امام جمعه شهرستان ری: دلسوزان به اقتدارامت اسلامی نباید به تولید دانش بی تفاوت باشند

امام جمعه شهرستان ری گفت: دلسوزان به اقتدار امت اسلامی نبایستی به تولید دانش بی تفاوت باشند، زیرا دانش، زیربنای استقلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورها است.

حجت الاسلام والمسلمین ‘سید علی شاهچراغی’ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام باقر(ع) اظهار داشت: امام باقر (ع) که به عزت امت اسلامی می اندیشید و همه را در سایه عزت الهی و نیروی او مقدور می دانست، با تولید و توسعه هرچه بیشتر دانش ها و پرورش شاگردان فراوان، زمینه های عزت و اقتدار امت اسلامی را فراهم می آورد.

وی افزود: امام باقر (ع) با تربیت شاگردان برجسته و تبیین فقه ناب اسلامی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام، بزرگ ترین قدم را برای شناساندن تشیع و مکتب اهل بیت علیهم السلام به مردم برداشت.

وی تاکید کرد: نخستین کسی که امام باقر (ع) را سال ها پیش از ولادتش به مردم شناساند، رسول خدا (ص)بود؛ آن حضرت ضمن سخنرانی ها و در معرفی جانشینان بعد از خود، از امام محمدباقر (ع) به شکافنده علوم، ناطق به حق و شکافنده علم پیامبر یاد کرده است.

امام جمعه شهرستان ری، تصریح کرد: در خطبه ای که سلمان فارسی از پیامبر اعظم (ص) نقل کرده، هنگامی که آن حضرت، نام امامان را یادآوری و همگان را به پیروی از آنان امر فرموده است و از امام باقر (ع) با ویژگی شکافنده دانش ها یاد می کند.

شاهچراغی بیان کرد: امام سجاد (ع) با به کار بردن لقب باقر درباره فرزند خود، بر شخصیت علمی او تکیه داشت؛ ایشان در برابر پرسش یکی از فرزندانش که چرا وی را باقر نام گذاری کردی، لبخندی زد، سپس به سجده رفت و در این سجده، از نعمت چنین فرزندی از پروردگار سپاس گزاری کرد، آن گاه فرمود: فرزندم، بدان که امامت تا روز قیام قائم ما، در فرزندانش خواهد بود.

وی گفت: امامت امام باقر (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش، نوزده سال و چند ماه طول کشید، آن حضرت در این مدت در مدینه می زیست و خلفای هم عصر آن حضرت به ترتیب عبارت بودند از: ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمربن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک.

وی بیان داشت: سرانجام حضرت باقر (ع) به دستور هشام بن عبدالملک و به دست حاکم مدینه مسموم شد و به شهادت رسید، خلفای یاد شده جز عمر بن عبدالعزیز، همان روش طاغوتی نیاکان خود را پیمودند و در ستم و کینه توزی به خاندان نبوت هیچ باکی نداشتند.

شاهچراغی ادامه داد: عده ای می پندارند امام باقر (ع) تنها به فعالیت های علمی پرداخته و از هدایت جامعه و مبارزه با طاغوتیان کناره گرفته است، در حالی که چنین نیست، نگاهی کوتاه به زندگی امام باقر (ع) نشان می دهد که گرچه این امام بزرگوار در آن برهه، بیان معارف واقعی اسلام را وجهه همت خویش قرار داده بود، در هر فرصتی، چهره زشت حاکمان ستمگر بنی امیه را افشا و شیعیان را به مبارزه با ستمگران تشویق می کرد.

اسلامیاقتدارامتامامباشندبهبیتفاوتتولیدجمعهدانشدلسوزانریشهرریشهرستاننباید
نظرات (0)
Add Comment