حقایق قرآن با فهم حدیث میسر می‌شود

 

راگا نیوز: تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با اشاره به پیوند قرآن و عترت گفت: بدون حدیث نمی‌توان به حقایق قرآن رسید.
 

به گزارش راگا نیوز، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری ساعاتی پیش در مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه که در تالار شیخ صدوق (ره) آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، با بیان اینکه نمی‌توان قرآن را از حدیث جدا کرد، گفت: نکته بسیار مهمی است که مدیریت حوزه علمیه قم و معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه به آن توجه کرده است، و قرآن و حدیث را در کنار هم برگزار کرده و همان‌گونه که قرآن از حدیث جدا ناپذیر است، قرآن از حدیث که فرمایشات عترت است نمی‌شود جدا بشود و نمی‌توان به حقایق والای قرآن بدون حدیث رسید.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) تاکید کرد: نه قرآن را می‌توان از حدیث جدا کرد و نه حدیث را از قرآن همان‌گونه که قرآن را از عترت نمی‌توان جدا کرد و این کار خیلی مهمی است.

گسترش فرهنگ قرآن و حدیث در کنار هم زمینه‌ساز تهذیب حوزه‌های علمیه است

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: گسترش فرهنگ قرآن و حدیث در کنار هم می‌تواند زمینه‌ساز تهذیب طلاب و حوزه‌های علمیه و مقدمه‌ای برای گسترش این فرهنگ و معارف و حقایق قرآن در جامعه شود.

رئیس موسسه علمی‌ ـ فرهنگی دارالحدیث با اشاره به روایتی از امام هشتم (ع) عنوان کرد: امام رضا (ع) فرمودند «خدا رحمت کند کسی که معارف ما را یاد بگیرد و به دیگران یاد دهد».

وی با تاکید بر اینکه معارف اهل بیت علیهم‌السلام است که ریشه در قرآن دارد، گفت: یکی از کارهای بسیار مهمی که در پژوهشگاه علوم و حدیث انجام می‌دهیم متصل کردن و پیوند زدن روایات اهل بیت با قرآن است و این کار بسیار تخصصی است.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به روایتی از امام محمد باقر (ع) در این ارتباط بیان داشت: امام باقر (ع) فرمودند «هرچه من می‌گویم بپرسید از کجای قرآن است و من بگویم از کجای قرآن است».

پیوند سخنان اهل بیت (ع) با قرآن کار بسیار اساسی است

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) پیوند زدن سخنان نورانی اهل بیت (ع) به قرآن را کار بسیار اساسی دانست و تاکید کرد: پیوند سخنان اهل بیت علیهم‌السلام با قرآن تفسیر نوین قرآن کریم از کلام اهل بیت (ع) است و هر کاری که انجام شده و در آینده انجام می‌پذیرد کار بسیار شایسته و قابل تقدیر است اما دیر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین جهت باید تلاش‌ها و فعالیت‌ها مضاعف شود و قرآن در کنار حدیث در جامعه جا باز کند.

آیت‌الله ری‌شهری گفت: به برکت انقلاب خیلی کار در زمینه قرآن و حدیث شده است اما خیلی عقب هستیم و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است و این ماموریت و امانت‌داری در درجه اول متوجه حوزه‌های علمیه است و گام‌های بعدی که معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه باید بردارد این است که چگونه می‌توان فرمایش آیت‌الله بهجت (ره) به بنده که می‌فرمودند «کاری کن که احساس شود قرآن زنده است» صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اضافه کرد: این فرمایش آیت‌الله بهجت (ره) ریشه در این روایت امام محمد باقر (ع) دارد که فرمودند «قرآن که ما به آن اعتقاد داریم قرآن زنده است» و این خیلی مهم است.

قرآنی که در خیلی از کشورهای اسلامی مطرح است زنده نیست

رئیس موسسه علمی ‌ـ فرهنگی دارالحدیث بیان داشت: این قرآنی که در خیلی از کشورهای اسلامی یا به نام اسلامی مطرح می‌شود قرآن حی نیست، قرآن زنده نیست، باید رسانه‌های قرآنی ما رسانه‌های قرآنی زنده باشند.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه قرآن باید پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد، گفت: امام محمد باقر (ع) در آن زمان می‌فرمایند «قرآن همیشه زنده است، آیات قرآن همیشه زنده است و اگر قرآن درباره جمعیتی بود و آن جمعیت بمیرد دیگر قرآن برای هر زمان تازه نیست.»

قرآن جاری است

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با بیان اینکه قرآن جاری است، گفت: قرآن همان‌طور که برای گذشتگان جریان داشت برای آیندگان نیز جریان دارد و اهل بیت علیهم‌السلام هستند که قرآن زنده را برای جامعه ترسیم می‌کنند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به روایتی از امام علی (ع) در این ارتباط بیان داشت: فرمایش امیرالمومنین (ع) در این ارتباط خیلی تکان‌دهنده است که می‌فرمایند « علم اولین و آخرین در قرآن است و برای هیچ صاحب سخنی جایی برای سخن گفتن نگذاشته است». یعنی هرکس می‌خواهد حرفی بزند که به درد سعادت و دنیا و آخرت مردم بخورد در قرآن است، جای حرف زدن برای هیچ کس نگذاشته است و بعد می‌فرماید «از من سئوال کنید تا بگویم.»

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با تاکید بر اینکه باب فهم قرآن حدیث است، عنوان کرد: قرآن و حدیث در کنار هم خیلی مهم است و این باید برای جریان دادن حیات قرآن در جامعه زمینه‌ساز باشد.

آیت‌الله ری‌شهری ابراز امیدواری کرد: به برکت این حرکت نورانی که حوزه علمیه قم و به تبع آن سایر حوزه‌ها شروع کردند قرآن و حدیث از این غربت که نه تنها در جامعه، بلکه در حوزه‌های علمیه دارد خارج شود و روزی شود که قرآن و حدیث جزو متون اصلی درس‌های حوزه‌ علمیه نه جزو حواشی درس‌ها باشد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در پایان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان چهارمین دوره مسابقات قرآن و حدیث تصریح کرد: امیدواریم به برکت این حرکات مقدس پاسخی داشته باشیم در برابر پیامبر مکرم اسلام که ما وظیفه خودمان را برابر قرآن انجام داده‌ایم.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment