باور کنید این شهر هنوز بیمارستان ندارد

نبود بیمارستان و پزشک متخصص در بخش فشافویه در جنوب شهرستان ری، بسیاری از ساکنین این منطقه را با مشکل مواجه کرده است، موضوعی که باور آن با وجود استعدادهای مثبت و منفی در منطقه کمی دشوار به نظر می رسد.

شاید اتفاق تلخ تلف شدن میلیون ها ماهی در سد فشافویه حسن آباد شهرستان ری که بازتابی جهانی نیز داشت، منجر به آشنایی بیشتر بسیاری از هموطنان داخل و خارج از کشور با نام فشافویه بعنوان یکی از بخش های جنوبی استان تهران شده باشد.

فاجعه ای زیست محیطی که یکی از دلائل اصلی آن در اظهارات کارشناسان امر ورود فاضلاب خام شهرک های مسکونی اطراف ماننداسلامشهر و واوان به سد فشافویه عنوان شد و نکته قابل توجه در این حادثه هشدارˈمحسن شوکتیˈرییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری است.

وی با اشاره به این که سد فشافویه برای آب آشامیدنی دام، کشاورزی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: آلودگی آب سد فشافویه به طور قطع بر چاه های آب شرب منطقه و اطراف تاثیر گذار خواهد بود.

اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید، با وجود محصور شدن ساکنان 75 هزار نفری بخش فشافویه در انواع و اقسام آلاینده های زیست محیطی که خطر شرب آب ناسالم تنها یک مورد از استعدادهای منفی این منطقه محسوب می شود، ساخت یک بیمارستانی مجهز در این منطقه که زمانی به دشت طلایی تهران نیز شهرت داشته است در هاله ای از ابهام قرار دارد.

البته بخش فشافویه شهرستان ری از استعدادها و قابلیت های فراوان مثبتی نیز برای ساخت یک بیمارستان مدرن و مجهز برخوردار است که وجود فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و شهرک صنعتی شمس آباد بعنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه از آن جمله است.

مسئله ای که بنا به اظهاراتˈکریم رئوفˈبخشدار سابق فشافویه با وجود پیگیری و قول های مساعدˈحسین طلاˈوˈلاله افتخاریˈدو نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تاکنون به نتیجه لازم نرسیده است.

اما بسیاری از اهالی حسن آباد فشافویه نیز بر این باورند که این شهر با برخورداری از 34 روستا و همچنین بعنوان شاهراه مواصلاتی 18 استان کشور، وجود شهرک صنعتی شمس آباد بعنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه، ساخت 2 هزار و 500 واحد مسکن مهر و نزدیکی به فرودگاه بین اللملی امام خمینی (ره) نیازمند ساخت یک بیمارستان مجهز است.

ˈحسن خانزادهˈیکی از اهالی شهرستان حسن آباد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه حسن آباد از آب شرب سالم برخوردار نیست و مردم این منطقه با انواع و اقسام بیماری سر و کار دارند و برای درمان بیماری خود گاهی نیازمند بستری هستند که متاسفانه شهر حسن آباد فاقد بیمارستان تخصصی است و مجبوریم به شهر تهران مراجعه کنیم.

وی با بیان اینکه، حسن آباد فشافویه بعنوان یکی از ورودی های شهر تهران محل عبور و مرور چندین هزار خودرو سبک و سنگین محسوب می شود، تعداد سوانح رانندگی در این منطقه را زیاد دانست و گفت: یک مرکز بهداشتی و درمانی ساده جوابگوی این حوادث نیست و ساخت یک بیمارستان مجهز در این منطقه بدیهی به نظر می رسد.

ˈرضا تاجیکˈیکی دیگر از کارگران و ساکنین شهر حسن آباد شاغل در یکی از کارگاه های این منطقه نیز با اشاره به امکانات محدود مرکز بهداشت و درمان این شهر گفت: اکثر ساکنین حسن آباد مجبورند برای درمان نیاز به بستری و عمل های جراحی به بیمارستان های شهر تهران از جمله بیمارستان هفت تبر شهرستان ری مراجعه کنند.

ˈ نائین پورˈدیگر ساکن شهر حسن آباد نیز با اشاره به حادثه زیست محیطی تلف شدن تعداد زیادی ماهی در سد فشافویه اظهار داشت: از مسوولین درخواست ساخت یک بیمارستان تخصصی در این شهر را داریم چرا که اگر این اتفاق برای مردم رخ می داد از یک مرکز بهداشت درمانی ساده مانند مرکز بهداشت حسن آباد چه کاری ساخته بود.

این شهروند حسن آباد فشافویه یکی از 75 هزار نفری است که در این منطقه زندگی می کند و هزاران نفر دیگر از ساکنان حسن آباد نیز با معضل نبود بیمارستانی مجهز در این شهر دست و پنجه نرم می کنند.

***

اما پیگیری ساخت بیمارستانی مجهز در منطقه حسن آباد فشافویه به خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهرستان نیز کشیده شد و انتقاد امام جمعه جدید حسن آباد فشافویه را به دنبال داشت.

حجت الاسلامˈمحمد تقی صرفی پورˈ با اشاره به وجود بیش از 25 هزار کارگر در معرض انواع و اقسام حوادث کاری و همچنین تردد روزانه بیش از 10 هزار خودرو عبوری از شهر حسن آباد گفت: ساخت بیمارستان در حسن آباد فشافویه از بزرگترین عبادات است.

امام جمعه شهرستان حسن آباد با بیان اینکه، تاکنون یک زمین 25 هزار متری به همراه 20 میلیارد ریال از سوی خیرین منطقه برای ساخت بیمارستان جمع آوری شده است، خواستار همکاری دولت به منظور ساخت بیمارستانی مجهز برای مردم محروم منطقه شد.

***جمعیت فشافویه به حد نصاب نرسیده / دو میلیارد تومان خیرین کافی نیست

بخشدار جدید حسن آباد فشافویه با اشاره به جمعیت 75 هزار نفری این منطقه، دلیل اصلی عدم احداث بیمارستان مجهز در این منطقه را مربوط به کسری آمار جمعیت 25 هزار نفری در این منطقه عنوان کرد و گفت: طبق قانون در شهرهای دارای حداقل یکصد هزار جمعیت بیمارستان احداث می شود.

سیدˈهمایون عباسیˈ با اشاره به پیگیری های گذشته مسوولان فشافویه برای ساخت یک بیمارستان در این منطقه تصریح کرد: جایگاه استراتژیک و ویژگی های منحصر به فرد شهر حسن آباد اهمیت ساخت کلینیک تامین اجتماعی در این منطقه را دو چندان کرده است.

وی با اشاره به فاصله حدود 45 کیلومتری شهر حسن آباد با تهران و خطرات تردد مردم از این جاده برای استفاده از خدمات پزشکی درمانی، تخصصی تاکید کرد: ساخت بیمارستان برای خدمات رسانی به مردم محروم شهر حسن آباد بسیار ضروری است.

بخشدار فشافویه در ادامه، به اهدا زمین 25 هزار متری و جمع آوری حدود 20 میلیارد ریال از سوی خیرین منطقه برای ساخت بیمارستانی مجهز در این شهر اشاره و تصریح کرد: ساخت بیمارستان نیاز به بودجه هنگفتی دارد و حتی اگر 50 میلیارد ریال هم جمع آوری شود کفاف ساخت بیمارستان را نخواهد داد.

*** فرودگاه بین المللی امام (ره) سالانه پذیرای 20 میلیون جمعیت است

شاید اگر بخواهیم به قانون برنامه سوم توسعه مبنی برˈممنوعیت سرمایه گذاری دولتی برای توسعه تخت های بستری بیمارستان ها در شهرهای بالای 100 هزار نفر ˈاستناد شود، به طور حتم شهر حسن آباد فشافویه به با جمعیتی حداکثر 75 هزار نفری از شرط قانونی ساخت بیمارستان برخوردار نیست.

اما جایگاه استراتژیک بخش فشافویه به لحاظ نزدیکی با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) می تواند در تصمیم مسوولان امر در ساخت بیمارستانی حتی مدرن و مجهز در این منطقه تاثیر گذار باشد.

فاصله کوتاه 5 کیلومتری شهر حسن آباد با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بعنوان یکی از مراکز پرتردد کشور که به گفته ˈمرتضی دهقانˈمدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) سالانه پذیرای جمعیت حداقل 20 میلیون مسافر، استقبال کننده و مشایعت کننده از سراسر کشور است نشان از اهمیت ساخت یک بیمارستان مجهز در این منطقه دارد.

جانشین سرپرست درمانگاه شهید کلانتری فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در خصوص اهمیت ساخت یک بیمارستان در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) به خبرنگار ایرنا، گفت: ساخت بیمارستانی مجهز و مدرن در این منطقه یک نیاز واقعی است.

ˈعلی اکبر نقویˈافزود: احداث بیمارستانی با تجهیزات مناسب در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) گذشته از بعد توجه به توریسم سلامت، در جهت رفع کاستی های بخش پزشکی و درمانی جنوب استان تهران نیز بسیار اثر گذار است.

به گفته وی، درمانگاه فوریت های شهید کلانتری مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر با سه تخت بصورت 24 ساعته و تنها با برخورداری از یک پزشک عمومی، چهار پرستار و همچنین تجهیزاتی شامل یک دستگاه الکتروشوک، نوار قلب و دو آمبولانس به مراجعین بیمار و حادثه دیدگان خدمات ارائه می کند.

*** ریسک سوانح شهرک صنعتی شمس آباد از یک شهر یکصد هزار نفری بیشتر است

مدیر عامل شهرک صنعتی شمس آباد نیز با اشاره به فعالیت یک هزار و 600 واحد صنعتی و تجاری در این مجموعه با اشاره به جمعیت حداقل 25 هزار نفری شاغل در این شهرک صنعتی، خطر بروز سوانح و حوادث کاری در این شهرک را حتی بیش از یک شهر یکصد هزار نفری دانست.

ˈیوسف امینیˈ با انتقاد از نبود خدمات پاراکلینیکی در شهر حسن آباد گفت: مرکز بهداشت حسن آباد تنها در حد کمک های اولیه از تجهیزات پزشکی برخوردار است و خدمات رسانی می کند و هیچگونه خدمات پاراکلینیکی ارائه نمی کند.

وی همچنین تصریح کرد: مجموعه شهرک صنعتی شمس آباد در حال حاضر با سرمایه فعالان خود یک درمانگاه سرپایی و همچنین یک دستگاه آمبولانس برای استفاده کارکنان این شهرک صنعتی دایر کرد است.

امینی با اشاره به آمار مراجعه روزانه 700 نفر از کارگران به درمانگاه شهرک صنعتی شمس آباد افزود: البته اقدامات این درمانگاه نیز در حد کمک های اولیه و درمان سرپایی مصدومان است.

وی اضافه کرد: روزانه از جمعیت 25 هزار نفری شهرک صنعتی شمس آباد حداقل 60 نفر نیازمند خدمات اساسی پزشکی می باشند که در صورت لزوم مصدوم با پیمودن فاصله حداقل 40 کیلومتری شهرک صنعتی تا شهرری و همچنین وقفه 30 دقیقه ای به بیمارستان هفت تیر بعنوان نزدیکترین بیمارستان منتقل می شود.

*** شورای شهر حسن آباد در ساخت بیمارستان نقش آفرین خواهد بود

ˈحسن اینانلوˈنیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به آمار بالای حوادث و تصادفات رانندگی در حومه شهر حسن آباد، گفت: در حال حاضر نزدیکترین مرکز پزشکی با امکانات مجهز پزشکی به شهر حسن آباد بیمارستان هفت تیر شهرستان ری است که حداقل 40 کیلومتر با این منطقه فاصله دارد.

وی تصریح کرد: امکانات پزشکی اعم از تجهیزات و متخصص موجود در شبکه بهداشت حسن آباد تنها جوابگوی بیماری های ساده مانند سرماخوردگی یا خدمات واکسیناسیون است و متاسفانه به دلیل نبود امکانات بیشتر بسیاری از ساکنین شهر حسن آباد به علت وقوع عارضه سکته قلبی و مغزی و دور بودن از بیمارستان های مجهز از بین رفته اند.

اینانلو همچنین تصریح کرد: شورای اسلامی شهر حسن آباد در صورت عزم جدی مسوولان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت برای ساخت بیمارستانی مجهز در منطقه، نهایت همکاری لازم را خواهد داشت.

رییس شورای اسلامی شهر حسن آباد تاکید کرد: شهرداری این منطقه علاوه بر صدور رایگان مجوزهای مربوطه برای ساخت بیمارستان در این شهر ضمن دعوت از خیرین محلی به منظور مشارکت در این امر خیر در حد وسع مالی خود نیز نقش آفرین خواهد بود.

*** حسن آباد ظرفیت ساخت بیمارستان را ندارد!

اما رییس مرکز بهداشت حسن آباد شهرستان ری در اظهار نظری جالب معتقد است عنوان کرد: تعداد بیمارانی که در شهر حسن آباد نیاز به بستری شدن دارند کمتر از میزانی است که نیاز به احداث بیمارستان باشد.

ˈناهید یزدیˈ با اشاره به آمار مراجعین روزانه 150 نفری به این مرکز درمانی بهداشتی و بیان اینکه، برای ساخت بیمارستان می بایست بخش های مختلفی از جمله داخلی، جراحی، اطفال، زنان، چشم و … راه اندازی شود افزود: تعداد مراجعه بیمارانی که نیاز به خدمات بستری شدن در مرکز بهداشتی درمانی حسن آباد دارند بسیار محدود است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه بهمن ماه سال 1392 با حضور رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حسن آباد، و اینکه ساخت بیمارستان نیازمند بودجه هنگفت و نیروی انسانی متخصص است، آب پاکی را بر روی دستان اهالی حسن آباد فشافویه ریخت و گفت: با صحبت های رییس دانشگاه مبنی بر عدم نیاز به ساخت بیمارستان در حسن آباد بنده قانع شدم.

یزدی اما در عین حال نیاز به پزشک متخصص در شهر حسن آباد را کاملا ضروری دانست و گفت: شهر حسن آباد در کل نیازمند واحد های پیش بیمارستانی برای نگهداری بیماران اورژانسی است به طوری که بتوان بیمار را به جهت پایداری علائم حیاتی و اعزام به بیمارستان های تهران حداقل 8 ساعت نگه داشت.

البته رییس مرکز بهداشت حسن آباد فشافویه هیچگونه اشاره ای به این نکته نداشت که هنگامی که مرکزی فاقد خدمات بیمارستانی است و از امکانات بستری کردن بیماران برخوردار نیست، محلی برای مراجعه مردمی نیز نخواهد بود و ساکنین فشافویه همانطور که در این گزارش آمده برای بهره گیری از خدمات کامل پزشکی به نزدیکترین بیمارستان شهر تهران مراجعه می کنند.

بر اساس این گزارش، مرکز درمانی بهداشتی دولتی شهر حسن آباد که در بهمن ماه سال 1391 راه اندازی شده است، در حال حاضر با فضای جانبی یک هزار و 800 متر مربع و با ظرفیت 10 تخت بستری با 3 پزشک عمومی است و بصورت شبانه روزی به ساکنین شهر حسن آباد خدمات رسانی می کند.

مرکز درمانی بهداشتی دولتی شهر حسن آباد دارای بخش های زایشگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی و داروخانه است.

همچنین یک درمانگاه پزشکی خصوصی با نام ˈبهنودˈ نیز که از یک پزشک عمومی و دو متخصص اطفال و زنان با دو روز فعالیت در هفته برخوردار است از دیگر مراکز پزشکی مورد استفاده مرد حسن آباد فشافویه است و در کل این منطقه دارای دو داروخانه روزانه، یک داروخانه شبانه روزی و یک آزمایشگاه خصوصی است.

بخش فشافویه دارای 75 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شهرری و در مسیر جاده قدیم تهران ـ قم قرار دارد.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment