بشنو از «ری» چون حکایت می‌کند از جدایی‌ها شکایت می‌کند

راگا نیوز: کشمکش بر سر جدایی ری از تهران بین مسئولان ادامه دارد. دولتی‌ها معتقدند که این جداسازی به نفع مردم ری است و مسئولان شهری این اقدام را به ضرر مردم می‌دانند.

 

 

به گزارش راگا نیوز به نقل از فارس، شهر ری یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است. تاریخ پیدایش ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد و در اسناد تاریخی آمده که ری از تمام شهرهای ماد بزرگتر بود.

ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است، ساکن و اهل ری را رازی می‌نامند و ری در دوره‌ای پایتخت ایران بود.

این شهر در طول تاریخ به نامهای مختلفی مانند راگا، رغه، ارشکیه، رام اردشیر، ام البلاد، ری شهر، شیخ البلاد و محمدیه نامگذاری شده است.

بنابر آنچه در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده‌است و تاریخ سکونت در این شهر به 3000 سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

حدود 25 سال پیش قانون جداسازی ری از تهران تصویب شد اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. شهر تهران در 2 دهه گذشته تغییرات زیادی پیدا کرده و  به گفته برخی کارشناسان باید در این طرح در صورت اجرایی شدن، تغییراتی ایجاد شود.

موضوع جداسازی ری از تهران مدتی است مطرح شده و مسئولان شهری و دولتی در این زمینه مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر یک معتقدند که دیگری اشتباه می‌کند.

با توجه به اینکه اعضای شورای شهر تهران نماینده مردم ری در شورا هستند با صراحت اعلام می‌کنند با این موضوع مخالف هستند و تأکید می‌کنند که دولت یک برگه کاغذ پاره هم در این زمینه به شورا ارسال نکرده است.

از نرسیدن یک تکه کاغذ پاره تا اعلام طرح ابلاغ جداسازی

چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران که یکی از منتقدان جدی طرح جدایی ری از تهران است در این زمینه می‌گوید که برخی افراد در این زمینه فضا را آلوده می‌کنند و یک برگ کاغذ پاره نیز به شورای شهر در خصوص جداسازی ری ارسال نشده است.

این در حالی است که محمودی، معاون عمرانی وزیر کشور اعلام کرده است که طرح جدایی ری از تهران ابلاغ و شهردار ری نیز انتخاب شده است ولی حسین طلا،نماینده مجلس به فارس گفته بود که جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمانهای مسئول برگزار کردیم و قرار است شهردار با تأخیر اعلام شود ولی استانداری در همان روز اعلام کرد که شهردار را انتخاب و معرفی خواهیم کرد.

شورای شهری‌ها انتخاب شهردار از سوی استانداری را غیرقانونی اعلام می‌کنند و چمران در این باره می‌گوید ما مردم ری هستیم و ما هم باید برای شهردار آنجا تصمیم بگیریم. آدم زنده وکیل و وصی نمی‌خواهد.

درگیری و کشمکش بر سر جدایی ری از تهران همچنان ادامه دارد و در نهایت معلوم نیست که نتیجه این بحث‌ها به کجا ختم می‌شود.

من شهردار ری بودم/درآمد بالا نیست

ری یکی از مناطق تهران است که درآمدزایی در آن وجود دارد. به گفته پورزرندی، معاون مالی داری شهرداری تهران میزان درآمد نقدی و غیرنقدی کسب شده زیاد نیست و بودجه تزریقی به این منطقه توسط شهرداری تهران 250 میلیارد تومان است.

از سوی دیگر مسئولان دولتی معتقدند که در آمدزایی در این محدوده بالاست و بعد از جداسازی درآمدهای حاصله را برای خود شهر هزینه خواهند کرد.

در شهرستان ری تعداد زیادی کارخانه وجود دارد که برخی معتقدند که شهرداری در این زمینه درآمد زیادی کسب می‌کنند. مجتبی عبداللهی که در حال حاضر معاون خدمات شهری شهرداری تهران است در گذشته به مدت 3 سال شهردار ری بوده در این زمینه گفت: درآمد این منطقه 30 تا 35 میلیارد تومان(نقدی) است و بیش از 250 میلیارد تومان بودجه تزریقی به این منطقه است و عمده این درآمدها از عوارض ساختمان‌سازی و غیره تامین می‌شود.

شهردار سابق منطقه 20 با بیان اینکه در حریم کارخانه‌های مختلفی هستند، گفت: اینکه می‌گویند عوارض از کارخانه‌ها گرفته می‌شود درست نیست؛ عوارض آنها به حساب وزارت کشور ریخته می‌شود، وزارت کشور هم عوارض را به دارایی داده و آنها بر اساس سهم هر قسمت مبالغی را به شهرداری آن محدوده پرداخت می‌‌کنند.

ثابت کردیم درآمد بالاست/چرا عده‌ای مخالف‌ هستند

مگر استقلال ری بد است که عده‌ای مخالفند این جمله مرتضی تمدن، استاندار تهران است و در ادامه می‌گوید : زمانی که شهردار ری معرفی شود، خودش بلد است که ساختمان بسازد و اینجا را اداره کند مگر استقلال یک شهر بد است؟

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند درآمدهای ری کم است، خلاف است و ما ثابت کردیم که درآمد آن بیشتر است.

تمدن اضافه می‌کند: اخیراً شایعاتی در خصوص تعویق زمان جدایی شهرستان ری از تهران به سال آینده شنیده می‌شود که این موضوع صحت ندارد و با انتخاب فرماندار ویژه پس از دستور رئیس جمهور، کار جدایی به زودی انجام می‌شود.

درآمدهایی در ری وجود دارد که نه به جیب شهر ری می‌رود و نه به جیب شهرداری

امیرحسین باقرنژاد، فرماندار ویژه شهرستان در این باره می‌گوید: در خصوص اعداد و ارقام تاکنون سکوت کرده‌ایم چون نمی‌خواهیم با کسی بجنگیم و معتقدیم با توجه به اینکه قرار است یک کار قانونی صورت بگیرد باید آن را اجرا کنیم و حق چانه‌زنی در این باره نداریم.

باقرنژاد تصریح کرد: یکی از آمار و ارقامی که یک ماه پیش یکی از مسئولان شهرداری در شبکه تهران در پاسخ به ابهامات درآمدهای شهر ری، عنوان کرده بود که در سال 88 درآمد شهر ری 53 میلیارد تومان و هزینه سالیانه آن 150 میلیارد تومان، سال 89 درآمد شهرری 97 میلیارد تومان و هزینه آن 175 میلیارد تومان و در سال 90 نیز این شهر 123 میلیارد تومان درآمد و 205 میلیارد تومان هزینه داشته که اینها با ارقامی که پیش از این عنوان شده، فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: اگر مسئولان شهرداری بیشتر تلاش کنند و فرصت بیشتری صرف واقعی کردن اعداد درآمدها و هزینه‌های شهرری شود، قطعاً اعداد درآمدها به هزینه‌ها نزدیک می‌شود، اما با توجه به اینکه در حال حاضر با اعلام وزارت کشور چراغ‌های انتخابات روشن شده است، فضای کشور انتخابی شده و همه احزاب و گروه‌ها به دنبال برنامه‌های انتخابات هستند.

فرماندار شهر ری اذعان کرد: درآمدهایی در شهر ری وجود دارد که نه به جیب شهر ری می‌رود و نه به جیب شهرداری، در حالی که با استقلال ری و داشتن مدیریت خدمات شهری مستقل در این شهر، درآمد‌هایی که از شهرستان ری خارج می‌شود به این شهر باز می‌گردد.

شورای شهری‌ها معتقدند جداسازی ری از تهران راهی برای میلیاردر و گردن کلفت شدن عده‌ای سودجو است.

در این باره حسن بیادی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: یک جبهه ویژه‌خواران هستند، زمین‌های کشاورزیشان در اطراف تهران قرار داشته و ارزش مسکونی نداشته است و به‌دلیل ارزش افزوده زمین، بخشی از فشارها را برای جدایی ری از پایتخت می‌آورند.

بیادی با بیان اینکه دولت با مقاصد خاص خود و با طرح موضوعاتی که پایه و اساس کارشناسی ندارد قصد جدایی ری از پایتخت را دارد، گفت: شهرری بخشی از هویت تهران است و نمی‌تواند به‌دلیل هویتی که دارد از پایتخت جدا شود. شاید بخش‌های دیگر تهران نیز به قدمت ری باشد مانند کن و سرآسیاب دولاب اما مگر می‌توان به این دلیل ری را از پایتخت جدا کرد.

ضرر یا نفع مردم در جداسازی ری از تهران

بر اساس این گزارش،مسئولان شهرداری معتقدند که جداسازی ری از تهران به ضرر مردم است و از سوی دیگر مسئولان دولتی معتقدند که این جداسازی به نفع مردم است.

علیرضا دبیر، عضو شورای اسلامی شهر تهران که خود را فرزند ری می‌داند یکی از مخالفان جدی طرح جدایی ری از تهران است و می‌گوید که این جدایی به ضرر مردم ری است. اما مرتضی تمدن و محمودی معاون عمرانی استاندار معتقدند که این جداسازی به نفع مردم ری است.

به گزارش فارس، حسین طلا نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده که جدایی ری از تهران به سال آینده موکول شده است و باید دید که مسئولان به این حرف عمل می‌کنند یا دوباره شهردار جدید برای آنجا انتخاب می‌شود و ری را از تهران جدا خواهند کرد.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment