آیت الله ری شهری:عزم راسخ بر ترک گناه، نخستین مرحله سلوک است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: عزم راسخ بر ترک گناه نخستین مرحله سلوک است.

به گزارش روزیکشنبه پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، آیت الله محمد محمدی ری شهرری درجلسه تفسیرسوره حمد اظها داشت: اگرشخصی می خواهد در مسیر سیر و سلوک الی الله قدم بردارد اولین مرحله آن عزم راسخ بر ترک گناه است، زیرا قبل ازهر چیز انسان باید خود را پاک کند تا زمینه کسب ثواب و توفیقات الهی را در وجود وی ایجاد شود.

وی افزود: توفیق الهی در حقیقت این است که انسان در راه بندگی خدا و پیروی ازاهل بیت عصمت و طهارت(ع) محکم و استوار باشد.

به گفته وی، همه ما مسلمانان در نمازهای پنجگانه خود آیه ‘ اهدناالصراط المستقیم ‘ را چندین بار قرائت می کنیم و این آیه نورانی دعایی است که ما در نماز ازخداوند طلب می کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تصریح کرد: اگر انسان در مسیر درستی که قدم بر دارد تصمیم، اراده و حسن نیت داشته باشد به میزان حسن نیتی که دارد خداوند توفیق خود را شامل حال او می کند.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند’ خداوند کمک به بندگان خود را به اندازه نیت و تصمیم آنها مقدر کرده است، هر چه نیت و تصمیم فرد پاک تر باشد یاری خداوند درباره او بیشتر می شود.’

آیت الله ری شهری با اشاره به این مطلب که مقصد عالی انسان کسب رضایت خدا و رسیدن به رضوان الهی است، گفت: بهترین توشه ای که انسان را در مسیر صراط مستقیم ثابت قدم کرده و او را به مقصد انسانیت که رضوان و بهشت الهی است می رساند، عزم و اراده جدی بر ترک گناه و اخلاص و حسن نیت در مسیر درست الهی است.

وی خاطرنشان کرد: روایات وارده نشان می دهد که حسن نیت و انتخاب انسان در کسب عنایت ویژه و هدایت خاص الهی که سبب شود او را به مقصد برساند بسیار نقش دارد، اگرچه ائمه اطهار(ع) برگزیدگان باریتعالی بودند و خداوند درعالم ذر می دانست آنها چه چیزی را انتخاب می کنند، اما اطلاعاتی که آنها نسبت به دستورات الهی داشتند سبب شد تا توفیقات و عنایات روز افزون الهی را نسبت به خود جلب کنند.

آیتاستاللهبرترکراسخریسلوکشهرریشهریعزممرحلهنخستینگناه
نظرات (0)
Add Comment