بیشتر این بازیها را میتوانید به راحتی با اعضای خانواده تجربه کنید و به افراد زیادی نیاز ندارند، از طرفی برای تجربه آنها تنها به قلم و کاغذ نیاز دارید که در هر خانهای پیدا میشود. پس در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی به این بازیها داشته باشیم.
اسم فامیل
مثل همه بازیهای دورهمی، هر چه تعداد نفرات حاضر بیشتر باشند سرگرمی و هیجان بازی بیشتر خواهد شد. برای تجربۀ اسم و فامیل کافی است به تعداد همه افراد یک ورق کاغذ و یک قلم تدارک ببینید. سرعت عمل و حضور ذهن اصلیترین فاکتورها برای پیروزی در این سرگرمی دسته جمعی به شمار میروند.
هر بازیکن میبایست صفحه کاغذش را به تعدادی ستون دستهبندی کرده و بالای هر کدام اسم، فامیل، میوه، غذا، شهر یا کشور، حیوان، اشیا و غیره بنویسد. توجه کنید به جز اسم و فامیل که در این بازی سنت و اجباری است، مابقی دستهها را میتوان به صورت کاملاً توافقی انتخاب کرد. برخی علاوه بر گزینههای بالا از قسمتهایی مثل رنگ، ماشین، گل و گیاه، ورزش و غیره استفاده مینمایند که در واقع مسابقات را سختتر و چالش برانگیزتر میکنند.
پس از آماده سازی لازم یک حرف به صورت تصادفی (ترجیحاً حرف اول یک کلمه از یک صفحۀ کتاب) انتخاب شده و همه میبایست تمام ستونهای یاد شده را با استفاده از کلماتی که با آن حرف شروع میشوند پُر کنند. هر کسی که زودتر از همه، تمام ستونها را نوشت میتواند بازی را متوقف کرده و جلوی ادامۀ بازی بقیه را بگیرد.
هر کس که ستونی را با کلمهای صحیح پر کرده بود، 10 امتیاز دریافت میکند و اگر ستون خاصی را هیچکس نتوانسته بود بنویسد و فقط یک نفر موفق شده بود ستونش را پُر کند، 15 امتیاز نصیبش خواهد شد. اگر هم نفراتی از یک کلمه یکسان استفاده کرده بودند 5 امتیاز خواهند گرفت. پیروزِ مسابقۀ دورهمی آن شب هم کسی است که مجموعاً امتیازات بیشتری کسب کرده.
نقطه بازی
یکی از سادهترین اما جالبترین بازیهای دورهمی همان نقطه بازی است که در دوران مدرسه حتماً در انتهای دفترهایتان تجربه کردهاید. ماهیت نقطه بازی دو نفره است، اما طبیعتاً میتوان آن را با تعداد نفرات بالاتر نیز انجام داد، البته در این صورت باید کاغذ بزرگتری در اختیار داشته باشید تا بازی خیلی زود تمام نشود.
قوانین بازی خیلی ساده هستند، کافی است یک ورق کاغذ را به مقدار دلخواه به صورت منظم نقطه گذاری کنید و هر کس یک رنگ قلم منحصر به فرد را برای خودش انتخاب نماید. به نوبت هر نفر یک خط بین دو نقطه کشیده تا تمام صفحه پر شود. توجه کنید در صورت کنار هم قرار گرفتن 3 خط، نفر بعدی میتواند خط چهارم را رسم کرده و خانۀ شکل گرفته را مال خود نماید. سپس او جایزه گرفته و میتواند خط دوم را هم خارج از نوبت بکشد.
بنابراین هدف اصلی این است که با زیرکی خطوط را به نحوی رسم کنیم که بیشترین خانههای ممکن نصیب خودتان شده و تا حد امکان شانس خانه درست کردن رقیبتان را کاهش دهید. بدیهی است در نهایت کسی که بیشترین تعداد خانه را در اختیار دارد پیروز رقابت خواهد بود.
دوز
دوز یکی از معدود بازیهای قلم و کاغذی است که میتوان آن را فقط دو نفره بازی کرد، اما در هر صورت یکی از هیجان انگیزترین و محبوبترین روشها برای سرگرمی است.
برای تجربه این بازی کافی است جدولی سه در سه روی کاغذ بکشید و یک نفر شکل دایره و دیگری شکل ضربدر را انتخاب کند. شروع کننده توافقی یا نوبتی است و هر کدام از طرفین میبایست تلاش کنند یکی از ردیفهای عمودی، افقی یا اوریب را با شکل انتخابیاش پُر کنند. ناگفته نماند احتمال مساوی شدن در این بازی نیز بالا است.
اسم روی پیشانی
در این سبک بازی دورهمی، اکثرِ جمعیت حاضر در مقابل یک نفر قرار میگیرند و او کسی است که میبایست حدس و گمانِ خوبی داشته باشد. برای انجام این بازی جمعیت قالب روی یک کلمه خاص به توافق رسیده و آن را روی یک برگه کاغذ کوچک مینویسند و آن را روی پیشانی نفر منتخب میچسبانند.
حال او باید با روشی مشابه با بازی بیست سوالی، به پرسش و کنجکاوی پرداخته و کلمهای که روی کاغذِ روی پیشانیاش نوشته شده را حدس بزند. بهتر است برای اینکه بازی سرگرم کنندهتر و بعضاً خندهدار شود، کلمۀ انتخاب شده مضمونی طنز یا یادآور خاطرهای خاص مرتبط به طرف مقابل باشد.
داربازی (حدس حروف کلمه)
یکی از جالبترین بازیهای دورهمی که میتوان آن را دو نفره یا بیشتر تجربه کرد، داربازی یا همان بازیِ حدس حروف تشکیل دهنده یک کلمه یا عبارت است.
برای تجربه این سرگرمی جذاب ابتدا یک کلمه را مد نظر قرار داده و روی کاغذ به تعداد حروف آن خط تیره (به عنوان جای خالی) می کشیم. حال طرف مقابل میبایست با انتخاب حروف مناسب جاهای خالی را پر کند تا کلمه نهایی را حدس بزند.
برای چالش برانگیزتر شدن این بازی یک چوبۀ دار نیز در کنار خطوط میکشند؛ به ازای انتخاب هر حرف اشتباه، یک عضو از بدن انسانی که به دار آویخته شده کشیده میشود. وقتی تمام اعضای بدن این انسان مفلوک تکمیل شود و هنوز کلمه مورد نظر درست حدس نزده شده باشد، طرف مقابل میبازد.
بیشتر بخوانید:
گفتنی است اگرچه این بازی در جهان به داربازی یا Hangman معروف است، میتوان به جای استفاده از شمایل چوبۀ دار، به صورت کاملاً توافقی از هر نوع ترفندی برای نمایش محدودیت دفعات انتخاب حرف استفاده نمود. مثلاً گاهی اوقات از یک درخت با تعداد معینی از شاخ و برگ یا همان اعضای بدن یک انسان اما بدون چوبۀ دار استفاده میکنند. علت استفاده از دار در واقع تزریق هیجانی است که مخاطب با حدس دقیقتر و هوشمندانهتر از حلق آویز شدنِ خودش جلوگیری نماید.
.کپی شد
https://vgto.ir/u