استفاده از فاضلاب برای کشاورزی معضل مهم زیست محیطی شهرری

رئیس اداره محیط زیست شهرری گفت: از مشکلات و معضلاتی که امروز شهرری در ارتباط با حفظ منابع طبیعی و زمین های کشاورزی با آن روبرو بوده، استفاده از فاضلاب برای کشاورزی است.

محسن شوکتی ، به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی اظهار کرد: اگرچه تمام فعالیت‌های مربوط به خاک، بیابان زایی و بیابان زدایی در اختیار جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی بوده اما دربخش منابع طبیعی هراتفاق طبیعی و غیر طبیعی به نوعی با محیط زیست درارتباط است.

وی افزود: زمانی که یک جامعه از منابع طبیعی خود به صورت درست استفاده نکند منجر به بیابان زایی می‌شود استفاده نادرست از منابع آبی، برداشت بی رویه از جنگل‌ها و تغییر فعالیت دادن زمین کشاورزی، همه این امور می تواند منجر به انواع آلودگی های زیست محیطی به ویژه بیابان زایی شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرری عنوان کرد: با توجه به اینکه زمین تنها منبع تامین نیازهای بشری است اگر تلاش کرده و آن را حفظ کنیم بقیه موارد منابع طبیعی را نیز می توانیم داشته باشیم.

وی در رابطه با حفظ زمین و منابع طبیعی بیان کرد: بحث اصلی در بخش بیابان زدایی جلوگیری از تبدیل زمین به بیابان است در این زمینه شعار مرسوم پیشگیری بهتر از درمان است می تواند صدق کند یعنی قبل ازهرچیز نباید گذاشت بیابان به وجود آید تا بتوان زمین و منابع طبیعی را حفظ کرد.

شوکتی درباره حفظ جنگل ها و مراتع گفت: برای حفظ زمین از تبدیل شدن به بیابان باید جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی حفظ شود وقتی این موارد حفظ شد خاک و طبیعت سالم مانده و زمین به بیابان تبدیل نمی شود.

وی افزود: با وجود حفظ جنگل ها و مراتع نفوذ پذیری خاک درمقابل آب زیاد شده و آب به جای اینکه تبدیل به سیل و سیلاب شود به عنوان منبعی برای تغذیه آبهای زیر زمینی تبدیل می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرری گفت: در مراتع کوه‌های مشرف به شهر زمانی که باران می آید آب خیلی آرام جذب زمین شده و به آبهای زیر زمینی نفوذ می‌کند اما وقتی مرتع به دلایلی مانند چرای بی رویه، آتش سوزی، ساخت و سازاز بین رفت بارش ها در نهایت تبدیل به آب سطحی آلوده یا سیلاب شده و قابل استفاده نیست.

وی عنوان کرد: وجود جنگل‌های سرزنده و سرحال علاوه بر حفظ خاک و ایجاد هوای پاک منبع بسیار عظیمی برای جذب آب و تغذیه سفره های زیر زمینی در بقیه مناطق می تواند باشد.

شوکتی در رابطه با تاثیر وجود جنگل در جلوگیری از طوفان گفت: جنگل در اطراف شهرها می تواند به عنوان کمربند سبز عمل کرده وعلاوه بر تثبیت خاک به عنوان سپر و سدی در جلوگیری از ورود گرد و غبار یا طوفان عمل کند.

وی درباره تاثیرات آلودگی زیست محیطی به بیابان زایی در شهرری بیان کرد: از مشکلات و معضلاتی که امروز شهرری در ارتباط با حفظ منابع طبیعی و زمین های کشاورزی با آن روبرو بوده، استفاده از فاضلاب برای کشاورزی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرری بیان کرد: اگر این رویه به همین منوال ادامه پیدا کند زمین های کشاورزی از آلودگی اشباع شده و این آلودگی ها منجر به تبدیل شدن زمین به بیابان می‌شود.

وی در توصیه به مسئولان و کشاورزان شهر تهران عنوان کرد: باید کشاورزان از آب متعارف استفاده کنند تا زمین آنها سالم بماند، مسئولان و تولید کنندگان آب فاضلاب شهر تهران نیز آبهای سطحی را با تصفیه کننده‌ها یا حداقل با نصب زباله گیر یا آشغال گیرهای مکانیزه مدیریت کنند.

شوکتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فعالیت های زیست محیطی بلند مدت و ناگهانی اتفاق می‌افتد یعنی ممکن است یک اتفاق زیست محیطی 500 سال طول بکشد اما وقتی اتفاق می افتد دیگر یا نمی توان، یا بسیار سخت می توان کاری کرد،بنابراین باید همه اعم از مسئولان و مردم تلاش کنیم محیط زیست خود را به نحو احسن حفظ کنیم.

 

ازاستفادهبرایزیستشهرریفاضلابمحیطیمعضلمهمکشاورزی
نظرات (0)
Add Comment