آیت الله محمد محمدی ریشهری در درس تفسیر قرآن در تبیین و تفسیر لغت صراط از آیه ششم سوره حمد، اظهار کرد: ویژگی دیگری که درصراط مستقیم است وحدت است یعنی راه رسیدن به مقصد اعلای انسانیت یکی است.
وی افزود: ازنظرقرآن تکثرگرایی دینی مردود است وکسانی که دراصطلاح می خواهند روشن فکرباشند سخت دراشتباه هستند زیراراه خدا تعدد ناپذیراست.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان کرد: راه مستقم راه پیامبران است که ما در نماز دائما از خدا می خواهیم، پیامبر می فرماید: صراط مستقیم مانند یک راهی است که در سمت چپ و راست آن راههای شیطانی و انحراف کننده بسیاری وجود دارد.
وی گفت: صراط مستقیم انسان را به مقصد می رساند ولی اگر به راههای انحرافی برویم از راه حق دور می شویم.
آیت الله ری شهری اظهار کرد: تنها راه رسیدن به مقصد اعلای انسانیت عبادت خدا و فرمانبرداری از اوست اگر از تفسیر های مختلف مانند اسلام کتاب خدا، محبت و معرفت خدا، پیشوایان الهی و انبیا به عنوان صراط مستقیم نام می بریم به این دلیل است که اینها سبب رسیدن به الله هستند.
وی افزود: عبادت خدا سلیقه ای نیست اگر ما مایل به تکثرگرایی دینی باشیم نه تنها این کار از نظر قرآن بی معنا است بلکه وسوسه شیطان بوده و مورد قبول اسلام و قرآن نیست زیرا دین اسلام تعدیل پذیر نیست.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان کرد: راه رسیدن به مقصد یکی است قرآن راه خدا را در دوتعبیر صراط مستقیم و صراط الله آورده است.
وی گفت: دین همه انبیا اسلام است اما شریعت و احکام آن متفاوت است وقتی از نماز و روزه و حج نام برده می شود همان سبیل الله بوده که در قرآن آمده است.
آیت الله ری شهری مطرح کرد: اینکه راههای رسیدن به خدا به تعداد آفرینش ها است این مطلب در کتب روایی محکم نیامده اما در کتابهای عرفانی نقل شده که منظور این است که استعداد انسانها در خداشناسی متفاوت است.
وی افزود: انسانها با بهره گیری از سلامت مادی و معنوی، دوری از تاریکی های عملی و اعتقادی اخلاقی و قرار گرفتن در شاه راه اصلی صراط مستقیم می توانند به قرب الهی برسند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) خاطرنشان کرد: امیر المومنین (ع) می فرماید؛ از محبوبترین راهها برای رسیدن به خدا کنترل عصبانیت، تحمل مشکلات، اشک نماز شب، جهاد در جبهه و صله رحم است.