انگیزه الهی؛ مهترین راهکار جلب اعتماد مردم

به گزارش راگانیوز به نقل از شبستان  آیت الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه علمیه کشور در اولین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان تهران که پنجشنبه هفتم اسفندماه 1393 در مصلی شهرری برگزار شد، گفت: امروز باید روحانیت دین مردم را حفظ کند همچنان که در طول تاریخ عهده دار این نقش بوده است.

وی با بیان اینکه روحانیت در طول تاریخ درخشان و پرافتخار خود، دین مردم را حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم بیش از هر چیزی، روحانیت به دیانت و تهذیب نفس نیاز دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه کشور ادامه داد: اساتید الگو و اسوه رفتاری و اخلاقی شاگردان و طلاب هستند لذا تمام رفتارها و گفتارهای آنها تحت نظر طلاب است و اگر آنها خدای ناکرده دیانتشان را به خوبی حفظ نکنند اثرات نامطلوبی بر طلاب خواهند داشت.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه اساتید باید تعامل خود را با شاگردانشان ارتقا ببخشند، خاطرنشان کرد: در گذشته مرسوم بوده که استاد به منزل شاگرد میرفت، همچنان که شاگرد به منزل استاد می رفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: روحانیت همیشه مورد اعتماد و تکیه گاه مردم بوده است لذا باید مواظبت جدی بر رفتار و گفتارش داشته باشد.

آیت الله استادی با بیان اینکه عده ای درباره کاهش ارتباط مردم با روحانیت سخن می گویند، اظهار داشت: بزرگی می گفت میزان این ارتباط کم نشده است بلکه امروزه ابتدا مردم یک روحانی را امتحان می کنند و بعد از اینکه اعتمادشان جلب شد، احترام بسیاری برای آن روحانی قایل می شوند.

وی افزود: در جامعه امروز، روحانیون باید برای جلب اعتماد مردم، انگیزه الهی داشته باشند و تنها برای خدا کار کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه کشور با بیان اینکه همچنان که آقای رشاد فرمودند یک استاد، صرفا مدرس نیست بلکه مهمتر، یک مربی است؛ یعنی نقش مربی و الگوی را برای طلبه ایفا میکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به اساتید گفت: با خدا معامله کنید زیرا هر کس با خدا معامله کرد، ضرر نمی کند.

وی ادامه داد: اساتید صرفا معلم نیستند بلکه مربی نیز هستند لذا استادی که مهذب تر باشد اثرگذارتر هم خواهد بود؛ همچنان که اگر یک روحانی مهذب و خداترس نباشد و حلال و حرام در زندگی اش مطرح نباشد در شاگردانش تاثیر نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه یک روحانی باید آنچنان زندگی کند که مردم به راحتی به منزل او رفت و آمد داشته باشند، خاطرنشان کرد: در گذشته بزرگان به منزل طلاب می رفتند و همین رفت و آمد، زمینه ساز برقراری یک رابطه حسنه می شد و چنین رابطه ای نیز به نوبه خود موجب تربیت طلبه می شد.

آیت الله استادی افزود: امام (ره) که در خمین تحصیل کردند به دلیل روحیه خداترسی و تهذیب نفس بود که منشأ اثرات بسیاری در جامعه و جهان شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یک استاد می بایست همزمان مدرس و مربی باشد، خاطرنشان کرد: اگر یک روحانی نتواند همزمان مدرس و مربی باشد، موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از روحانیون برای دریافت مبلغی تدریس کرده و به امور تبلیغی می پردازند، اظهار داشت: بنده نمی گویم که مبلغی دریافت نشود اما کار باید با انگیزه الهی انجام شود؛ اگر نگاه یک روحانی به درس الهی نباشد و بخواهد شهرت برسد  و یا از شهرتش استفاده شخصی کند، کلامش در شاگردان و طلاب اثرگذار نخواهد بود.

آیت الله استادی تصریح کرد: شخصیت یک طلبه در سالهای اولیه تحصیلش شکل می گیرد لذا ضروری است اساتید بیش از هر چیزی به فکر تهذیب خودشان باشند، در واقع یک روحانی اول باید خودش را بسازد تا بتواند بر طلبه و مردم اثرگذار باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه کشور در همین ارتباط گفت: در همین حوزه تهران شخصیتی مانند مرحوم آقای برهان در نتیجه انگیزه الهی توانستند شخصیت هایی مانند آقای مهدوی کنی (ره)، آقای خوشوقت (ره) و آقا مجتبی تهرانی را تربیت کند.

وی ادامه داد: برخی از روحانیون بیشتر به دنبال مادیات هستند و اینکه از شهرت خود برای امور مادی استفاده کنند؛ وضعیتی در قم وجود دارد و انشاءالله در تهران وجود نداشته باشد.

آیت الله استادی با بیان اینکه با سر و صدا، جار و جنجال و کثرت مدارس مشکلات حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: لازم است به سنت گذشته حوزه ها توجه جدی شود زیرا رابطه استاد شاگردی و توجه به انگیزه الهی در گذشته بیشتر بود.

اعتمادالهیانگیزهجلبراهکارشهرریمردممهترین
نظرات (0)
Add Comment