به گزارش راگانیوز، آیتالله محمد محمدی ریشهری در درس تفسیر قرآن، در تبیین و تفسیر لغت هدایت از آیه ششم سوره حمد اظهار کرد: واژه صراط در قرآن در چند معنای راه درست زندگی، راه درست فسخ خصومت، سنت الهی در مدیریت جهان، راه دوزخ و راههای مادی به کار برده شده که بیشتر آیات راه درست زندگی را معنی می کنند.
وی با بیان انواع هدایت، افزود: در قرآن و روایات اسلامی معانی و مصادیق متعدد برای صراط مستقیم بیان شده که تعبیر های مختلف از یک واقعیت هستند.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان کرد: یکی از تعابیر صراط مستقیم دین اسلام بوده که دربسیاری از آیات، منظوراز صراط مستقیم را دین اسلام دینی در نهایت راستی، استواری، درستی، حق گرا و به دوراز شرک معرفی کرده اند.
وی افزود: آن راه و برنامه ای که اسلام نشان داده، راه درست زندگی می باشد که در هر مقطعی از تاریخ بشر مورد نظر خدا بوده و همه انبیا مروج آن بوده اند.
آیتالله ری شهری تصریح کرد: خداوند بنا بر آیاتی بیان کرده، برای کسانی که از هدایت عام استفاده می کنند هدایت پاداشی (هدایت افزون ) قرار می دهد و سینه و دل آنها را برای پذیرش اسلام باز می کند.
وی گفت: کسانی که هدایت عام را نمی پذیرند به عنوان مجازات آنها را گمراه کرده و سینه و دل آنها را برای پذیرش اسلام گنگ می کند.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: با توجه به روایات نیز، اهدنا الصراط المستقیم (راه درست زندگی ) طلب راه یافتن به دین اسلام، چنگ زدن به ریسمان او، در خواست رسیدن به معرفت خدا و توحید است.
وی افزود: هر دین، آیین، مکتب و برنامه ای غیر از اسلام، استوار، درست و مستقیم نیست.
آیتالله ری شهری در بیان تعبیر دیگر صراط عنوان کرد: تعبیر دیگر از راه درست زندگی بنا بر روایات سنی و شیعه، قرآن بوده که نوری روشن، یادآوری استوار، و راهی راست است.
وی گفت: دیگر تعبیر راه رسیدن به معرفت حقیقی و شناخت خدا یعنی مقصد اعلای انسانیت و راه محبت خدا، راه پیشوایان الهی است که در آیات و روایات فوق العاده مورد توجه است، منظور از پیشوایان الهی نبیین، صدیقین، شهدا و صالحین بوده که پیشگامان این راه هستند.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطر نشان کرد: صراط مستقیم راه ائمه اطهار (ع) و شناخت آنها بوده، در حدیثی آمده است که امام علی (ع) و راه او خود صراط مستقیم است، محوری ترین معانی صراط مستقیم عبادت و پرستش خدا است و همه این تعبیرها در نهایت به عبادت الهی بر می گردند.