اینجا تنگه عشق است

به گزارش راگانیوز به نقل از فارس ، این روزها آوازه نمایشگاه دفاع مقدس با عنوان نمایشگاه رزمی فرهنگی «از ری تا آسمان»، گوش به گوش اهالی شهر پیچیده است و هرشب تعداد بی‌شماری از خانواده‌ها و جوانان از نقاط مختلف استان تهران و ری، روستاها و حتی مناطق دیگر شهر تهران برای تماشای روایتی دیگر از دفاع مقدس راهی این نمایشگاه می‌شوند.

امسال به همت ناحیه مقاومت بسیج حضرت عبدالعظیم (ع) سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران و شهرداری منطقه 20، مکان برپایی نمایشگاه در دامنه کوه‌های بی‌بی شهربانو (س) جانمایی شده است تا به دلیل کوهستانی بودن منطقه، حال و هوای مناطق جنگی و اجرای نمادین عملیات‌ها برای مخاطبان، ملموس‌تر باشد.

در ابتدای بخش ورودی نمایشگاه، غرفه‌های مختلفی به نمایندگی از شهرداری منطقه 20، اداره ورزش، بهزیستی، حوزه‌های مقاومت بسیج برادران و خواهران ناحیه حضرت عبدالعظیم (ع) برپا شده است که هر یک از این غرفه‌ها دستاوردهای فرهنگی متولیان خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در انتهای بازارچه فرهنگی نمایشگاه، سالنی سرپوشیده واقع شده است که هر شب تعداد بسیاری از مراجعه‌کنندگان در این مکان پای صحبت‌های راویان و سخنرانان فرهنگی و مذهبی می‌نشینند و سخنرانان نیز پیرامون مسائل روز و مخاطرات جامعه و هجمه‌های فرهنگی‌ای که نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند، مطالبی را در قالب توصیه و داستان روایت می‌کنند.

تشکیل حلقه‌های صالحین، برگزاری نشست‌های روشنگری، کارگاه‌های آموزشی، هیئت منتظران موعود و … از جمله ویژه‌برنامه‌هایی است که در حسینیه نمایشگاه برگزار می‌شود.

با گشت و گذاری در فضای نمایشگاه نگاهمان به دالانی ختم می‌شود که بسیاری از مراجعه‌کنندگان در حال عبور از آن هستند به دنبال بقیه افراد پا به دالان می‌گذاریم با عبور از این دالان احساس می‌کنیم در حال گذر از تونل زمان هستیم.

یک لحظه دلمان از فضای نمایشگاه بریده می‌شود و به یاد تصاویری که بارها و بارها از مناطق جنگی از قاب صفحه تلویزیون دیده‌ایم، قدم‌هایمان را آهسته‌تر برمی‌داریم.

صدای خش‌خش نی‌ها و بامبوهای خشک شده، خاک نرم و لبخند شهدایی که در گوشه و کنار این دالان، چشم را می‌نوازد، حالمان را خوب می‌کند.

به گفته بسیجیانی که روزها برای ساخت این فضا، زحمت کشیده‌اند، اینجا تنگه عشق است، تنگه‌ای که قرار است ما را از دنیای امروز به دنیای نمادین روزهای پر التهاب جنگ ببرد.

روزهایی که بسیاری از ما و نسل‌های سوم و چهارم انقلاب آن را تجربه نکرده‌اند نسلی که حتی حاشیه‌ها و اضطراب‌های آن دوران نیز برایشان کمی دور از ذهن است و حالا این فضا فرصتی را فراهم کرده است تا این نسل بازمانده از جنگ، بخشی از تب و تاب‌های روزهای سخت و شیرین دفاع را نظاره کنند.

کمی جلوتر که می‌رویم، یاد «دوکوهه» می‌افتیم یاد شب‌های عملیات، یاد مردان بی‌ادعای جنگ …

هنوز در فکر تصاویر و پیام شهدایی هستیم که توی دالان میانی نمایشگاه، مهمان نگاهمان بودند که صدای انفجاری مهیب، حال و هوایمان را عوض می‌کند و ناخودآگاه دست‌ها را روی سر گذاشته و لحظه‌ای پناه می‌گیریم.

اما لحظه‌ای برق نورافشانی‌هایی که توی سیاهی دل آسمان خودنمایی می‌کنند، لبخند را ضمیمه لبهایمان کرده و برای رسیدن به فضای نمایش رزمی نمایشگاه، قدم‌هایمان را تندتر برمی‌داریم.

سکوهای بسیاری برای جایگاه تماشاچیان نصب شده است، سکوهایی که با یک نگاه اجمالی می‌تواند میزبان بیش از 4 هزار نفر باشد. با این‌که تازه نمایش آغاز شده اما تمام سکوها مملو از جمعیت است و نگاه‌ها به فضای تاریک مقابل که قرار بوده صحنه اجرای روایت‌های جنگ باشد، خیره شده است.

در میان تاریکی، صدایی به گوش می‌رسد و لحظه‌ای بعد نور صحنه روی جوانی روحانی زوم می‌کند.

چند وقت بود که شهید پیدا نکرده بودیم، کل منطقه فکه را زیرو رو کرده بودیم اما هیچ اثری از شهدا نبود …

همراه با بچه‌های گروه تفحص روی رمل‌های داغ فکه نشسته بودیم و هرکدام در اندیشه که چرا شهدا با ما قهر کرده‌اند و رو نشان نمی‌دهند.

زیارت عاشورا خواندیم، بچه‌ها اشک ریختند و دوباره فکه را گشتیم. لحظه‌ای بعد یکی از بچه‌ها فریاد زد اینجا یک شهید آرمیده …

روحانی بسیجی با روایت بخشی از خاطرات بچه‌های گروه تفحص، لحظات به یادماندنی‌ای را در ذهن تماشاچیان به تصویر کشید و بعد از آن نمایش اصلی «از ری تا آسمان»، آغاز شد.

سکانس اول نمایش در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) اتفاق می‌افتد.

ماجرا در مورد حسین یکی از اهالی جوان ری است که خیلی پسر سر به راهی نیست اما با یکی از جوانان بسیجی محل رفاقت کرده و پس از آگاهی از مجاهدت‌های دوران پیروزی انقلاب اسلامی و رشادت‌ها، ایثارگری و فداکاری رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و تلاش‌ها و زحمت‌هایی که در راه اسلام و انقلاب و مین اسلامی صورت گرفته است، آگاهی از برخی عملیات‌های دفاع مقدس همانند کربلای 4، کربلای 5، حملات شیمیایی رژیم بعث و … و شهدا و جانبازانی که از آن روزهای حماسه به یادگار مانده است، راهش را پیدا می‌کند. حسین برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) راهی سوریه می‌شود و مدتی بعد برای نجات جان یک دختر بچه به افتخار شهید مدافع حرم نائل می‌شود.

صحنه‌هایی از شور و شوق اهالی ری در روزهای پیروزی انقلاب به تصویر کشیده می‌شود و در پی آن صحنه‌های مختلفی از اعزام رزمندگان از حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به جبهه‌های جنگ، مناجات‌های شب‌های عملیات، محاصره غواص‌ها در عملیات کربلای 4، تصرف و آزادسازی خرمشهر، بمباران شیمیایی حلبچه، تفحص در میدان مین و … از دیگر سکان‌هایی است که در این نمایش رزمی فرهنگی در قالب نمایش به اجرا در می‌آید که هر بخش از آن‌ها برای مخاطبان جذاب و دیدنی هستند.

به گزارش فارس، «سید سجاد اسدی»، کارگردان هنری این نمایش، هدف از اجرای نمایش رزمی و فرهنگی از ری تا آسمان را زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و گفت: این نمایش به مدت 10 شب در فضای عملیاتی نمایشگاه اجرا می‌شود که تاکنون استقبال خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفته است و حتی بسیاری از آن‌ها برای بار دوم و سوم برای تماشای نمایش مراجعه می‌کنند.

هادی بادلی، دبیر ستاد بزرگداشت هفته گرامیداشت دفاع مقدس شهرستان ری با اشاره به فضای برگزاری نمایشگاه گفت: امسال به‌منظور تداعی فضای محیطی دوران دفاع مقدس، مناطق مختلف جنگی نظیر پادگان دوکوهه، خرمشهر و محل اعزام نیروهای رزمنده از شهرری در بخش‌های مختلف شبیه‌سازی شده است و هر شب عملیات‌های مختلف آن دوران به نمایش در می‌آید و برپایی یادواره شهدا، همایش تهران معبر یاد شهدا، عکس پلاک خانی و تجلیل از مادران و همسران شهدا و پیشکسوتان عرصه ایثارگری و مقاومت از دیگر برنامه‌هایی است که هرشب در نمایشگاه اجرا می‌شود.

نمایشگاه رزمی فرهنگی «از ری تا آسمان» به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در شهرری، ابتدای بزرگراه امام علی (ع)، ارتفاعات بی‌بی شهربانو (جاده معدن) دایر شده و از ساعت 18 تا 22 پذیرای شهروندان علاقه‌مند است.

 

استاینجاتنگهشهرریعشق
نظرات (0)
Add Comment