خانه های کلید داری و قمی، جزوهویت تاریخی و دینی شهرری هستند

 رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان ری گفت: خانه تاریخی کلید داری(آقا گل تقوی) درمحله سرتخت بازارو خانه قدیمی قمی درخیابان حرم به عنوان گنجینه ای گرانبها هویت تاریخی و دینی مردم این خطه هستند.

ˈامیرمسیب رحیم زادهˈ با تاکید بر اینکه شهرری با پیشینه تاریخی و درخشان دارای 10 خانه تاریخی است، اظهارداشت: این بناها موجبات رونق و جلوه گری را در مناطق گردشگری و تفریحی ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه درمحله سرتخت بازار شهرری چندین خانه قدیمی وجود دارد که یکی از آنها خانه کلید داری است که متعلق به زن کهنسالی به نام خانم ˈآقا گل تقویˈ می باشد، افزود: این خانه با معماری ایرانی و اسلامی دارای سر در و بنیاد سنگی حجاری شده زیبایی است.

رحیم زاده گفت: در بخش شرقی این بنا، حیاط، ایوان، در ورودی و هشتی ورودی با کاشی کاری و آینه کاری های زیبا متعلق به دوره قاجاریه است.

وی ادامه داد: پشت درب اصلی بر خیابان ایوان مقرنس کاری شده زیبایی قرار گرفته که یکی از ویژه گی های منحصر به فرد این بنا در بین خانه های قدیمی ری است.

رحیم زاده افزود: این ایوان و سردر با تزیینات و درچوبی بسیار زیبا به هشتی کوچکی منتهی می شود که دیوارها و سقف آن بطور کامل با طرح های متنوعی کاشیکاری شده و از راه سردر ورودی و هشتی با قطعات بزرگ سنگ قرمز حجاری شده، مزین می باشد.

وی ضمن ابراز امیداوری اظهارکرد: با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم با همکاری مالک، بتواند نسبت به ثبت ملک در فهرست آثار ملی و سپس مرمت و بازسازی آن اثر اقدام کند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری در ادامه در خصوص قدمت خانه قدیمی قمی، افزود: درخیابان حرم و در کوچه زنگنه ها خانه ای کوچک اما زیبا و دیدنی وجود دارد که قدمت آن به اواخردوره قاجار بازمی گردد.

رحیم زاده خاطرنشان کرد: در این خانه مینیاتوری معماری اصیل و زیبای ایرانی بکار رفته و علاوه بر هشتی ورودی یک درچوبی قدیمی به اصطبلی کوچک در زیر زمین راه می یابد .

وی ادامه داد: این بنا همچنین دارای مدخلی دیگر در گوشه جنوب غرب و از بن بست فدایی می باشد که دربی چوبی در آن تعبیه شده است.

رحیم زاده اظهارداشت: این مکانهای تاریخی به وضوح نقش بارز و موثری در انتقال سبک ، سیاق و شیوه زندگی مردمان قدیم به نسل های جدید و آینده را ایفا می کنند.

تاریخیجزوهویتخانهداریدینیشهرریقمیهایهستندوکلید
نظرات (0)
Add Comment