تعزیه یا شبیه خوانی عنصری ارزشمند و ماندگار درفرهنگ ایران اسلامی است

‘مهدی ابوالحسنی’ روزیکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: این آیین کهن در بین جوانان و نوجوانان تا حدودی کم رنگ شده که باید با توجه پیام واقعی عاشورا، نقش و تاثیرهنرآیینی تعزیه در بین نسل جدید به خوبی احیا شود.

وی با بیان اینکه در هر یک از شهرهای کشور برای برگزای مراسم عزای حسینی آیین های مختلفی وجود دارد، اظهارداشت: شهرستان ری نیز یکی از این مناطق است که مراسم ‘ تعزیه خوانی’ با هنرمندی تعزیه خوان های حرفه ای سالیان سال است که اجرا می شود.

ابوالحسنی افزود: تعزیه گونه ای از نمایش مذهبی است که در آن عده ای اهل ذوق و کار آشنا در جریان سوگواری های ماه محرم و صفر به منظور نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بیت(ع) ، طی آیینی خاصی بعضی از داستان های مربوط به واقعه کربلا را پیش چشم تماشاچی ها بازآفرینی می کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا چندین مجالس تعزیه همزمان با دهه آخرماه صفر و رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام جعفرصادق (ع) و شهادت امام رضا (ع) توسط گروه تعزیه خوانی هیات قمربنی هاشم (ع) به سرپرستی ابوالفضل جانقلی در شهرستان ری اجرا می شود.

ابوالحسنی همچنین در ادامه از اجرای نمایش مذهبی ‘قرعه عشق’ به کارگردانی ‘سیاوش محمدی’ در سالن نمایش عطر یاس ‘باقرشهر’ خبرداد و گفت: اجرای این نمایش از بیستم آذرماه شروع و تا پنجم دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این نمایش تداعی کننده قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایشان است، افزود: پیش از این، نمایش مذهبی ‘قرعه عشق’ در کانون فرهنگی تربیتی سمیه شهر ری به روی صحنه بود.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment