ستاره | سرویس روانشناسی – یک رییس با درک چه ویژگیهایی دارد؟ اغلب ما نارضایتیهای شغلیمان را گردن رئیسمان میاندازیم. خب اگر خودمان جای او بودیم چقدر کارمندانمان را درک میکردیم و چقدر میتوانستیم رییس ایدهآلی برای آنها باشیم؟
نارضایتی شغلی
نارضایتی شغلی این روزها بسیار فراگیر است. در بعضی از صنایع این نارضایتی به ۷۰ درصد میرسد. در بازار دشوار کار، نارضایتی از این حد هم بیشتر میشود. در بسیاری از مواقع کارکنان به این نتیجه میرسند که روسا و مسئولان آنها را به درستی درک نمیکنند. در اغلب مواقع سرپرستان نشانههای کارکنانی را که روز به روز از کارشان ناراضیتر میشوند درک نمیکنند. از این گذشته از آنجایی که اغلب سرپرستان به جای کارکنان به شغل و کار توجه دارند، وقتی به بیقراری و ناراحتی کارمندی پی میبرند نمیدانند با او چگونه باید کنار بیایند.
این امکان وجود دارد که تا به حال چند بار به فکر افتاده باشید که شغلتان را تغییر دهید. شاید هم تاکنون یکی دو بار خیال کرده باشید که اگر شما رئیس بودید بهتر میتوانستید شرکتی را که در آن کار میکنید اداره کنید. اما چگونه میتوانید این کار را بکنید؟ آیا میتوانید ناراحتی و بیقراری کارکنانتان را درک کنید؟ داوری درباره شما به عنوان یک مدیر بستگی به این دارد که چگونه کارکنانتان را درک کنید و به نظر شما چه چیزهایی برای آنها مهم است.
تست رئیس خوب بودن
در ادامه مطلب ۱۰ پرسش برای شما آماده شده است که پاسخ شما به آنها نشان میدهد تا چه میزان میتوانید رئیس با درکی باشید. در انتها امتیازات خود را با هم جمع بزنید.
۱- مردها بیشتر از زنها از کارشان لذت میبرند.
درست (۰ امتیاز) غلط (۱ امتیاز)
۲- اگر کارگری ناراضی باشد، سطح تولیدش کاهش مییابد.
درست (۰ امتیاز) غلط (۱ امتیاز)
۳- رضایت شغلی با بالا رفتن سن افزایش مییابد.
درست (۰ امتیاز) غلط (۱ امتیاز)
۴- مردها برای رسیدن به رضایت شغلی بیشتر از زنان به سرپرستان متکی میشوند.
درست (۰ امتیاز) غلط (۱ امتیاز)
۵- کارکنان جدید رضایت شغلی بالاتری نشان میدهند.
درست (۰ امتیاز) غلط (۱ امتیاز)
۶- افزایش حقوق کارکنان بر رضایت شغلی آنها میافزاید.
درست (۰ امتیاز) غلط (۱ امتیاز)
۷- در مقایسه با پرکارها، اگر به کمکارها و کسانی که بازده خوب ندارند امکان بدهید در محل کارشان فعالیتهای اجتماعی داشته باشند کاراییشان بیشتر افزایش مییابد.
درست (۱ امتیاز) غلط (۰ امتیاز)
۸- کارگر یا کارمند هرچه باهوشتر باشد، رضایت شغلیاش افزایش مییابد.
درست (۱ امتیاز) غلط (۰ امتیاز)
۹- نارضایتی شغلی با میزان مسئولیت کارکنان افزایش مییابد.
درست (۱ امتیاز) غلط (۰ امتیاز)
۱۰- ساعات و موقعیت کار در رضایت شغلی نقش بازی نمیکند.
درست (۱ امتیاز) غلط (۰ امتیاز)
تفسیر نتایج
این پرسشنامه، یک پرسشنامه دشوار است و ممکن است با دانستن جوابهای درست حیرت کنید. به هر حال امتیاز ۵ نمره متوسطی است و امتیاز بالاتر از ۵ نشان میدهد که شما نسبت به اغلب مردم درک بهتری از اینکه چه عواملی کارکنان را خوشحال میکند، دارید.
رضایت شغلی
موضوع بررسی درباره رضایت شغلی در امریکا به سالهای قبل از جنگ دوم جهانی برمیگردد. با توجه به بررسیهای شورای ملی روابط کار در سال ۱۹۴۷، مدیران اطلاع چندانی از اینکه چه عواملی به کارکنان آنها رضایت شغلی بیشتری میدهد، نداشتند. برای مثال معلوم شد که مدیران بیش از کارکنان به موضوع دستمزد بها میدهند. در جریان یک بررسی معلوم شد که کارگران در یک فهرست ۱۰ موردی حقوق را در مرحله سوم اهمیت قرار دادند. در حالی که مدیران حقوق و دستمزد را در مرحله دوم اهمیت میدانستند. در ضمن کارکنان بیش از مدیران به امکان ارتقا و پیشرفت شغلی بها میدادند.
با توجه به این مطلب مشخص میشود که اگر رئیسی بخواهد همه را شاد نگه دارد باید به موضوعات مختلفی توجه داشته باشد. با همه این اوصاف گمان میکنید که دوست دارید یکی از آنها باشید؟ آیا هنوز هم فکر میکنید اگر رییس بودید درک بهتری میتوانستید از کارکنانتان داشته باشید یا خیر؟