تست روانشناسی شنونده خوبی بودن؛ آیا شنونده خوبی هستید؟

تست روانشناسی شنونده خوبی بودن؛ آیا شنونده خوبی هستید؟

تست روانشناسی شنونده خوب بودن فقط یک تست ساده نیست. شما در این تست علاوه بر شناسایی مشکل خود در زمینه شنیدن و همدلی کردن با حرف‌های دیگران ایراد خود را شناسایی کرده و می‌توانید نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

تست شنونده خوبی بودن؛ آیا شنونده خوبی هستید؟

ستاره | سرویس روانشناسی – می‌گویند خوب گوش دادن هنر است. شما به یاد دارید آخرین باری که برای کسی حرف می‌زدید و او نصفه نیمه حواسش بود، تا چه اندازه ناراحت شدید؟ شنونده خوب بودن تنها در این نیست که آنچه را می‌گویند، بشنوید. بلکه مهم این است که علاقه و توجه خود را به کسی که حرف می‌زند نشان دهید. چقدر می‌توانید شنونده خوبی باشید؟ اصلا چگونه می‌توان شنونده خوبی بود؟

پدر و مادر شنوا!

تبادلات خوب، روابط خوب اشخاص را به همراه می‌آورد. اما در بسیاری مواقع شنونده به آن خوبی که نیاز است گوش نمی‌دهد. بسیاری از والدین هم آن طور که لازم است به سخن فرزندان خود گوش نمی‌دهند و در نتیجه فرزندان رغبتی برای حرف زدن با آنان پیدا نمی‌کنند. پدر و مادر می‌توانند به کمک روش «گوش دادن پویا» فرزندان خود را به صحبت کردن تشویق کنند. این روش که دکتر تامس گوردون، نویسنده کتاب آموزش موثر والدین به آن اشاره کرده است، در مورد بزرگسالان نیز کاربرد دارد.

پدر و مادر شنوا، اینکه پدر و مادر بتوانند شنونده خوبی برای فرزندشان باشند اهمیت زیادی دارد.

تست شنونده خوبی بودن

برای اینکه بدانید تا چه اندازه شنونده خوبی هستید پرسشنامه زیر را تکمیل کنید و امتیازات به دست آورده در هر عبارت را با هم جمع بزنید.

۱- وقتی موضوعی به ذهن دوستانم می‌رسد آن را برای من تعریف می‌کنند.
درست (۱ امتیاز)      غلط (۰ امتیاز)

۲- برایم مشکل نیست که به مشکلات دیگران گوش بدهم.
درست (۱ امتیاز)      غلط (۰ امتیاز)

۳- در گردهمایی‌های اجتماعی، از صحبتی به سراغ صحبت دیگر می‌روم.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

۴- وقتی کسی به سرعت سر اصل موضوع نمی‌رود، شکیبایی‌ام را از دست می‌دهم.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

۵- تمایل دارم لطیفه یا حکایاتی را که دیگران تعریف می‌کنند تمام کنم.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

۶- وقتی دیگران در حال صحبت با من هستند، به این فکر می‌کنم که حرف بعدی که می‌خواهم به آن‌ها بزنم چیست.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

۷- اغلب اشخاص ملال‌انگیز حرف می‌زنند.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

۸- اغلب اوقات با هر کسی که هستم، بیش از او حرف می‌زنم.
درست (۰ امتیاز)     غلط (۱ امتیاز)

۹- اشخاص وقتی با من حرف می‌زنند، سخنان‌شان را دو یا چند بار تکرار می‌کنند.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

۱۰- ترجیح می‌دهم به جای گوش دادن حرف بزنم.
درست (۰ امتیاز)      غلط (۱ امتیاز)

تفسیر نتایج

امتیاز نتیجه
امتیاز ۸ به بالا شما شنونده خوبی هستید. دوستانتان اغلب برای اینکه با کسی صحبت کنند شما را انتخاب می‌کنند. به احتمال زیاد در گردهمایی‌ها محبوب و مورد توجه هستید.
امتیاز ۵ تا ۷ مانند اغلب اشخاص شنونده‌ای متوسط هستید. گاه خیلی خوب گوش می‌دهید و زمانی هم حواستان پرت می‌شود. توجه داشته باشید که همیشه فرصت برای بهتر شدن وجود دارد.
امتیاز ۰ تا ۴ صریحا بگویم که شنونده خوبی نیستید. اغلب اوقات وقتی در ظاهر به کسی گوش می‌دهید، حواستان به موضوع دیگری است. در ادامه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید برای اینکه بهتر شوید کاری کنید.

گوش دادن پویا

چرا مشاوران آموزش‌دیده بهتر از دیگران با اشخاص ارتباط برقرار می‌کنند؟ این اشخاص برای رشد دادن دیگران چه کار‌هایی می‌کنند؟ دکتر گوردون اسم این کار را «گوش دادن پویا» گذاشته است. او این روش را به والدینی که فرزندان‌شان با آن‌ها حرف نمی‌زنند آموزش داده است. دکتر گوردون به این نتیجه رسیده که بزرگسالان هم می‌توانند از این روش در برخورد با یکدیگر استفاده کنند. روش دکتر گوردون، که آن را به بیش از ۱۰۰۰۰۰ پدر و مادر آموزش داده است، نشات گرفته از کار‌های دکتر کارل راجرز، بنیان‌گذار درمان متمرکز بر درمان‌جو می‌باشد. دکتر راجرز معتقد است گوش دادن پویا تولید احساس همدلانه می‌کند، که عنصری مفید و مناسب برای برقراری پیوند با دیگران است.

گوش دادن پویا به مفهوم ورود به دنیای ادراک صحبت‌کننده و دیدن اوضاع از زاویه دید اوست. بدین معنا که به احساسات واقع در لایه زیرین صحبت توجه شده و تنها به خود کلام و صحبت بسنده نشود. برای مثال اگر کودکی سوال می‌کند «امروز دوستم برای دیدن من نمی‌آید؟» این درست نیست که در جواب او صرفا بگوییم «نه. باید به دندان‌پزشکی می‌رفت.» با این طرز جواب دادن به احساسات زیر‌بنای حرف کودک توجه نمی‌کنید. اگر از روش گوش دادن پویا استفاده کنید، باید جواب این‌گونه به او بدهید: «می‌دانم از این که دوستت برای بازی با تو نمی‌آید ناراحت می‌شوی. اما ناراحت نباش. برنامه‌ای می‌ریزیم که فردا حتما همدیگر را ببینید.» گوش دادن پویا به شما کمک می‌کند که بلافاصله به موضوعی که کسی را ناراحت می‌کند پی ببرید. گوش دادن پویا نشان می‌دهد که به واقع حرف گوینده را درک می‌کنید.

برای اینکه به شنونده بهتری تبدیل شوید سه اقدام زیر را به عمل آورید:
۱- متعهد و مصمم شوید که شنونده بهتری بشوید.
۲- درباره موضوعاتی از قبیل گوش دادن پویا بیشتر مطالعه کنید.
۳- سوالات موجود در پرسشنامه را به دقت بخوانید. امکانش زیاد است که با این کار به اصول و علم برقراری ارتباط بهتر پی ببرید.

 

آیابودنتستخوبیروانشناسیشنوندههستید
دیدگاه ها (0)
دیدگاه شما