تغذیه با شیرمادر از مرگ میلیونها کودک جلوگیری خواهد کرد

کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان با شیرمادر ، گفت: طبق آمارها سالیانه حدود هفت میلیون کودک براثر سوء تغذیه با شیرمادر جان خود را از دست می دهند که این موضوع قابل پیشگیری است.

ˈسعیده شریفیˈ روز یکشنبه و به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیرمادر که تا شانزدهم مرداد ماه ادامه خواهد داشت،  اهمیت شیر مادر و نقش آن را درسلامت کودک امری ثابت شده برای همگان عنوان کرد.

وی اظهارداشت: آمارها و بررسی ها نشان می دهد استفاده از شیر مادر در سلامت نوزاد و مادر بسیار موثر است به طوری که میزان ابتلا به بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر است.

شریفی بیان کرد: این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم هنوز سالیانه حدود هفت میلیون کودک زیر پنج سال به دلیل ابتلا به بیماری های قابل پیشگیری در جهان جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: همچنین امکان ابتلا به سوء تغذیه در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند بسیار کمتر است زیرا شیر مادر به تنهایی می تواند در شش ماهه اول تمام نیازهای نوزاد را برطرف کند.

کارشناس شبکه بهداشت ری خاطر نشان کرد: چاقی یکی از مشکلات شایع در جوامع امروز است و تغذیه نادرست و استفاده از مواد صنعتی از مهمترین علل ابتلا به چاقی می باشد و از طرفی طبق آمار کودکان شیرخوار در سنین بزرگسالی کمتر به چاقی مبتلا می شوند.

وی شیردهی را موجب حفظ سلامت مادر عنوان کرد و اظهارداشت: مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، زودتر دوران نقاهت پس از زایمان را طی می کنند و ازطرفی شیر دادن خطر ابتلا به بسیاری از سرطان های شایع در زنان را کاهش می دهد.

وی اظهارداشت: استفاده از انواع غذاهای صنعتی و شیرمصنوعی هزینه های سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند که به این مساله باید افزایش تولید انواع زباله های صنعتی و دارویی و آلومینیومی و پلاستیکی را هم اضافه کرد.

شریفی گفت: اهمیت این مسائل باعث شده تا طی سال یک هفته به نام هفته ترویج تغیه با شیرمادر نامگذاری شود و بدین منظور تلاش می شود تا با ارایه آموزش های لازم ، مردم بیش از پیش با فواید شیر مادر آشنا شوند.

کارشناس شبکه بهداشت شهرستان ری افزود: آموزش به تمام اعضای خانواده ، تشویق آنان به تغذیه کودکان با شیر مادر، حمایت تمامی اعضای خانواده از مادران، به وجود آوردن امکانات جامعه برای تداوم شیردهی تا دوسالگی بچه و آموختن این موضوع به مادران که همه توانایی شیردادن به فرزند خود را دارند ، از مهمترین مسائلی است که باید به اقشار مختلف ارایه کرد.

شریفی تصریح کرد: از طرفی بایستی با برپایی کلاس های آموزشی، اطلاعات کادر شاغل در بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی را افزایش داد تا آنان ضمن آموزش به مادران، بتوانند به خوبی پاسخ گوی سوالات باشند.

وی تاکید کرد: این روش ها موجب استفاده بیشتر از شیر مادر، سلامت جسمی و روحی مادر و فرزند و در نهایت سلامت جامعه خواهد شد و از بسیاری هزینه های درمانی و بروز بیماری ها جلوگیری می کند. بنابراین باید اذعان داشت که سطح ارتقاء میزان تغذیه با شیرمادر در واقع پیشبرد اهداف توسعه جامعه را در پی خواهد داشت.

ازباتغذیهجلوگیریخواهدشهرریشیرمادرمرگمیلیونهاکردکودک
نظرات (0)
Add Comment