود؛ البته مـا فروش شبکهای و اینترنتی را درنظر داریم. بهمین جهت ابتدا محصولات خودرا با فروش اینترنتی آغاز میکنیم؛ سپس تصمیم می گیریم بنا بر سیاستهـای شرکت آیا فروش در شعبههـای عطر و ادکلنفروشی داشته باشیم یا نه!
البته در حال حاضر با درخواست تعداد زیادی از مغازههـای معتبر عطر و ادکلن مواجه شدهایم ودر دست بررسی اسـت. میدانستید قبل از شـما هم افرادی بودند کـه عطرهایی بنام خودشان داشتندو دراین زمینه موفق بودهاند؟ این اقدام برای اولینبار اسـت کـه در کشور مـا بـه این گستردگی رخ می دهد کـه عطر و ادکلنی بنام سلبریتی خاص تولید میشود.
در دنیا تعداد زیادی از آرتیستهـای هالیوود و سینمای اروپا از نام خود در عطرها استفاده میکنند. عطر مـن ساخت کشور فرانسه ودر ۶ رایحه مختلف اسـت. البته قبل از مـن خانم لیلا حاتمی عزیز از عطر خود رونمایی کردند کـه ساخت کشور فرانسه اسـت و از قیمت نسبتا بالایی دارد. قیمت عطر و ادکلن سلتون قیمت متوسطی دارد باوجود اینکه عطر فرانسه اسـت اما سعی کردیم:
قیمتگذاری بـه گونهای باشد کـه طبقه متوسط هم امکان خرید این عطر را داشته باشد. در مورد موفقیت اینکار هم نمیتوان از همین حالا چیزی گفت چون تنها پیش از مـن عطر خانم لیلا حاتمی آن هم در فرانسه موجود بوده و قیمتی بالای یکمیلیون تومان دارد و کمی متفاوت از قضیه مـا بنظر میرسد.
در لایوتان گفتید امیدوارم برند سلبریتیهای دیگر هم رونمایی شود؟
طبق معمول هر چیز خوبی دارم برای دیگران هم میخواهم. این عادت را از بچگی داشتهام و ترکش هم نکردهام. امیدوارم شرکت سلتون این امکان را داشته باشد کـه برای هر سال یا حداقل دو سال یکبار بتواند عطر یک سلبریتی محبوب ایرانی را برای طرفدارانش عرضه کند این بـه معنای آن اسـت کـه خودمان این اقدام را انجام دهیم.
قولی که همسرتان به شما داده؛ چه شد که چنین قولی را داد؟
از آنجا کـه بـه مهریه اعتقاد ندارم و معتقدم کـه دختر ایرانی باید ۵ حق مربوط بـه طلاق را داشته باشد، مهریه بـه معنای عرف نخواستم. برای همین همسرم گفتند دوست دارم از کاری کـه بلدم برای تـو بـه یادگاری بگذارم و آن عطری با نام تـو اسـت. آن موقع مخالفت کردم، زیرا کار بسیار سختی بود؛ اما همسرم بر کار خود پافشاری کرد و موفق شد.
محمدرضا گلزار
بعد از اینکه ممنوعیت حضور ستارگان در تبلیغات برداشته شد؛ بیلبوردهای شهری پر شد از چهرههـای سلبریتیهایی کـه محصولاتی خاص را تبلیغ میکردند. شاید اولین هنرپیشه ایرانی کـه در تبلیغات حضور یافت، محمدرضا گلزار بود کـه درسالهایی کـه هنوز حضور تبلیغاتی ضد ارزش بـه شمار میآمد، دریک برند پوشاک مردانه بـهعنوان مدل تبلیغاتی حاضر شد.
حضوری بسیار موفقیتآمیز کـه هم نام آن برند خاص را تثبیت کرد و هم اینکه تا مدتها خودش رابهعنوان هنرپیشهای پرطرفدار در تبلیغات رسانهای و بیلبوردهای شهری بـه چشم مخاطبان کشید. همین هم اکنون هم برای خیلیها نام آن برند پوشاک مترادف اسـت با گلزار سوار بر اسب کـه با لباسهـای خوشدوخت آن برند در ساحل میتازد.
بهرام رادان
بهرام رادان کـه در زمان بروبروی گلزار از حیث محبوبیت در رقابت با او بود؛ دراین عرصه نیز بـه رقابت با گلزار برخاست و بـه ناگاه وی را بـهعنوان دومین بازیگر محبوب سینمای کشور ایران در بیلبوردهای شهری دیدیم کـه یک برند کیف و کفش و لباس چرم را تبلیغ می کند.
البته عمر حضور او در دوره اول کوتاه بودو آغاز ممنوعیت، بیلبوردهای وی را از اتوبانها پایین کشید. اما بعد از ختم دوران ممنوعیت، رادان دوباره بـهعنوان سفیر آن برند محصولات چرمی روی بیلبوردها رفت و هم زمان هم در فیلمها و فتوشوتهـای آن برند حضوری دایم یافت.
نیکی کریمی
همین چندوقت پیش بود کـه حضور نیکی کریمی در تبلیغات یکی از اپراتورهای تلفن همراه سروصدا بپا کرد و گفتند کـه حضورش مظهر مسلم استفاده ابزاری اسـت.
اما حقیقت این بود کـه کریمی بـهعنوان یکی از زنان خطشکن این عرصه بـه فعالیتی کـه حق حرفهایاش اسـت دست زده بودو معلوم نبود مخالفتها چـه مبنای منطقی و عقلی دارد.بله؛ نیکی کریمی بـهعنوان مدل تبلیغاتی یکی از اپراتورهای تلفن همراه کار کرده اسـت. حضوری کـه میتوان گفت اولین فعالیت تبلیغی این بازیگر هم بوده اسـت.
چای نوشها
تا همین چند وقت پیش در بزرگراهها میشد بـه وفور رضا کیانیان را دید کـه یک فنجان دمنوش در دست گرفته ودر کنار سری محصولات این برند دمنوش گیاهی ایستاده اسـت. این حضور تبلیغاتی کـه اولین حضور کیانیان دراین حیطه بود، برخلاف انتظار با مخالفتهایی مواجه شد اما کیانیان مثل همیشه با نوشتهها و گفتههـای مفصلی عنوان کرد کـه:
این یک اتفاق مرسوم در دنیاست و بازیگر ایرانی نباید بدلیل یکسری موهومات از این امکان محروم شود. کیانیان البته تنها بازیگری نبود کـه نوشیدنیهـای گیاهی را تبلیغ میکرد. پیش از او یک دوره نهچندان طولانی مهران مدیری هم دراین زمینه طبعآزمایی کرد و تصاویرش در بیلبوردهای شهری درحالیکـه یک برند چای ایرانی را تبلیغ میکرد، هنوز از یادها نرفته اسـت.
بهنوش بختیاری
زیاد دور نشدهایم ازآن اتفاق عجیب. روزی را میگویم کـه تبلیغی در رسانههـای مجازی منتشر شد کـه بازیگرش بهنوش بختیاری بود کـه داشت عطری را تبلیغ میکرد و البته از نظر ایده و اجرا این تبلیغ چنان ضعیف و عجیب بود کـه در کوتاه زمانی تبدیل شد بـه شوخی اول فضای مجازی. هنوز سیل عطر در مغازه ادکلنفروشی پیش چشممان اسـت.
درحالیکـه بهنوش هم آن وسط در مغازه دراز کشیده بود. بهنوش بختیاری البته پیش از این، دوران تبلیغاتی موفقی را پشت سر گذاشته بود. او کـه سفیر یک برند محصولات چرمی بودو عکسهای بیشماری از او درحال تبلیغ کیف و کفش بـه یاد داریم؛ در صفحه اینستاگرام پرفالوورش هم دراین حیطه دست پری دارد و انواع و اقسام محصولات و برندها را معرفی و تبلیغ میکند.
یکبار برای همیشه
آنهایی کـه در فضای مجازی اوقات زیادی را سر می کنند قطعا با عکسهای مهناز افشار کـه دارد یک برند ساعت خارجی را تبلیغ می کند، برخورد کردهاند. این بازیگر البته سابقه تبلیغ پوشک بچه را هم دارد. محمدرضا شریفینیا کـه امروز چهره چندان محبوبی محسوب نمی شود؛ سالها پیش موقعیت متفاوتی داشت و برای همین هم مدل تبلیغاتی یک دوربین عکاسی حرفهای شده بود.
درباره جمشید مشایخی هم گفتیم؛ کـه شاید بشود وی را ریشسفید این عرصه هم نامید. در اوایل دهه هشتاد تبلیغ کولر با تصویر وی را فراموش نکردهایم کـه اتفاق پرسروصدایی هم بودو هیاهوی بسیار بپا کرد. امیرعلی دانایی را هم احتمالا بـه یاد دارید کـه با آن لبخند گَل و گشادش یک زمانی خمیردندان تبلیغ می کرد.
عطری به نام تو
پیش از بهاره رهنما سلبریتیهـای دیگری نیز بودند کـه عطرهایی با رایحه مخصوص انها بـه بازار عرضه شده اسـت. با نمونههـای خارجی کاری نداریم؛ کـه هم نمونه بسیار اسـت و هم اینکه شرایطشان کاملا متفاوت با این مرزوبوم. مـا فقط نگاه انداختهایم بـه چهار سوپراستار دنیای عطر و ادکلن…
هدیه تهرانی
عطر «همیشه عشق» با نام هدیه تهرانی، عطری اسـت زنانه با رایحهای قوی و صمیمی، مطبوع و دلپذیر ولی حقیقی و ملموس کـه سال ٨٨ با قیمتی مناسب وارد بازار شد و با گذشت ۹ سال قیمت این عطر از ۳۰ هزار تومان بـه ۶۰ هزار تومان افزایش یافت. تولیدکننده این عطر، کمپانی Robertet در فرانسه اسـت.
این کمپانی در مسیر توسعه خود با شانل و گوچی نیز همکاری داشته اسـت. این کمپانی عطرسازی کـه در دنیا بـه تولید عطرهـای مختلف با نام بازیگران مشهور اسـت، تا کنون عطرهـای زیادی با نام هنرمندان مشهور ساخته و عرضه کرده اسـت. البته این عطرها بـهندرت در فروشگاههـای معتبر اما بـه صورت آنلاین قابل دسترسی اسـت.
لیلا اوتادی
پس از هدیه تهرانی، لیلا اوتادی از دیگر کسانی بود کـه سال ٩۴ در روز تولدش اعلام کرد بـهزودی عطری با نام او روانه بازار می شود. او در اینستاگرام خود اینگونه نوشته بود: «خوشحالم در روز تولدم بـه اطلاعتون برسونم که یکسال پیش از طرف کمپانى «تمپتیشن» تولیدکننده عطر در فرانسه و کشور امارات با مـن تماس گرفتن و مذاکراتی با نماینده خاورمیانه کمپانى داشتیم.گ
پیشنهادشون براى تولید عطری بنام مـن براى طرفداران عزیزم رو پذیرفتم، اینکه پروسه پیشتولید و تولید عطرها با دو رایحه کاملا متفاوت و دیزاین جذاب یکسال بـه طول انجامید، کمپانى ارجمند درصدد اسـت پس از اطلاعرسانى بشما عزیزان بـه زودى این دو عطر رو در بازار کشور امارات و سپس ایران و کشورهاى همسایه در معرض شـما خوبان قرار بدن. امیدوارم حاصل زحمات این دوستان عزیز رو دوست داشته باشین. دوستتون دارم.»
لیلا حاتمی
پس از هدیه تهرانی و لیلا اوتادی عطر و ادکلنی با نام Teheran و برند لیلا حاتمی معرفی شد. شرکت تولیدکننده عطر و ادکلن پارفم Parfum این عطر را تولید کرده اسـت. البته این عطر تنها در فرانسه رونمایی شده و تا کنون در ایران رونمایی نشده، اما انچه در سایتها موجود اسـت، قیمت این عطر و ادکلن نزدیک بـه ۴٠٠هزار تومان اسـت.
بهرام رادان
سوپراستار سینمای کشور ایران، بهرام رادان، اگر چـه عطری بنام خود ثبت نکرده اسـت، اما درکنار بازیگری بـهعنوان چهره تبلیغاتی برند محصولات چرم شناخته میشود.
این سوپراستار سینما با همکاری روژا rojashop نماینده برند فرانسوی میکالف m. micallef بـهعنوان چهره تبلیغاتی، ویدیویی یک دقیقه ای رابه تبلیغ عطر royal vintage رویال وینتیج، خاصترین عطر مردانه میکالف اس اختصاص داده اسـت. این اولین باری اسـت کـه ایران و فرانسه در زمینه تبلیغات عطر باهم همکاری داشته اند.