بهره برداری از زورخانه مهجز سیدالکریم در باقرشهر

به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر ؛به همت مجموعه شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر زورخانه حضرت سیدالکریم (ع) به بهره برداری رسید و از این پس روزانه ذکر اهل بین عصمت و طهارت علیه السلام در این مکان مقدس طنین انداز می گردد

مسئول تربیت بدنی شهرداری باقرشهر با اعلام این خبر گفت : با مساعدت و پیگیری های خوب شهردارباقرشهر و اعضای شورای اسلامی زورخانه سیدالکریم با تجهیزات مناسب و کافی پس از دوسال طبق وعده شهردار باقرشهر به بهره برداری رسید .

رضا لک اظهار داشت : این زورخانه که با تلاش شهردار و اعضای شورای اسلامی باقرشهر ساخته شده است یکی از بهترین و بزرگترین زورخانه های کشور می باشد که با افتتاح این پروژه میتوانیم فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را احیاءکنیم .

مسئول هیئت ورزش های زورخانه ای باقرشهر در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت  :امروزه ورزش زورخانه ای در پرورش شایسته‌ ترین خصایص انسانی مانند جوانمردی ، گذشت ، ایثار، فداکاری ، حس نوع ‌دوستی و مبارزه با ظلم و جهل جایگاه خوبی پیدا کرده است از این رو ورزشکاران باید توجه ویژه ای به این ورزش باستانی داشته باشند .

ترهنده با تاکید بر اینکه این ورزش روح و جسم را از ناپاکی ها ثیقل می دهد ؛ گفت : بارزترین ویژگی این ورزش، پهلوانی و پهلوان بودن است. ورزش زورخانه ای با توجه به ویژگی خاص خود نه تنها یک ورزش کامل است بلکه فرهنگ خوب و اصیل ایرانی در آن نهفته است که باید همگان از آن بهره مند شوند .

وی با اشاره به قدمت سه هزار ساله این ورزش باستانی ، اظهار داشت : ورزش باستانی و زورخانه ای ایران قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و یکیازکهن‌ترین ورزش‌های جهان است که با نام، نشان، آداب، رسوم، زبان و خصلت‌های ایرانیان به دیگر کشورهای جهان راه یافته است.

مسئول هیئت ورزشی های زورخانه ای باقرشهر در ادامه به توضیح برخی از اداوات ورزشی زورخانه ای پرداخت و گفت : معمولا ورزش با ضرب مرشد و بسم الله الرحمن الرحیم یا شعری که همین مضمون را داشته باشد شروع می شود .برخی از ادوات این ورزش عبارتند از :  “گود” نماد گودال قتل گاه امام حسین(ع) در حقیقت نشانه اعتقاد و محبت به اهل بیت بوده و قداست آن تا جایی است که ورزشکاران بدون وضو وارد آن نمی شوند .

“میل” ابزار ورزشی است از چوب استوانه ای شکل مایل به بدنه مخروط که از ده کیلو تا سی کیلو وزن دارد. شکل میل تداعی کننده گرز است و قدمت آن به دوره های کهن می رسد. چون ورزش زورخانه ای از ریاضت های اهل فتوت بود از وسیله ای شبیه میل برای ورزیده ساختن خود استفاده می کردند .

“کباده” نماد کمان جنگی یکی دیگر از ابزارهای ورزش باستانی است. کباده شکلی از همان کمان جنگی است.

“تخته شنا” یکی دیگر از ورزش هایی که در زورخانه برگزار می شود است . ورزشکاران تخته های شنا را مقابل خود قرار داده و با هر دو دست روی تخته شنا قرار می گیرند و با سرهای برافراشته به تقلید از میاندار حرکاتی را انجام می دهند .

گفتنی است ؛ در طی مراسمی با حضور شهردار باقرشهر ، دارابی و عبادی  عضو شورای شهر ، مسئولین شهری و پیشکسوتان ورزشی زورخانه سیدالکریم در 29 بهمن ماه به بهره برداری رسید .

و در پایان این مراسم   پیشکسوتان این ورزش با نوای مرشد و ذکر اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام  از زحمات شهردار و اعضای شورای اسلامی باقرشهر برای ساخت این زورخانه تقدیر و تشکر نمودند .

 

 

باقرشهرزورخانهشهرریورزش
نظرات (0)
Add Comment