برگزاری کارگاه فرزند پروری در آسایشگاه کهریزک

اولين كارگاه فرزند پروري به همت شوراي اسلامي كار با حضور روانشناس باليني كودك و جمع زيادي از مادران شاغل در آسايشگاه کهریزک برگزار شد

به گزارش راگانیوز  اولين كارگاه فرزند پروري با حضور جمع زيادي از مادران شاغل  به منظور افزايش سطح مهارتهاي والدين بر روش های فرزند پروري و تغيير نگرش آنها بر رفتار كودك ، به همت شوراي اسلامي كار در آسايشگاه  کهریزک برگزار شد .

دكتر اعظمي روانشناس بالینی کودک در اين نشست گفت :خانواده  به عنوان نخستين پايگاه در دنياي پيرامون ما در حال تغيير و تحول است که آموزش يكي از مهمترين ابزارها براي سازگاري با اين امر محسوب می شود.

وی ادامه داد: جامعه امروز ما داراي موانع و مشكلات متعددي است كه هر يك از ما به نوعي با آن مواجه هستيم  و می توان گفت  که ريشه بسياري از اين مشكلات در نحوه تربيت كودك نهاده شده است .

وي با اشاره به اینکه فرزندپروري مهارت و نیز علمی  است  كه نياز به آموزش دارد ، افزود: فرآيند پرورش با آگاهي به تمامي ابعاد سلامت ، رشد جسمي و شخصيتي ، ذهني و هيجان ، عاطفي و اجتماعي از نوزادي تا بزرگسالي است و در واقع فرزندپروري آگاهانه كليدي براي رشد روابط صميمي و بر پايه اعتماد در هر سني است .

وي با تاکید بر برخی باورهای اشتباه در والدین تصریح کرد: والدين گاهي اينگونه تصور مي كنند كه اين رفتار موقت و زودگذر است و یا او (فرزند) عمداً اين كارها را انجام می دهد و يا همه اين مشكلات تقصير من است .

اعظمی همچنين  با اشاره به شيوه هاي غلطي كه موجب افزايش رفتارهاي منفي در كودك مي شود اظهار داشت : عدم توجه به رفتارهاي مثبت، عدم ثبات در پاسخ به مشكلات رفتاري ،الگوبرداري از رفتار نامناسب والدين و الگوبرداري و يادگيري از همسالان از شیوهای غلط که موجب تشدید رفتارهای منفی در کودک میگردد.

وی ادامه داد : به جاي توجه به رفتارهاي مناسب و داراي بار منفي كودك ، به كارها و رفتارهاي خوب ومثبت  او بيشتر توجه شود ، تا با اينكار رفتارهاي منفي او بي اهميت و رفتارهاي خوب در نظرش مهمتر و با اهميت تر جلوه كند . همچنين تشويق و جايزه بايد مناسب که در خور رفتار و سن كودك باشد و اگر نه كم اثريابي تأثير خواهد بود و بايد از زياده روي پرهيز شود زيرا كه كودك فكر مي كند كار زيادي انجام داده است كه اصلاً مي توانست انجام ندهد .

وي به شيوه هاي تنبيه اشاره نمود وخاطر نشان کرد:

محرومیت از وسيله خاص ، بي اعتنايي ( قطع توجه مثبت ) قهركردن ،  قطع فعاليت جاري و درخواست به سكوت و استفاده از اتاق خلوت ( اخراج كردن ) می تواند تنبیه ای مناسب برای کودکان باشد.

گفتني است در پايان صحبتهاي دكتر سعيد اعظمي استاد دانشگاه و مدرس دوره هاي آموزشي تخصصي كودكان ، جلسه پرسش و پاسخ نيز بين وي و شركت كنندگان برگزار گرديد كه دكتر اعظمي قول داد در جلسه آينده علاوه بر پربارتر شدن جلسات پرسش و پاسخ آن دسته از كسانيكه مي خواهند پاسخ محرمانه دريافت كنند بصورت مكتوب  موفق به اين كار شوند .

آسایشگاهبرگزاریدرشهرریفرزندپروریکارگاهکهریزک
نظرات (0)
Add Comment