حکـم قصــاص برای قدیمی‌ترین زن زندانی

 

 

قدیمی‌ترین زن زندانی ایران باردیگر به قصاص نفس – اعدام – محکوم شد.

 
 

شوک: تیرماه سال 72 ماجرای پیداشدن پیکر بی‌جان مردی در حالی که پشت فرمان خودرواش در خیابانی در جنوب تهران به کام مرگ فرورفته بود به پلیس اعلام شد. 
با دستور بازپرس جنایی تیمی از اداره قتل پلیس آگاهی مأموریت یافت تا به ماجرای مرگ مرموز این مرد که مجید نام داشت رسیدگی کنند. 
در ادامه رسیدگی با توجه به اینکه هیچ آثاری از درگیری و جراحات روی بدن مجید وجود نداشت، جسدش برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه سم‌شناسی پزشکی قانونی انتقال داده شد و پس از چند روز کارشناسان تشخیص دادند که وی با زهری کشنده مسموم شده و به قتل رسیده است. 
براین اساس کارآگاهان تجسس‌های میدانی خود را آغاز کردند و پس از بررسی‌های ویژه متوجه شدند «مجید» آخرین بار در مجلس ختم یکی از بستگانش شرکت کرده و از آنجا نیز به خانه یکی از فامیل‌هایش رفته است و ساعتی پس از خارج شدن از آنجا دچار مسمومیت مرگبار شده است. 
مرد و زن صاحبخانه تحت بازجویی قرار گرفتند که همسر صاحبخانه به نام فاطمه به قتل مجید اعتراف کرد و گفت: با دعوت مجید به خانه‌ام در دوغ وی سمی پودری شکل ریختم و وی مسموم شد، «مجید» در حالی که بدحال بود از خانه‌مان خارج شد. 
با اعترافات فاطمه و بازسازی صحنه جنایت، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه جزایی شهرری ارسال شد و وی در جریان محاکمه در ادعایی جدید گفت: «کسی را به قتل نرسانده‌ام و به اصرار شوهرم قتل را قبول کرده‌ام و شوهرم قول داده بود که در ازای این کار از خانواده «مجید» رضایت می‌گیرد ولی وی این کار را برایم نکرد و حالا می‌خواهم واقعیت را بگویم که هیچگاه تصمیمی برای به قتل رساندن «مجید» نداشته‌ام. 
در ادامه رسیدگی به پرونده، قاضی دادگاه اظهارات فاطمه را قابل قبول ندانست و با توجه به اعترافات وی در مراحل بازپرسی، برای وی حکم قصاص صادر کرد و خانواده مجید نیز حاضر به گذشت نشدند. 
با ارسال پرونده به دیوان عالی کشور حکم قصاص فاطمه به خاطر برخی نواقص مورد تأیید قرار نگرفت و بدین ترتیب وی بارها و بارها پای میز محاکمه رفت و 2 بار مراسم محاکمه به قسامه کشیده شده و پس از هر بار صدور حکم قصاص، قضات دیوان عالی کشور به آن ایراد وارد می‌کردند تا این که با نقص گرفتن از پرونده باز پرونده به دادگاه جزایی شهرری ارجاع داده شد. 
در یکی از دادگاه‌ها فاطمه که همچنان بر بی‌گناهی خود اصرار داشت ادعا کردکه همسر و برادر همسرش روز جنایت با مجید در خانه تنها بودند که محاکمه چهارم به نفع فاطمه به پایان رسید و از قتل تبرئه شد و با سپردن وثیقه آزاد شد ولی با اعتراض خانواده قربانی و در آستانه دور پنجم محاکمه وی اسفند سال87 دوباره به زندان بازگردانده شد.


با گذشت 19 سال از ماراتن رسیدگی به این پرونده عجیب سرانجام در آخرین جلسه دادگاه 105 وی به قصاص محکوم شد و وکیل وی 18روز فرصت دارد تا به این حکم اعتراض کند. 
عبدالصمد خرمشاهی وکیل فاطمه مطیع، قدیمی‌ترین زن زندانی در این‌باره به شوک گفت: تاکنون 8 بار حکم قصاص این زن صادر شده است و هر بار به دلیل‌های مختلف احکام در دیوان عالی کشور نقض شده و حکم قطعی برای وی صادر نشده است، باید به این نکته اشاره کرد که در فروردین‌ماه سال89 نیز حکم قصاص برای فاطمه صادر شده بود که به دلیل پاره‌ای نواقص از سوی شعبه 20 دیوان عالی کشور حکم قصاص نقض شد. وی در ادامه افزود: در چندین جلسه گذشته‌ای که رسیدگی به این پرونده در شعبه105 دادگاه جزایی شهر ری برگزار شد 3 تن از شهود که به دادگاه دعوت شده بودند نتوانستند علیه فاطمه مطیع ادعایی داشته باشند، البته فاطمه در مراحل ابتدایی تحقیق مطالبی را به ضرر خود عنوان کرده بود که بعدها ساختگی بودن آنها ثابت شد. لازم به یادآوری است که دادگاه 2 بار از طریق قسامه و چند بار به استناد علم قاضی برای قدیمی‌ترین زن زندانی حکم قصاص صادر کرده است که هر بار به دلیلی در دیوان عالی نقض شده، این بار نیز قاضی به علم خود حکم صادر کرده است که به نظر می‌رسد همانند گذشته در دیوان عالی کشور به نتیجه نرسد. وی در پایان افزود: حکم قصاص روز 28 آبان‌ماه سال‌جاری صادر شده و روز یکشنبه 12 آذرماه به من ابلاغ شده است و ظرف چند روز آینده به عنوان وکیل فاطمه مطیع​مراتب اعتراض به حکم را به دادگاه اعلام خواهم کرد.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment