راگانیوز-با توجه به روند رو به رشد حضور مخاطبان کودک و خردسال در موسسات قرآنی کشور مربیانی که این آموزشها را ارائه میدهند هر روز پررنگتر و برجستهتر میشود.
به گزارش راگانیوز به نقل از فارس، با توجه به روند رو به رشد حضور مخاطبان کودک و خردسال در موسسات قرآنی کشور و فراگیر شدن این دورهها به علل مختلف، لزوم اهتمام و توجه بیشتر به آموزشهای ارائه شده و مربیانی که این آموزشها را ارائه میدهند هر روز پررنگتر و برجستهتر میشود.
مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء در این زمینه اظهار داشت: در سالهای اخیر، موسسات با استقبال زیاد مخاطب کودک و نوجوان مواجه شدند، اما به علت عدم وجود نیروهای صاحب صلاحیت و کار آزموده، نیروهایی که در این زمینه آموزشهای لازم را ندیده بودند مورد استفاده قرار گرفتند که منجر به بروز مشکلاتی شد که همین روند به ایجاد دورههای تربیت معلم مهد و پیشدبستانی منجر شد.
سمیه مهدیکیا ادامه داد: امروزه به دلیل زندگی پیچیده انسانی، وجود مهدکودکها از الزامات یک جامعه بهشمار میرود که باید برای رسیدن به رویکرد اسلامی در راستای یادگیری آموزههای دینی حرکت کنند.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت و تداوم ایجاد مهدکودکها در کشور بیان داشت: اولویت در نظام اسلامی براساس معارف دینی است که طبق آن، کودک باید در کنار پدر و مادر خود پرورش یابد، اما براساس زندگی پیچیده و مدنی انسان امروز، وجود مهدکودکها در کشور به شدت احساس میشود.
مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء ادامه داد: پیشدبستانی هم همانند پیشدانشگاهی باید جدی گرفته شود و همانطور که پیشدانشگاهی با تمام امیدها و آرزوهایش از چرخه نظام آموزش خارج خواهد شد، بنابراین پیشدبستانی هم باید به اندازه پیشدانشگاهی پربار و با اهمیت باشد.
مهدیکیا در ارتباط با این دورهها تصریح کرد: در همین راستا فرهنگسرای ولاء در نظر دارد دورههایی را ویژه تربیت مربیگری مهد و پیشدبستان در این مرکز برگزار کند.
مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء ادامه داد: دورههای آموزش مربیان مهد و پیشدبستانی در قالب دو گروه آموزشی در مدت 170 ساعت انجام میشود.
وی ادامه داد: این دورهها شامل 100 ساعت واحد روانشناسی و 70 ساعت طراحی هنری میباشد. ضمناً در پایان دوره، مدرک مشترک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جهاد دانشگاهی به کلیه کسانی که با موفقیت دورهها را به پایان رساندهاند، اعطاء میشود.
مهدیکیا در ارتباط با طرح دورههای روانشناسی گفت: تعریف رشد، بررسی ویژگیهای رشد، شخصیت کودک، تاثیر خانواده بر شخصیت کودک، محیط و وراثت، ویژگیهای حسی و حرکتی از تولد تا هفت سالگی، بررسی رشد فیزیولوژیکی نوزادان، رشد شناختی از تولد تا هفت سالگی، نظریه شرطی کلاسیک پاولف، نظریه شرطی کنشگر اسکینر، نظریه فروید، نظریه رشد اجتماعی اریکسون، نظریه رشد اخلاقی کلبرگ، نظریه رشد بندورا، نظریه رشد شناختی پیاژه، بررسی کودکان استثنائی، بررسی کودکان خلاق، بررسی کودکان کمتوان ذهنی (اتیسم و …، بررسی مشکلات در کودکان همچون (دزدی، دروغگویی، خشونت و سایر اختلالات رفتاری)، تفسیر نقاشی کودکان، اسلام و رشد کودکان و اختلالات یادگیری در کودکان از عناوین درسهای روانشناسی نامیده میشود.
مهدیکیا در توضیح بعضی از عناوین این دوره عنوان کرد: نظریه «شرطیسازی کلاسیک» برگرفته از رفتارگرایی است به این معنی که رفتارگرایان معتقدند که یادگیری باعث تغییر در رفتار است و آنان برای محیط و تاثیر محیط اهمیت بسیاری قائلند.
وی ادامه داد: در بیشتر کتابهای رفتارگرایان نقش خود کودک نادیده گرفته و بیشتر به تاثیر محیط پرداختهاند.
مهدیکیا توضیح داد: در این مکاتب کودک منفعل است و این محیط است که از کودک فرد مورد نظر را میسازد و نظریه شرطی سازی کلاسیک پاسخگر یا پاولفی برگرفته از پژوهشهای دانشمند روسی پاولف است.
مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء ذکر کرد: کشف مهم پاولف این بود که بازتابهای طبیعی یا نخستین انسان یا حیوان را میتوان به کمک شرطی کردن گسترش داد، پاولف به این رابطه ساده پیبرد که رابطهای که بین محرک و پاسخ موجود است قابل گسترش است.
وی افزود: برای مثال کودکی که از آمپول ترسیده است پس از گذشت زمان نسبت به پزشک نیز شرطی میشود یعنی از او میترسد.
مهدیکیا در ارتباط با خاموشی در رفتار پاسخگر ذکر کرد: برای برطرف کردن شرایطی که کودک نسبت به آن شرطی شده است باید محرک غیر شرطی را حذف کرد و در مثال کودک آمپول محرک غیر شرطی است.
مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء با اشاره به بازگشت خود به خودی رفتار شرطی گفت: رفتار شرطی ممکن است پس از مدتی دوباره باز گردد.
وی ادامه داد: شرطی شدن در سطوح بالاتر در انسان و حیوان اتفاق میافتد با این تفاوت که انسان تا هفت سطح و حیوان در سه سطح شرطی میشود.
وی با اشاره به تعمیم محرک تصریح کرد: تعمیم محرک به این معناست که آزمودنی یک محرک را به محرکهای مشابه دیگر که در جریان شرطی شدن حضور نداشتهاند تعمیم میدهد.
مهدیکیا در ارتباط با تمیز محرک عنوان کرد: تمیز محرک به این معناست که فرد نسبت به محرکی که زمان شرطی شدن حضور داشتهاند پاسخ میدهد.
وی با اشاره به تعمیم محرک و تمیز محرک گفت: تعمیم پاسخ به شباهتها و تمیز پاسخ به تفاوتها است.
مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء با اشاره به دورههای هنری ذکر کرد: «آموزش روشهای قصهگویی و بازیهای متفاوت (برای پرورش هوش کودکان)»، «آموزش مفاهیم ریاضی، علوم، الفبا و اعداد»، «پازل، کارت پستال به همراه تکه چسبانی، استفاده از دوریختنیها برای پرورش خلاقیت کودکان»، «کولاژپارچه»، حبوبات، کاشی شکسته، برگهای خشک، «آشنایی هنرجویان با خمیر کاغذ واریگامی»، «آشنایی هنرجویان با نحوه آموزش اشکال هندسی، رنگها، فصلها، میوهها»، «مشاغل و مسایل مذهبی و … »، «آشنایی هنرجویان با دکوراسیون مهد کودک»، «آشنایی هنرجویان با نحوه برخورد صحیح با بعضی از ناهنجاریهای کودکان»، «آشنایی هنرجویان با انواع چاپها (سیب زمینی، سیب، انگشتی …)» از عناوین دورههای هنری نامیده میشود.
وی با اشاره به این دورهها عنوان کرد: در این دورهها آموزش روشهای قصهگویی (یادگیری داستانهایی برای بهبود ارتباط با کودکان و کمک به حل مشکلات آنها)، یادگیری 50 نوع بازی متفاوت برای پرورش هوش کودکان، آموزش اخلاق در کودکان در قالب شعر و چیستان، پرورش خلاقیت هنری هنرجویان با یادگیری انواع تکه چسبانی و کولاژهای متفاوت، آموزش مفاهیم ریاضی، علوم، الفبا و اعداد، یادگیری بیش از 10 نوع تکنیک خلاق برای آموزش مفاهیم به کودکان، رنگشناسی، کشف شکلها و مفاهیم هنری، یادگیری نحوه صحیح آموزش مشاغل، مسائل مذهبی و …، آموزش طراحی یک واحد یادگیری، کمک به حل مشکلات کودکان از قبیل کمبود اعتماد به نفس و …، بررسی نقش مثبت و منفی بازیهای رایانهای بر کودکان و روشهای ارتقاء حرمت خود در این دوره آموزش داده میشود.
این گزارش حاکی است، علاقمندان برای شرکت در این دورهها میتوانند به فرهنگسرای ولاء واقع در شهرری، میدان نماز مراجعه و یا با شماره تلفن 33764985 تماس بگیرند.