اعتراض مسوولان یک روستای شهرری به فعالیت کارگاههای غیر مجاز بازیافت

مزاحمت زیست محیطی ناشی از فعالیت چند کارگاه غیرمجاز بازیافت مواد پلاستیکی کهنه در روستای طالب آباد بخش قلعه نو شهرستان ری و دود ناشی از آتش ضایعات مواد پلاستیکی اعتراض مسوولان این روستا را به دنبال داشته است.

به گزارش راگانیوز به نقل از ایرنا، فعالیت چند کارگاه غیرمجاز بازیافت ضایعات پلاستیکی و ترکیبات آلی منتشره ناشی از دود آتش سوزی مواد ضایعاتی این واحدهای آلاینده، حضور اعتراض آمیز دهیار و برخی از اعضای شورای اسلامی روستای طالب آباد را در بخشداری قلعه نو شهرستان ری به دنبال داشت.

‘علی اکبر اکبری’ رییس شورای اسلامی روستای طالب آباد بخش قلعه نو شهرستان ری در این خصوص با اشاره به فعالیت حداقل چهار کارگاه غیرمجاز بازیافت پلاستیک در حاشیه این روستا، به ایرنا گفت: این کارگاه ها چندین سال است که در حاشیه این روستا مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: عدم استفاده و بکارگیری سیستم تصفیه هوا و فیلتراسیون مناسب از سوی واحدهای غیر مجاز بازیافت پلاستیک به خصوص در شب باعث ایجاد دود و بوی آزار دهنده و سلب آسایش و مزاحمت برای ساکنان روستای طالب آباد شده است.

اکبری با اشاره به چندین بار نامه نگاری شورای این روستا با بخشداری و همچنین اداره محیط زیست شهرستان ری درمورد برخورد با اینگونه واحدهای آلاینده زیست محیطی، اظهار کرد: کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان ری ضمن حضور در روستا از نزدیک فعالیت این واحدهای غیرمجاز را مشاهده و حتی عکسبرداری کرده اند اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدام بازدارند و جدی از سوی آنان انجام نشده است.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی روستای طالب آباد بخش قلعه نو شهرستان ری نیز در این مورد با بیان اینکه، کارگاه های غیرمجاز بازیافت پلاستیک واقع در حاشیه و خارج از بافت این روستا، مجوز فعالیت خود را از ناحیه هفت شهرداری منطقه 20 دریافت کرده اند، افزود: تمام این صاحبان این واحدها محل فعالیت خود را از مالکین اجاره کرده اند.

‘احمد عاملی’ با تاکید بر اینکه، فعالیت های واحدهای غیرمجاز و آلاینده در محل سکونت خانوار شهری و روستایی غیر قانونی محسوب می شود، افزود: این درصورتی است که دو واحد ساخت شلنگ پلاستیکی در داخل روستا و درکنار منازل مسکونی روستائیان در حال فعالیت است.

دهیار روستای طالب آباد نیز با اشاره به ارسال نامه مکتوب سه ماه گذشته این دهیاری به اداره محیط زیست شهرستان ری در خصوص اعلام اسامی واحدهای غیرمجاز بازیافت مواد پلاستیکی در این روستا به اداره محیط زیست شهرستان ری، از عدم اقدام اداره محیط زیست شهرستان ری در خصوص این نامه انتفاد کرد.

‘حسین خطیبی’ افزود: این واحدهای آلاینده در 500 متری روستای طالب آباد فعالیت می کنند و ما امروز اعتراض کتبی خود درخصوص برخورد با اینگونه فعالیت ها که سلامت بهداشت افراد جامعه و زیست محیطی را تهدید می کند را به بخشداری قلعه نو ارائه کردیم.

به گفته دهیار روستای طالب آباد بخش قلعه نو شهرستان ری، این روستا با وسعت 500 هکتار دارای جمعیت سه هزار و 700 سکنه است که یک هزار نفر از سکنه این روستا از اتباع افاغنه محسوب می شوند.

*** بخشدار قلعه نو: بخشداری برای رفع مشکل مردم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد

بخشدار قلعه نو نیز درمورد اعتراض جمعی از مسوولان روستای طالب آباد بخش قلعه نو شهرستان ری در ارتباط با فعالیت چند کارگاه آلاینده بازیافت مواد پلاستیکی در این روستا، بر انتقال هرچه سریعتر اینگونه واحدهای آلاینده تاکید کرد و گفت: بخشداری قلعه نو به منظور رفع مشکل مردم ازهیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

‘کریم رئوف’ با یادآوری وظایف سازمان حفاظت محیط زیست درمورد برخورد قاطع با فعالیت صنایع آلاینده و مضر برای جان شهروندان، افزود: باتوجه به این که فعالیت این صنوف در داخل شهر و روستا غیرقانونی است این سوال مطرح است که چرا مسوولان مربوطه از ادامه کارآنان جلوگیری نمی کنند.

وی همچنین با اشاره به بازدید چند وقت پیش دو نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی از نحوه فعالیت چند واحد غیرمجاز چربی سوزی و آلاینده محیط زیست در نظر آباد شهرستان ری تصریح کرد: متاسفانه با وجود تاکید نمایندگان بازدید کننده بر تخریب هرچه سریعتر این واحد های غیر مجاز که تهدیدی برای سلامت مردم و آلوده کننده محیط زیست محسوب می شوند، هیچگونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

بخشدار قلعه نو همچنین با بیان اینکه، فعالیت اینگونه واحدهای آلاینده مورد تائید ادارات شبکه بهداشت، صنایع، جهادکشاورزی وحفاظت محیط زیست شهرستان ری نیست، به نقش مهم اداره حفاظت محیط زیست در این خصوص اشاره کرد گفت: اداره محیط زیست تنها با یک درخواست از ضابط قضایی در منطقه می تواند از فعالیت اینگونه واحدهای تولیدی کوچک و فاقد اشتغالزایی قابل توجه جلوگیری بعمل آورد.

*** رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری: مسائل مهمتری در منطقه برای رسیدگی وجود دارد

اما رییس اداره محیط زیست شهرستان ری نیز در مورد اعتراض جمعی از مسوولان روستای طالب آباد بخش قلعه نو شهرستان ری در ارتباط با فعالیت چند کارگاه آلاینده بازیافت مواد پلاستیکی، با بیان اینکه، فعالیت اینگونه کارگاه ها به هیج وجه مورد قبول این اداره نیست، در عین حال گفت: مسائل مهمتری در زمینه زیست محیطی در شهرستان ری برای رسیدگی وجود دارد.

‘محسن شوکتی’با بیان اینکه، اصل کار بازیافت مواد پلاستیکی مورد تائید است، اذعان داشت: متاسفانه اصول این کار از سوی صاحبان مشاغل و اینگونه واحدها رعایت نمی شود و با ضوابط حفاظت محیط زیست به هیچ وجه هم خوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه این واحدها غیرمجاز بوده و با ایجاد آلودگی شدید آب، خاک موجبات تخریب محیط زیست و تهدید علیه بهداشت و سلامت ساکنین همجوار را فراهم کرده اند افزود: به طور حتم برخورد با اینگونه واحدها در زمان خود در دستور کار اداره محیط زیست شهرستان قرار خواهد گرفت.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment