آیین معنوی اعتکاف در 50 مسجد شهرستان ری برگزاری می شود

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اصلانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه با توجه به استقبال مردم پیش بینی می شود این تعداد به بیش از 60 مسجد افزایش یابد افزود: ثبت نام از متقاضیان معتکف از روز گذشته شروع شده و تا فردا 31 فروردین که به صورت اینترنتی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه برای امامان مساجد شهرستان ری پیامک ارسال تا میزان ظرفیت پذیرش خود را اعلام کنند، اظهار داشت: همچنین جلسه ای با حضور ائمه جماعات مساجد برای هماهنگی و تمهیدات لازم جهت هرچه بهتر برگزار شدن مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان انجام شد.

اصلانی با تاکید براینکه هدف از اجرای این برنامه ها ارتقا سطح بینش، معرفت و سطح معلومات دینی جامعه به ویژه نسل جوان است، بیان داشت: در سال جاری نیز همانند سال گذشته ضمن تفکیک جنسیتی تعدادی از مساجد پذیرای خواهران و برادران و همچنین برای رفاه حال شهروندان در تعدادی دیگر از مساجد شرایط سنی و برخی از مساجد پذیرای افراد مسن و مجرد است.

اصلانی با بیان اینکه مهلت ثبت نام برای شرکت در این مراسم معنوی در مساجدی که ظرفیت شان تکمیل نشده باشد تا شب قبل از اعتکاف ادامه خواهد داشت، افزود: همانطور که در سال گذشته شاهد استقبال شرکت کنندگان از این مراسم معنوی بودیم و امسال نیز پیش بینی می شود حضور معتکفین 20 درصد رشد داشته باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری با تاکید بر بحث عرفان اعتکاف، خاطر نشان کرد: فرد معتکف در واقع یک خلوت گزینی و ریاضت شرعی را انتخاب کرده تا بدین طریق از محیط عادی و روزانه خود دور شود و اعتکاف فرصتی برای خودسازی انسان و نگرشی دوباره به اعمالی است که انجام داده است.

اصلانی با تاکید بر اینکه فرد معتکف برای بازسازی تفکر نیاز به یک خوراک فکری صحیح دارد، اظهارداشت: سعی می شود با استفاده از سخنرانان توانا و همچنین در اختیار قراردادن کتب مفید از جمله کتاب های استاد شهید مطهری و علامه جوادی آملی قدرت تفکر را در معتکفین تقویت کرده تا آنان متوجه نقاط ضعف خود شوند و در صدد رفع آن برآیند.

وی با تاکید بر آثار تربیتی اعتکاف در روح انسان گفت: آموزش احکام اعتکاف و پاسخ به شبهات دینی، دعا و مناجات و قرائت قرآن به منظور فراهم آوردن فضای معنوی در مساجد لازم و ضروری است.

اصلانی در خصوص هزینه های دریافتی از معتکفین افزود: هزینه شش وعده غذا برای افطار و سحری معتکفین در مدت سه روز بر اساس برآورد بعمل آمده 500 هزار ریال تخمین زده شده که در موقع ثبت نام از معتکفین اخذ می شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری اظهار داشت: آیین معنوی اعتکاف همزمان با ایام البیض (یعنی روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب) آغاز و معتکفین حتما باید قبل از اذان صبح روز سیزدهم در محل اعتکاف حضور یابند و تا اذان مغرب روز پانزدهم در محل مربوطه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در برخی از مساجد آوردن تلفن همراه، تبلت، لب تاپ از سوی معتکفین ممنوع است، افزود: امسال برای بهره وری بیشتر نوجوانان و جوانان دانش آموز که در ابتدای ورود به سن تکلیف هستند تعدادی از مساجد را برای آنان متمرکز کرده ایم.

اصلانی بیان داشت: ختم قرآن، خواندن مناجات، دعا ، برپایی نماز جماعت و حلقه های معرفت، برگزاری جلسه های پرسش و پاسخ و سخنرانی کارشناسان مذهبی ، فرهنگی و مشاوره خانواده و انجام مناظره چهره به چهره در خصوص مباحث عمده فرهنگی اعم از بررسی آسیب های شبکه های اجتماعی، ماهواره غیره از جمله برنامه های ویژه این ایام است.

در حال حاضر 180 مسجد در شهرری ، باقرشهر، کهریزک، حسن آباد، فعال است.

50آییناعتکافبرگزاریدرریشهرریشهرستانشودمسجدمعنویمی
نظرات (0)
Add Comment