بی وای دی F3 دنده ای (BYD F3) اولین خودروی سدانی است که توسط شرکت کارمانیا به بازار ایران عرضه شد. در ادامه این مطلب قصد داریم امکانات، مشخصات و قیمت بی وای دی اف ۳ را بررسی کنیم.
شرکت کارمانیا در سالهای گذشته خودرو بی وای دی اف ۳ (BYD F3) را برای رقابت با سایر خودروهای چینی به سبد محصولات خود افزود. این خودرو دارای امکانات، مشخصات و طراحی خوبی بود و انتظار فروش بالای آن پیشبینی میشد، اما به دلیل تحریمهای آمریکا روند تولید آن با کندی و توقف مقطعی همراه بود تا اینکه شرکت کارمانیا از تولید مجدد آن خبر داد. برخی از منابع از تولید این خودرو در مدل اتوماتیک خبر دادهاند که با امکانات بیشتری عرضه خواهد شد. در ادامه سعی داریم خودرو بی وای دی F3 دنده ای را بررسی کنیم. این خودرو برای انجام تستهای فنی و اخذ مجوز وارد ایران شده است.
تاریخچه حضور بی وای دی F3 دنده ای در بازار ایران
این خودرو چینی در نمایشگاه خودرو تهران که در سال ۹۵ برگزار شد، اولین حضور خود در ایران را تجربه کرد. بی وای دی اف ۳ که به عنوان یک سدان اقتصادی از آن یاد میشود، در نسخههای دندهای و اتوماتیک وارد ایران شد، اما جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه این خودرو در تستهای فنی نتیجه مطلوبی کسب نکرد و از طرفی با شرایط جادههای ایران نیز ناساگار بود که به همین دلیل خودروسازی کارمانیا در ابتدا نسخه دندهای آن را برای عرضه انتخاب کرد. البته مقرر شد شرکت بی وای دی برای این خودرو جعبه دنده اتوماتیک سازگارتری را در نظر بگیرد.
سرانجام ثبت نام خودرو بی وای دی F3 دنده ای در تابستان ۱۳۹۶ با قیمت حدود ۵۰ میلیون تومانی شروع شد. شرکت کارمانیا این خودرو را تا پایان سال ۹۶ به صورت انبوه به مرحله تولید رسانده بود و توانست در چندین مرحله آن را به خوبی پیش فروش کند، اما همانند مرحله نخست به صورت قیمت قطعی پیش فروش نشد و متقاضیان تنها بر پایه مبنای روز در قراردادها قادر به پیش خرید خودرو بی وای دی F3 دنده ای بودند.
قیمت بی وای دی F3 دنده ای
شرکت کارمانیا خودروهای پیش خرید شده را پس از چند ماه تاخیر به مشتریان خود تحویل داد و خریدارانی که با قیمت قطعی این خودرو را پیش خرید کرده بودند، با پرداخت مبلغی کمتر از ۵۰ میلیون تومان خودرو خود را تحویل گرفته و مشتریانی که با بهای روز خریدار این خودرو بودند به دلیل ۲۷ درصد افزایش نرخ ارز برای خودروسازان داخلی و ۴۲۰۰ تومانی شدن دلار دولتی، مبلغی حدود ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را پرداخت کردند. هرچند قیمت این خودرو نسبت به خودرو دنا پلاس توربو کمی بیشتر بود، اما نسبت به سایر رقبای خود با قیمت ارزانتری قابل سفارش بود و از این رو این خودروی چینی مورد استقبال قرار گرفت.
مدتی است که تولید خودرو بی وای دی F3 دنده ای به دلیل تحریمهای آمریکا متوقف شده است، اما شرکت کارمانیا از تولید مجدد آن خبر داده و انتظار میرود در هفتههای آینده شاهد تولید آن باشیم. البته به دلیل مشکلات ارزی خودروسازان، برای پیش خرید این خودرو باید مبلغی در حدود ۶۵ میلیون تومان را پرداخت کنید که انتظار میرود با وجود مشکلات تولید، در آینده نزدیک قیمت خودرو بی وای دی F3 دنده ای به بیش از ۱۱۰ میلیون تومان برسد.
دلیل اقتصادی بودن خودرو بی وای دی F3 دنده ای
همانطور که اشاره کردیم، برای خرید این خودرو میبایست مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنید، اما چگونه این خودرو با چنین قیمتی در ردیف خودروهای اقتصادی قرار میگیرد؟ با شرایط فعلی بازار خودرو و افزایش چشمگیر نرخ ارز، دیگر همانند گذشته خرید یک خودرو با قیمت تقریبی ۱۰۰ میلیون تومان کار سادهای نیست. برای مثال برای خرید خودرو رنو ساندرو یا خودرو رنو سیمبل ۲۰۱۸ دندهای با توجه به قیمتی که در بازارهای جهانی برای آن اعلام شده است، باید برای آنها مبلغی بیش از ۱۳۰ میلیون تومان هزینه کنید. جدا از اینکه این خودرو در مقایسه با سایر رقبا با چه قیمتی عرضه میشود، باید به دلایل فنی آن نیز توجه ویژه داشت؛ چرا که خودرو بی وای دی F3 دنده ای با متدهای طراحی و سبک ویژهای تولید شده است تا میزان مصرف سوخت و هزینههای نگهداری آن برای مصرفکننده مقرونبهصرفه باشد. این خودرو در بازارهای جهانی فقط با قیمت ۱۵ هزار دلار به فروش میرسد.
مشخصات فنی بی وای دی اف ۳
خودرو بی وای دی F3 دنده ای به یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده که قادر به تولید قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر است. از طرفی نیروی تولید شده موتور به وسیله گیربکس ۵ دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو از یک سیستم فرمان هیدرولیکی بهره میبرد که راننده هنگام هدایت آن احساس نرمی مطلوبی را تجربه خواهد کرد. سیستم ترمز این خودرو از سامانههای ABS و EBD برخوردار بوده و چهار چرخ آن از نوع دیسکی است.
تجربه رانندگی با خودرو بی وای دی F3 دنده ای
بررسی داخل خوردو
با وارد شدن به کابین این خودرو شاهد کیفیت خوب متریال استفاده شده، خواهید بود که برای یک خودرو اقتصادی ویژگی خوبی محسوب میشود. روی داشبورد آن از طرح دوخت خوبی استفاده شده که تا حدی جذاب بوده و با وجود رنگهای بسیار خوب و طرحهای متنوع برای تریم داخلی، این خودرو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اما از این خودرو انتظار نداشته باشید که برای بخشهای داشبورد، چرم مصنوعی صندلیها و سایر قطعات داخلی خودرو از مواد با کیفیتی در سطح خودروهای بالارده استفاده شده باشد. به طور کلی کابین خودرو در نگاه اولیه با استانداردهای خوبی همراه بوده که نیاز مشتریان را نسبت به یک خودروی اقتصادی تامین میکند.
شرکت بی وای دی برای ساخت این خودرو سعی کرده از قطعههای یکتکه بیشتری استفاده کند تا هم هزینههای استهلاک عمری خودرو و هم هزینههای تولیدی آن کمتر شود. از طرفی اگر کابین خودرو از قطعههای یکتکه بیشتری ساخته شود، پس از گذشت چندسال، میزان صدای ناشی از قطعههای کابین کاهش مییابد. میزان ارگونومی صندلیهای جلو و عقب خودرو در سطح مناسبی قرار دارد و صندلیهای جلو به صورت دستی قابل تنظیم است. از طرفی صندلی راننده به قابلیت تنظیم ۶ حالته دستی و در دو جهت فرمان مجهز است و راننده برای رانندگی از تسلط خوبی برخوردار خواهد بود.
اولین تجربه رانندگی
طراحان به خوبی این خودرو را عایقبندی کردهاند تا صدای موتور در زمان روشن شدن وارد کابین نشود و زمانی که دور موتور را به مرز ۳۸۰۰ میرسانید از محفظه موتور هیچ صدای اذیتکنندهای وارد کابین نمیشود. در این زمینه نیز شرکت بی وای دی بسیار خوب عمل کرده است، اما زمانی که دور موتور را به نهایت خود برسانید کمی صدا وارد کابین میشود که در سایر خودروهای همرده نیز امری طبیعی است. همچنین زمانی که پای خود را روی کلاچ این خودرو میگذارید و کمی فشار وارد میکنید، از نرمی کلاچ آن شگفتزده خواهید شد و شاید در ابتدا برایتان کمی مشکل ایجاد کند؛ چرا که در خودروهای همرده کمتر چنین میزانی از نرمی وجود دارد. هنگام تعویض دنده نیز از نرمی دندههای این خودرو احساس رضایت خواهید داشت و دندهها با فاصله کوتاهی در موقعیت جدید خود قرار میگیرند.
شتابگیری
خودرو بی وای دی F3 برای علاقهمندان به شتابگیری با خودرو تا حدودی مناسب است. این خودرو به کمک موتور ۱٫۵ لیتری خود میتواند سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ظرف ۱۲ ثانیه بپیماید. البته در برخی از تستها شتاب این خودرو کمتر از ۱۱٫۵ ثانیه نیز ثبت شده است. حداکثر شتابدهی این خودرو در دندههای ۱ و ۲ به خوبی نمایان شده و در دندههای ۳ به بالا به دلیل ضریبهای سبک دنده، با افت شتاب مواجه خواهید بود.
سواری نرم
خودرو بی وای دی F3 از سواری نرمی برخوردار است و زمانی که از روی دستاندازها و سرعتگیرها عبور میکنید شاهد نرمی قابل قبولی خواهید بود. اتاق خودرو با تکانهای کمتری نسبت به سایر رقبای خود مواجه است. ویژگی سواری نرم این خودرو موجب میشود خریداران به جای انتخاب خودروهایی نظیر دنا پلاس، رنو تندر ۹۰ و برلیانس H330 دندهای به خرید این خودرو تمایل بیشتری داشته باشند. از طرفی نرمی زیاد خودرو موجب میشود در هنگام رانندگی با تکانهای عرضی روبرو شوید که احساس ناخوشایندی را به هنگام فرماندادنهای ناگهانی به همراه دارد. انتظار میرفت به دلیل سیستم تعلیق ساده و نرم، این خودرو به سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP) مجهز باشد که البته این سامانه در نسخه اتوماتیک این خودرو قابل سفارش است. برخی بر این باورند که شرکت کارمانیا سامانه ESP را از نسخه دندهای این خودرو برداشته است، اما باید بگوییم که این خودرو حتی در کشور چین نیز به این سامانه در نسخه دندهای مجهز نیست.
مصرف سوخت پایین
یکی از دلایلی که بی وای دی F3 دنده ای به عنوان یک خودرو اقتصادی شناخته میشود، مصرف سوخت پایین آن است. این خودرو نسبت به رقبای همرده خود از مصرف سوخت پایینی بهره میبرد. حتی با روشن بودن کولر در ترافیکهای سنگین شهر تهران نیز ۸٫۵ لیتر سوخت مصرف میکند و در رانندگی عادی و کم ترافیک میتوانید این عدد را به ۷٫۹ لیتر برسانید. به طور کلی این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر با شرایط کولر روشن و با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۵٫۷ لیتری را ثبت میکند. نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نهایت قدرت این خودرو ۱۰۷ اسب بخار بوده و نباید در حالتهای پرفشار به دنبال مصرف سوخت پایین باشید و باید حد استاندارد را رعایت کنید. این خودرو در شرایط پرفشار به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۱۴ لیتر سوخت مصرف میکند.
سیستم تهویه مناسب
قدرت پرتاب باد سیستم تهویه این خودرو در حد قابل قبولی قرار داشته و نسبت به سایر رقبای چینی برتری محسوسی دارد. از طرفی میزان خنکسازی کولر در مقایسه با رنو تندر ۹۰ پلاس دندهای در وضعیت بهتری قرار دارد و در هوای گرم تابستان خنکی یکنواختی را ارائه میدهد. اما به دلیل داشتن موتوری با حجم پایین، در سربالاییها میزان بازدهی کولر خودرو کاهش مییابد و بسیاری از مشتریان از این شرایط ناراضی هستند. از طرفی کارشناسان عنوان میکنند خودروهای اقتصادی به دلیل برخورداری از موتوری با حجم پایین به گونهای تنظیم شدهاند که در دور موتور بالا و زمانی که به موتور فشار میآید، سیستم کامپیوتری خودرو جهت حفظ عملکرد مطلوب به صورت اتوماتیک کمپرسور کولر را برای دقایقی غیر فعال میکند.
جمعبندی
با توجه به تمامی بررسیهایی که انجام شده، متوجه میشویم که شرکت بی وای دی، محصولی اقتصادی با ویژگیهایی نظیر مصرف پایین سوخت، سواری نرم، سیستم تهویه نسبتا قوی و شتابگیری متوسط تولید کرده که تا حد قابل قبولی جادار و کم سر و صدا است، اما موتور این خودرو قوی نبوده و در فشارهای بالا ضعفهای محسوسی دارد که البته برای یک خودرو اقتصادی، عیب بزرگی به شمار نمیرود و نسبت به سایر رقبا در سطح قابل قبولی قرار دارد.
نتیجه تست نفوذ صدا با دستگاه صوتسنج
نام خودرو | حالت سکون (دسی بل) | دور موتور ۲۰۰۰ (دسی بل) | تخت گاز (دسی بل) |
بی وای دی F3 دنده ای | ۶۷٫۳ | ۷۴٫۴ | ۹۵٫۹ |
مزایا و معایب خودرو بی وای دی F3 دنده ای
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی قابل قبول | فاقد سیستم کنترل پایداری الکتریکی |
فضای مناسب کابین | نبود کروزکنترل |
وجود برخی امکانات کاربردی | حرکتهای عرضی زیاد |
سواری نرم | قدرت پایین خودرو در دندههای بالا |
متریال قابل قبول در کابین | ارگونومی معمولی و نه چندان خاص صندلیها |
مصرف سوخت کم | نبود زیر آرنجی برای سرنشینان عقب |
شتاب راضیکننده | نبود امکان تاشوندگی صندلیهای عقب |
جعبه دندهی نرم | کیفیت پایین متریال صندلیها و برخی از قطعههای کابین |